Sv: längre steg
Nu har jag inte sett din häst, endel har kortare och trippigare steg naturligt, men man kan alltid göra så att hästen länger och vilar lite mer på steget. Jag tror att den största biten ligger i att hästen måste hitta sin egen balans. Att man hjälper den med det, så han/hon kan komma till avslappning, jobba genom hela ryggen samt länga/vila lite mer på steget. Ett bra tips tror jag är att sänka tempot, börja i skritt eller trav, om hästen har svårt för det där, kommer det sannerligen ha lika svårt om ej svårare i galopp. Sänk tempot så att det ej blir springit, ha en mjuk fjädrande fast hand, stör ej hästen med att försöka lirka och plocka i munnen, låt hästen söka sin egen form och balans, sin egen bärighet, håll samma lugna tempo. OM det ej hjälper så nöt inte runt på det, gör avsaktningar och igångsättningar, som kanske passar hästen bättre då för att komma till avslappning. Det finns en masssa övningar, men detta är endel av dom. Det kommer säkert att kännas konstigt i början, men efter hand så har även hästen lärt sig att jobba i egen balans, som den kanske ej är van vid tidigare. Lycka till!