Långdragen maginfluensa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Asa_S

Trådstartare
Är det någon som vet om det är något speciellt som går just nu, först sonen och nu dottern har drabbats av rejält magont, sonen utan kräkningar och dottern med - fast med 2 kräkfria dagar emellan - dock magknip, lös mage och dålig aptit. Känns som en ganska konstig magsjuka, de brukar ju drabba en som en stormvind och gå över lika fort? Sonen klagade över halsont men har inte varit förkyld, dottern är snuvig och var rejält slemmig när det satte igång.

Virus? Inkubationstid? Sjukdomsförlopp? Har inte hört något om andra sjuka här i närheten men det innebär förstås inte att de inte finns. Eller är det något annat? :confused:
 
Sv: Långdragen maginfluensa?

jag brukar inte kräkas när det går vinterkräksjuka - sonen och maken kan kräkas ikapp och jag får "bara" fruktansvärda magkramper och diarre... och sonen kunde vara ganska medtagen länge efteråt med diaree och utan aptit (som tur är har han inte drabbats på länge)
 
Sv: Långdragen maginfluensa?

Här har vi också något skumt. Yngsta sonen har diarre, har varit pruttig och rapar och den doften är unken:( diarren är som tjockare välling. Har varit gnölig några dagar innan diarren så han har säkert varit öm i magen. Varit så där extremt mammig som bara sjuka barn kan vara. Inte så matglad men dricker en hel del och har bara kräkts 1 ggr. Själv har jag lite ont i magen och känner att det stannar kvar i magsäcken och går inte vidare om du förstår vad jag menar. När det väl kommer så är det löst.Svettas på nätterna och är varm men har ingen feber dagtid. Vad är det som härjar? Runt omkring oss går RS.
 
Sv: Långdragen maginfluensa?

Jag fick något konstigt för några år sedan, kommer dock inte ihåg vad det hette, ringde vårdcentralen och de visste vad det var iaf...

Brukar tydligen komma på vintern/våren, man får väldigt ont i magen, diarré som fasiken, vissa kräks också, man går ner i vikt och blir matt av vätskeförlusten. Eftersom man har så ont så är man ju inte direkt hungrig heller så aptiten är väl inte på topp...
Höll på i ca två veckor innan det gav med sig... Och nu kommer det roliga: man blir inte immun utan det kommer tillbaks om man har otur (virus) :eek: :eek: :eek: Jag fick det tre gånger och missade 7 veckor i skolan den våren...

Min sambo och min dotter klarade sig helt så det verkar inte smitta så värst iaf (även om jag fick tillbaka det :confused: )
 
Sv: Långdragen maginfluensa?

Kräksjukan går, iaf i min kommun. En klass i skolan hade 9 elever närvarande en dag. Hos oss blev den ena genomförkyld och den andra blev magsjuk. Dock gick magsjukan över snabbt den här gången, kräktes och diarre dag ett, hängig dagen efter och tredje dagen var det ungefär som vanligt igen.
 
Sv: Långdragen maginfluensa?

Vinterkräksjukan går nog i hela sverige....

Den är luftburen och smittar väldigt lätt!! Det kan ta allt från 1-12 timmar innan du blir sjuk. Var mycket noga med handhygien!! Vinterkräksjukan är en kräksjuka som du kan bli sjuk av gång på gång.
Tre symptomfria dagar.... så är du frisk.

Jag är riktgt nojig när det gäller kräksjukor.... jag överdriver ordentligt med familjens hygien när nån på förskolan är sjuk.... Handsprit är att rekomendera!!!

Vi har inte haft någon magsjuka sedan 2001 i våran familj. 2002 stängde dom förskolan pga att magsjukan inte ville kulminera. Våran familj och en familj till var dom enda av 17 familjer som klarade sig utan att få kräksjukan!

Det är väldigt viktigt med dom tre symptomfria dagarna!!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp