Längre bilresa med katt

Piek

Trådstartare
Jag ska ut och åka en bit med mina katter. Resan kommer att ta ca åtta timmar inkl. ett stopp på ca 1,5 timme.
Katterna är snälla i bilen och brukar sova mest hela tiden. Dock vägrar de gå på toa när vi är ute och åker och de blir ofta mer stressade av att få gå ur buren på ett okänt ställe oavsett koppel eller om man tar in dem i ett lugnt rum.

Hur tycker ni att man bäst underlättar för katterna framför allt under stoppet. Ska jag låta dem sitta kvar i burarna i bilen där de ändå känner sig hyfsat trygga? (Givetvis med alla bildörrar öppna för värmens skull)
Eller ta in dem någonstans?

Hur länge klarar de sig utan att kissa/bajsa?
Jag läste någonstans att man inte skulle ge dem någon mat innan resa för att underlätta. Men det skulle i vårt fall innebära att de får sista målet mat kvällen innan vi åker vilket inte känns okej för mig.

Hur gör ni? :)
 
Jag skulle nog inte tagit ut den ur bilen. Katter brukar ju oftast ha svårt att slappna av och gå på lådan på nya ställen ändå. Om du har tillgång till en större kattbur där det finns plats med en liten kattlåda skulle du ju kunna ha det. Annars tror jag de klarar sig. Mina katter brukar aldrig göra ifrån sig på utställning, vilket kan innebära att de behöver hålla sig åtminstone 12h. Det är inget jag har varit speciellt orolig för. Jag har inte sett att de skyndat sig till lådan när de kommit hem heller :). Jag har aldrig undvikit mat innan resa heller. Dock brukar jag försöka sätta dem på lådan det sista jag gör innan jag åker hemifrån för att de ska få en chans att göra ifrån sig.
 
Jag har varit ute en hel del och åkt med min ena katt.
När jag kör längre sträckor i bil så har jag honom i en stor hundbur där det får plats en kattlåda - det funkar klockrent - han går på toan om han behöver.

Han har också flugit med ett byte hela kalaset tog kanske 6 timmar - då var han bra jäkla pinknödig när jag hämtade honom på Arlanda och då satte han sig direkt på lådan i hundburen
 
Jag har rest med min katt t.o.r. 160 mil i bil tre gånger (med övernattning i mitten). Fick in tekniken till slut ;)

Han ville inte gå på låda i eller utanför bilen, så jag hav frukosten mitt i natten så han hann gå på lådan hemma innan vi åkte. De gånger jag hade rast-stopp hemma hos vänner fick han komma ur buren och gå på lådan om han ville (rätt trygg snabbt inomhus), annars fick han stanna i buren. Hade med tvättlappar och nya dynor till buren och det hände nån gång att han gjorde ifrån sig i buren, men då fick han vara lös i bilen medan jag städade :) Annars gjorde jag bara superkorta stopp, för det var antingen för kallt eller varmt när jah körde för att han skulle kunna vara i bilen en längre stund avstängd..

Så länge temperaturen är ok så tycker jag det borde vara lugnt för dina att vara kvar i burarna, om de nu är vana att ha rest ganska länge ändå :)
 
Mina katter brukar åka ca 10 timmar i sträck ett par gånger per år. Dom brukar hålla sig under den tiden och vi brukar aldrig ta ut dom ur burarna, känns för riskabelt. Inte roligt om dom smiter när man är på resande fot. Ena katten har kissat i buren en gång och det var inom den första timmen, han råkade helt enkelt vara väldigt nödig redan från början. Svårt att "rasta" dom innan avfärd som man kan göra med hundar. Andra katten är åksjuk och spyr om han fått mat på morgonen så vi brukar köra med "kissunderlägg" för människor i dubbla lager i burarna så är det bara att stanna och riva bort översta lagret om det skulle hända en olycka. Men nu mer får han åksjukepiller och då har vi sluppit spyorna. :) Dom ligger och sover i princip hela vägen och tar det hela med ro.
 
Ett allmänt tips, tror säkert TS vet det, men alla som läser tråden kanske inte har hört det :p

En sak jag fick veta först efter mina tre mastodont-turer med katten var nämligen att man ska undvika att ha kattburen på golvet på bilen :angel: Det hade jag alla resor utom den sista, och även om min katt hade det ok så jamade han väldigt mycket när han stod på golvet.. Kan vara bra att veta, så man inte som jag ställer på golvet för att det känns säkrast ;) (Nu när jag har den på sätet sätter jag fast den med säkerhetsbältet!)
 
Intressant! Av vilken anledning ska de inte stå på golvet? Mina får stå på sätet med bältet väl fastsatt :D
Ett allmänt tips, tror säkert TS vet det, men alla som läser tråden kanske inte har hört det :p

En sak jag fick veta först efter mina tre mastodont-turer med katten var nämligen att man ska undvika att ha kattburen på golvet på bilen :angel: Det hade jag alla resor utom den sista, och även om min katt hade det ok så jamade han väldigt mycket när han stod på golvet.. Kan vara bra att veta, så man inte som jag ställer på golvet för att det känns säkrast ;) (Nu när jag har den på sätet sätter jag fast den med säkerhetsbältet!)
 
Nu är jag verkligen ingen etolog så det jag vet/tror mig beta/har hört angående katter och golv så är det främst att det vibrerar och låter väldigt mycket mer för katterna om de placeras på golvet (ffa fram vid passagerarplatsen) och att många katter upplever det jobbigt.

Sen är ju de allra flesta katter förtjusta i att sitta/ligga högt för att känna sig trygga och för att ha koll på tillvaron, så ja, är det inte en trygg och van miljö upplever jag att katterna helst gömmer sig eller söker sig högre upp. Så främst av bullerskäl men också av trygghetskänsla för katten så försöker jag undvika att ha katten på golvet.

Men som sagt, jag är verkligen ingen kattexpert :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 323
Senast: kma
·
Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
1 171
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp