längre steg

C

coletessan

någon som har tips på hur man kan jobba upp ett längre steg?
min häst är ganska kort i steget i skritt och trav, jag vill att han ska få ett längre steg men ändå inte tappa den bärighet han har..

alla tips är välkomna =)

/T

Sv: längre steg

Bättre steg får du genom att jobba med dressyren regelbundet.
Få honom att vila på steget mer, vänta på dej. Göra mkt tempoväxlingar och få honom att bära mer med bakdelen så att framdelen kommer upp så att han får bättre steg.
Det bästa är att ta hjälp av en tränare! :)

tack för tipset..

ja dressyr jobbar vi regelbundet, har inte haft honom så jätte länge men steget har blivit lite bättre..

försöker rida för tränare när jag hinner, blir förhoppningsvis oftare till sommaren.. :)

/T

Jag har alltid kört på att rida lätt jättelångsamt, det har fungerat på alla mina hästar. Dom har tagit ut i vilat mer i steget, det fungerar si och så på unghästen, iofs tar han redan sjukt långa steg men väldigt snabba. Sen är det mkt tempoväxlingar, halvhalter osv. som alltid fungerar ;)

okej tack, ska testa att rida lätt lite långsammare å se om de kan fungera =)

fler tips? :d

/T

Om man har en ponny som är mellan 3-9 år (ung ponny)
Brukar stegen vara "automatiskt" långa o höga lyft å allt sånt där..
Men alla hästar blir ju bara äldre å äldre... :smirk:
Testa med att göra mycket markarbete så kondiskonen blir bra, dressyr är bara bra, Tempo växlingar, om hästen kan så gör lite piaff.
Prata med din dressyr trännare, dem flesta trännarna vet vad man ska göra åt problemet...
Lycka till! :cool:

Min häst kunde inte länga på steget när jag köpte honom, han tog bara fler steg i stället (man hann knappt rida lätt på honom i traven... :o ). Jag tränade en hel del med travbommar som jag, allt eftersom han lärde sig länga, ökade mellanrummet mellan. Då fick han samtidigt lära sig böja/lyfta på benen och träna ryggen.

Annars har jag tränat regelbundet för tränare och gjort bl a mycket tempoväxlingar.

M.

ja det med travbommar har jag oxå funderat på, har tränat lite över bommar men ska nog börja lägga in lite fler i dressyrarbetet.. :)

/T

Tempoväxlingar är bra. När du samlat upp hästen i traven, be hästen att öka steglängden genom att trycka med dina ben, skänkla dock inte med fötter eller sporrar(om du rider med det), eftersom då kan hästen börja springa fortare i trav men med kortare steg.
Öppna och sluta.
Ridning på volter och rakt spår, hästen är lösgjord och du rider ut i varje hörn och böjer och du kan rakrikta hästen.
Öva i uppförsbackar när ni rider ut, be hästen att länga stegen i traven uppför.
Du får ha tålamod, det tar tid att lära hästen, men det kommer små framsteg då och då och blir bättre, tillsut får du en ganska bra trav med längre steg i mellantrav.
Tänk dock på att mellantrav sliter på hästens ben.
Bra att ta hjälp av en tränare som är duktig.:smirk:

Ryck inte åt dig tyglarna, eller släpp efter för mycket på tyglarna då du ber hästen att öka steglängden. Tryck på med din sits framför allt, ungefär som att man krystar ut något, tryck med sits och magmuskler. :smirk:
Innan du ber hästen länga sig, ta halvhalter, se till att hästen är samlad.
Gör endast mellantrav med längning av steget under små sträckor, samla upp hästen, läng hästen igen, alltså upprepningar ger bättre resultat.
Om du galopperar hästen innan du börjar jobba med traven, så kan du få mera energi där och mera framåtbjudning sedan i traven. :smirk:

Det beror ju på hur gammal hästen är? men vill man få sin häst att få mer frammåtbjudning och därmed länga på steget så är ett bra tips att inte träna det gång på gång utan rida ut mycket så den får vilja att röra sig frammåt ännu mer än vad den kanske gör, varför inte rida dressyr ute mycket? :smirk: en häst tycker jag inte att man kan få att ändra på steget, det är ju som oss människor, beroende på hur långa ben vi har och hur långa vi är så tar vi ju olika långa steg, en häst steg går enligt mig inte att ändra , om den inte går och trycker emot. Men vill man få den att ha få mer swung, frammåtbjudning eller vad det kan vara så är ett gott tips som sagt att rida ut på olika marker, steninga, gräs, asvalt osv, så din häst får lyfta benen, rid den under detta arbete i låg from så den även höjer ryggen så mycket som möjligt, en bra sak också är att känna att du kan öka steglängden och minska den, börja inte med att ställa för stora krav, utan börja med att öka bara lite lite grann eller minska och vart eftersom den klarar mer och mer så får den beröm och så ökar respektive minskar du mer och mer för varje gång :) Rätta mig om jag missuppfattade dig fel :angel:

Senast ändrad av en moderator:

du har förstått mig helt rätt

hästen är 8 år, fullblod..
det är som du säger, swungen som behöver bli bättre.. han bli lätt ganska kort och stel i steget, speciellt om han är extra pigg... men vi tar de lungt och jag tycker redan han börjat vila mer i varje steg..

tack alla för tipsen :)

vad kul :smirk: min häst är väldigt pigg av sig och vill bara springa springa, utan att riktigt få in bakbenen under sig..istället för att då försöka få han i fin form och stänga bakbenen eftersom han då förmodligen kommer att sänka ryggen om han bara springer..så börjar jag alltid med att bara galoppera runt runt i högt tempo..så man lixsom rider fram bakbenen ;) ps//min häst är också 8 år och fullblos :banana:

Masserar och stretchar du din häst?
Annars det också hjälpa till om den är lite stel och kost i musklerna, så dom blir längre och mer elastiska. Hjälper jättebra på min häst. Stretchar efter varje gång jag tränat.

nä jag vågar inte stretcha honom än, vet inte om jag gör rätt.. men de kommer ut en person som ska känna igen honom, tänkte fråga lite då om hur jag ska göra.. massera gör jag lite då och då, fast de blir inget regelbundet, ska försöka göra det lite oftare.

Jag håller inte med dig alls.
En hästs steg går visst att ändra.
Det vet jag av egen erfarenhet, har sett det på träningar för duktigt tränare, hur en häst som normalt har kort steg och som hade svårt för att länga sitt steg i mellantrav, fick en jättfin mellantrav till slut med längre steg.
Detsamma gäller min häst, som också har fått ett utvecklat steg.
Så det går att träna och ändra steget.
Dock har inte alla hästar samma förutsättningar för att länga sig i steget, en del har lätt för det och andra svårt för det. :smirk:

Nu har jag inte sett din häst, endel har kortare och trippigare steg naturligt, men man kan alltid göra så att hästen länger och vilar lite mer på steget. Jag tror att den största biten ligger i att hästen måste hitta sin egen balans. Att man hjälper den med det, så han/hon kan komma till avslappning, jobba genom hela ryggen samt länga/vila lite mer på steget. Ett bra tips tror jag är att sänka tempot, börja i skritt eller trav, om hästen har svårt för det där, kommer det sannerligen ha lika svårt om ej svårare i galopp. Sänk tempot så att det ej blir springit, ha en mjuk fjädrande fast hand, stör ej hästen med att försöka lirka och plocka i munnen, låt hästen söka sin egen form och balans, sin egen bärighet, håll samma lugna tempo. OM det ej hjälper så nöt inte runt på det, gör avsaktningar och igångsättningar, som kanske passar hästen bättre då för att komma till avslappning. Det finns en masssa övningar, men detta är endel av dom. Det kommer säkert att kännas konstigt i början, men efter hand så har även hästen lärt sig att jobba i egen balans, som den kanske ej är van vid tidigare. Lycka till!

du kan prova att träna bommar och ha bommarna några centimeter längre ifrån varandra än vad som passar din häst. det kan få hästen att länga på steget. men då måste du träna ganska mycket bommar.

Jag har en häst med lite samma problem.
Vi har kommit långt vad gäller steglängden men det är lika långt kvar än.
Många bra tips har du redan fått men jag har ett till.
Nåt som vi brukar använda är att rida en ganska svag öppna
längs en långsida för att sen direkt ur den rida rakt över ridbanan och försöka länga steget. På så sätt har man med bakdelen bra redan från början.
Jag kräver aldrig en hel diagonal utan bara ett par steg där jag försöker driva i takt med den trav jag vill ha. När jag sen känner att han håller på att ramla isär tar jag tillbaka igen.
Denna övning brukar jag göra ett par gånger mot slutet av
ridpassen när han är loss i kroppen men inte så sent att han är trött.

Lycka till

tack
jätte bra tips, ska testa det, men tror de kan fungera bra på min häst..

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
802
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
6
· Visningar
306
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka