Långdraget öppningsstadie

G

gtrf

Min tik är idag på dygn 64 och igår kväll kl 20 sjunk tempen och hon började skaka och flämta och det e samma visa ännu. Inga sammandragningar eller temeratur stigning så det ä väl bara att vänta. Kan ju pågå 36 timmar har jag läst, doch 6-12 det vanligaste. Hoppas inte det ska påverka hennes värkarbete senare....alltså under utdrivningsstadiet. Någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

Sv: Långdraget öppningsstadie

Jag hade rådgjort med veterinär eftersom vår tik gjorde samma. Det gick åt h-te. Två döda valpar, två levde men den ena var så medtagen så att den dog efter en vecka. Kan vara för svagt värkarbete och då krävs kalciumdropp för att öka värkarbetet.

Slängde mig på akuttelefonen :-) men hon tyckte jag kunde avvakta tills kvällen eftersom hon vilar i mellan åt och inte krystar ännu osv.Någon mer som har någon erfarenhet?

Jag tycker det låter som länge också.
Lämna henne inte. Se till att hon dricker ordentligt, ge gärna lite druvsocker i vattnet så hon håller sig lite piggare.

Håller tummarna att det går bra för er.

VAD är det för ras?
HAr HON HAFT VALPAR TIDIGARE?

Ja hon har haft valpar innan och jag minns att de oxå varit länge, iaf 15-17 timmar i detta stadiet. Hon verkar passa på och vila i "pauserna" och spara krafter så. Valparna sparkar mkt . Ja druvsocker har jag börjar ge henen oxå, läste det någonstans, hoppas det ska hjälpa. Tack för era svar.

Glömde skriva att hon är Lhasa Apso /shih Tzu.

Tjoho. Det tog 22 timmar innan det övergick till nästa stadie och hon började krysta, tempen steg och det blev vattenavgång....allt på en gång. På 3 timmar fick hon sedan 7 friska valpar.:banana:

GRATTIS!!! 7 stycken, det var inte illa!:bump:

Vad skönt att det gick bra!!!

Oj,sju stycken! Är det vanligt på så pass små hundar? (Vet att det finns nån/några småhunds raser som oftast får många valpar)

Hur som helst så vill vi ha bilder! Och grattis!!!!!!!! :bump::banana:

Ja det va en stor kull, 7 är max vad jag vet. Bilder kommer inom kort..kameran e så dålig.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu sover Moa, kors i taket, så påbörjar iallafall berättelsen och ser hur långt jag hinner. Natten 13-14 oktober Vaknade med värkar...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Chlo
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 973
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka