Långhårig hund på vintern?

R

Rigoletto

Hur gör ni med era långhåriga hundar nu på vintern med all snö som fastnar i pälsen?

Det är min första vinter med min spanieltik och hon får ju mängders med snöbollar stora som golfbollar som sitter fast i pälsen!

Klipper ni ner pälsen på dom under vintern?
 
Sv: Långhårig hund på vintern?

Eftersom mina hundar ställs ut, så klipps det inte ner något. Utan de får helt enkelt stå ut, men när vi kommer in så går vi till duschen och sköljer ur med ljummet vatten.
Vet jag att snön fastnar väldigt mycket, så kanske jag undviker att gå just där det är mycket snö. Eller så får man stanna ibland och klämma sönder "bollarna".
 
Sv: Långhårig hund på vintern?

Jag bor på landet och har med mej hunden i stallet varje dag så det är jättemycket snö överallt!

Bollarna sitter verkligen stenhårt fast, och hon är besvärad av dom själv, försöker bita bort dom.
Hon brukar ju vara med ute ganska lång tid åt gången, ex är hon med när jag rider ibland och då kan jag inte ta bort snöbollarna hela tiden.

Det kan väl inte vara något problem att klippa pälsen litegrann? Annat än att den kanske inte blir så snygg då...
 
Sv: Långhårig hund på vintern?

Jag har också spaniel (cocker), och jag har klippt ner henne!
Jätteskönt, hon slipper vara fuktig länge och slipper det mesta (men inte alla) av snöbollarna.

Annars kan du ju köpa en ofodrad "overall" som går ner på benen, så blir vovven varken snöig eller blöt.
 
Sv: Långhårig hund på vintern?

Jag ställer dom antingen i duschen och sköljer av med ljummet vatten eller så tar jag bort dom med fingrarna (om det är lite). Jag klipper inte pälsen på mina då den ena ställs ut och än är det inget större problem för oss. Jag har däremot sett flera som har "benvärmare" på hundar med mycket päls på benen bl.a. en pudel. Så det kan man ju testa :)
 
Sv: Långhårig hund på vintern?

Med tanke på att min hund badar precis överallt där det finns en gnutta vatten, så är väl inte kläder ett alternativ! Det får bli saxen!
 
Sv: Långhårig hund på vintern?

Ja, jag hade klippt om hon inte skulle ställas ut.
Tar du en effileringssax (hur sjutton stavas det) så behöver det inte alls bli fult.
 
Sv: Långhårig hund på vintern?

Vår springer spaniel gick jag lös på med saxen vintertid till tassarna skaffade jag en pytteliten klippmaskin som var perfekt.
 
Sv: Långhårig hund på vintern?

Jag klipper min softis tik, hon är ofta med i stallet och används till eftersök i jakt och de betyder att hon måste ligga still mkt också. Om hon hade haft lång päls skulle hon få massor av snöbollar som sedan skulle smälta och kyla ner henne när hon ligger i en kall bil eller stall och väntar. Jag har istället täcke på henne när hon ligger still och väntar eller när det är flera minus ute.
 
Sv: Långhårig hund på vintern?

Min pudel är nerklippt , jätte skönt och smidigt :)
Lite fastnar det fortfarande ,men inte på långa vägar lika mycket som innan !! :)
 
Sv: Långhårig hund på vintern?

Eller så köper man en begagnad billig barnovarall i bävernylon på loppis, klipper av armar och ben, syr kanaler trär i resår och vips har du fyra benskydd som fungerar toppen! Finns även att köpa färdigasydda på hundsidor men detta blir billigare.
Min pudel ser lite rolig ut med dessa men det är det värt! Tar så lång tid att duscha bort och föna henne torr annars. Och jag använder dem endast när det är tösnö som klumpar fast.
 
Sv: Långhårig hund på vintern?

Har inte haft några utställningsproblem , dvs jag har klippt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
409
Senast: movi
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 930
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 846
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp