långering av äldre häst

vinkelina

Trådstartare
min häst som är 16 år värkar aldrig ha blivit longerad, eller så blev hon det under inridningen, men har glömt

så hur gör man för att lära en äldre häst att bli longerad, första försöket fick vi göra med en ryttare på, annars har ja testat ensam 3 gånger. skritta kan hon nästan ett helt varv på en 10 m volt, men hon vill nog vända innåt väldigt ofta.

trav går bara om ja springer brevi på en mindre volt/ håller i henne.

använder bara långeringslina, delta samt träns, inga inspänningsgjordare eller nått liknande

Sv: långering av äldre häst

börja med att plocka bort deltan, den är värdelös, drar enbart i ena bettringen! Ha istället longerlinan fäst genom bettringen som är inåt volten och upp över nacken och haka fast i bettringen på andra sidan. det tycker jag fungerar bäst iallafall.

Sen kan du börja med att leda hästen runt så som du redan gjort. utöka volten och driv på hästen framåt samtidigt som du ökar på längden på longerlinan. Börjar hästen springa med huvudet inåt och minska volten igen så antingen börjar du om från början eller så vevar du lite med linan så att hästen tar huvudet bortåt igen. Lite svårt att förklara det är lättare att visa.. Kom ihåg att du för hästen framåt genom att stå snett bakom den på behörigt avstånd. driver du framåt om du står vid huvudet kan det få negativ effekt och hästen går inte framåt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Senast: Cocos
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama