Långhår vintertid och korthår på sommaren?

Mia_R

Trådstartare
Min bonnkatt får en förhållandevis kort päls sommartid men har en enorm vinterpäls, så jag är lite nyfiken på vilka raser av långhår som har en kortare sommarpäls? Säljaren påstod att det var perser i henne men det betvivlar jag, tack och lov har hon ett vackert ansikte och är ingen trubbnosig styggelse. :crazy: Så, lång päls vintertid, mkt hår i öronen och relativt korthårig på sommaren = ? De bonnkatter som jag känt tidigare med lång päls har haft mer päls även sommartid även om det blivit tunnare, men hennes blir som sagt betydligt kortare. Hennes kullbror har likadant pälsanlag men är även väldigt stor medan hon är "normalstor".

Sv: Långhår vintertid och korthår på sommaren?

Såna har vi haft innan, de blir ju inte helt korthåriga på sommaren, men stor skillnad från vinter till sommar. De har varit bondkatter, eller ja, en är vi ganska säkra på att den hade lite skogskatt i sig, men annars har jag träffat på en del såna bondkatter.

Det kan säkert vara från någon annan ras också, men det finns såna bondkatter med.
Speciellt katten vi har i stallet (dotter till min gamla katt som hade skogskatt i sig) har lång päls på vintern och ganska kort på sommaren. Nu börjar hon bli lite gammal och tuffsig, men som ung hade hon väldigt fin päls.

Vore kul att se katten i sommarpäls och vinterpäls. Har du inga bilder som du kan visa?

Dom flesta semilånghåren kan tappa en stor del av sin päls vissa tider på året. Birma, Ragdoll, Skogkatt osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka