Långhårskatter

S

-sunshine-

Ni med långhårskatter, hur sköter ni pälsen?
När man fönar pälsen efter ett bad, hur gör ni då? Att bada och kamma vår katt är inget problem, men att föna pälsen efter badet är lite värre. Några tips?

Sv: Långhårskatter

Jag badar ju inte mina förutom om dom ska på utställning och den enda jag kammar ibland är min hane eftersom han är 25% perser och därmed har en annan päls än dom övriga (birmor). Efter vi har badat katterna så sätter jag mig i soffan med katten i knät, min man håller fönen och så kammar jag katten med ena handen medans jag "håller fast" med andra handen, min man hjälper till att sträcka ut ben eller hålla upp svans när det behövs. Ingen av våra tycker väl att det är superroligt att bli fönade, men dom ligger hyffsat still i knät iaf.

Jag har aldrig badat katten; den förre var relativt långhårig och hade väldigt fräsch päls. Efterträdaren är en medveten korsning (sägs det) av Norsk skog och Maine Coon. Nu snackar vi päls!!! ;)
Den kammas allt som oftast, annars blir det knutor mellan frambenen.

Är katten rädd för fönen (ljudet)?

Prova (om det går) att ha på svag styrka på fönen och börja bakifrån.

Mina var jätterädda frånbörjan men nu bryr de sig inte.

Dock tar det ju ca 1 timme per katt om man ska vara noga (har perser).

Jag måste fråga, du som har perser, vad använder du för att inte pälsen ska bli statisk? Jag har produkter som funkar kanon på mina birmor, men hanen har ju som sagt mer "perser-päls" och det blir inte alls lika bra på honom. Några tips? :)

Jag använder shampoo och balsam från Espree och det blir ett jättebra resultat.

Har prövat andra shampoon, men Espree´s fungerar bäst på mina perser.

Vi har en chinchillaperser som tidigare badades ca var 14 dag. Han fönas aldrig utan självtorkar och borstas/kammas med jämna mellanrum under tiden. Jag lovar och svär att katten förvandlas till ett djävulsyngel om man tvingar honom att göra något han inte vill... Och beteendet är väl befäst efter 14år.

Sen testade vi (Laboratoires) Herý Feline Schampoo och Volume conditioner-for fine coats, köpt på djuraffär, och efter det håller sig pälsen fin i nästan 6v och ibland längre! :love: Och han är inte lika statisk i pälsen längre. Kan VARMT rekommenderas.

Jag har en väldigt långhårig bondkatt. Jag gör inget för att sköta hennes päls, det gör hon så bra själv.

Hon har ca två tovor per år och dem hjälper jag henne med genom att reda ut dem med fingrarna.

Hennes päls är blank och ren!

mnsanpgolvetjockeogurra006.jpg

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
817
Senast: tott
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
400
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama