Längd och vikt för att rida fjord??

M

Maccadam

jag är nojjig!
Har en fjordpojke som är ungefär 150 cm hög. Ganska smäcker och lätt i modellen. Pigg och glad när man rider men jag är ändå rädd att jag är för stor och tung för honom, känner mig som en mindre flodhäst, ännu mera nu när jag är påbylsad pga kylan. Jag väger 60 kg (knappt) men med kläder, sadel och grejor blir det nog ca 71-72 kg han får kånka omkring med. Verkar det för tungt? Just känslan av att vara för stor tar bort det mesta av glädjen med att rida, tyvärr och jag funderar på att sälja och skaffa mig en större häst. Synd eftersom denna lilla killen är så toppentrevlig på alla andra sätt... Här är bilder på hästen, dock inga ridbilder : http://se.msnusers.com/Turbocatz/minhst

Sv: Längd och vikt för att rida fjord??

En fjording på 150 cm är en rätt stor sådan. Även om han är lätt i modellen så kan jag aldrig tänka mig att han ska ha problem att bära dig! Knappt 60 kg är inte mycket till vikt! :)

Rid på du bara! :banana:

Norrland

Dina kg är inga som helst problem för honom att bära, så inget att oroa sig för :smirk:

Hej!

På ridskolan där jag red förut fanns en fjording, ett sto som var ungefär som du beskriver din häst. Och hon reds tom. av min ridlärare, och han vägde kanske 75 kg, så din häst har absolut inga problem med din vikt. Tänk på att fjordingar är kallblod!

Mvh Anna

Fjordingen bär utan problem en vuxen på uppemot 100 kg om den är i kondition o musklad.

I Norge användes de bl.a. av norska militären som både rid- o klövjehästar. Som klövjehästar bar de bl.a. kanonlavetter på 120 kg på ryggen.

Mitt f.d. fjordsto ca 140 cm bar utan vidare mig som då vägde 90 kg.

Tror knappast det är nåt problem. De fjordingar jag har ridit har inte varit speciellt stora, c-ponnyformat ungefär, men de har inte brytt sig nämnvärt om "flugan" på ryggen. "Flugan" vägde då ca 60 kg ;)
Så nej, du är säkert inte för stor.

Men tjejen, vad är det för tankar du har? :confused:

Jag är tveksam till om din fjording ens skulle höja på ögonbrynen om så jag satte upp på honom. :angel:
Jag väger ju ändå några kilo mer än dig. :o

Rid du din trevliga "guling" och njut.
Bort med alla dumma tankar!!

En normalstor fjording dvs mindre än din ska kunna bära 150kg på ryggen om den är någerlunda i form o musklad så du kan lugnt fortsätta rida

Hmmm..... Säger som alla andra kloka på buke. RID du din pålle och ha det myssigt, tänk inte så mycket på din vikt. En shettis skulle du lätt kunna rida på utan att den skulle bry sig nämvärt. Det som skulle vara är väl att du då skulle kunna släppa fötterna i backen, när du rider shettisen.

Hej! Jag har också en fjording (ett fjordsto) på ca 145 cm. Jag väger nästan som du och är 165 cm lång. Men lika som du, tycker jag att jag är för tung för henne i bland. Men värst är ändå längden.. när jag rider barbacka (vilket jag gör oftast, trivs bättre med det) känns det som om jag kan nå runt henne om magen, inte för att hon är smal precis, hon är PRECIS lagom i hullet. Men när man tänker efter, de är kallblod och hon stod på ridskola innan där hon oftast fick bära de större ryttarna. Så.. tänk efter, du väger inte för mycket för din häst! Men du, säg inte att du har tänkt sälja din fjording! De är de underbaraste djuren som finns!! :love: /Lina

tja... (hej ;) ) nu råkade pesten hitta hit,*sorry*
antingen säljer du honom och köper en Ardennerkorsning men med dina tankar och hjärnspöken så kan du säkert få till det ändå.
Eller... så tar du och försöker få in i din hjärna att du inte är för stor, pränta pränta pränta, tjata det lika mycket som allt negativt som lär gå på repeat. Hjärntvätta dig själv med positiva saker!

-lån-

Jag rider en fjording på 143 å jag är 173lång å väger 90++ alltså inga problem.
Han märker inte ens att jag sitter på... :)

Rid å ha kul, va inte orolig för att hästen inte klarar dig, för det gör den!

Hoppas innerligt att det där med bantningen var ett skämt, Trotzig?!?

Till trådskaparen: Jag väger som du, och har en islandshäst på 140 cm, som bär mig utan några som helst problem. Min tränare på 85-90 kg rider honom också, utan att han på något sätt går på knäna....

Och jag skulle nog generellt klassa fjordingar som MER viktbärande än islandshästar. Så rid på, du!

Det är ju för övrigt inte mankhöjden som avgör hur mycket en häst kan bära - man får mer titta på hästens kroppsbyggnad.

Du behöver inte oroa dig för din vikt på 70 kg. Eg är ju fjordingen en arbetshäst från början. Så starka är dom ju iaf.

Senast ändrad:

En normalstor fjording dvs mindre än din ska kunna bära 150kg på ryggen om den är någerlunda i form o musklad så du kan lugnt fortsätta rida

Ja, det skulle jag nog inte rekomendera iaf. Det låter lite väl mycket.
Någon enstaka gång kanske men absolut inte regelbundet.
Jag har en 137 cm fjording skulle aldrig låta någon över 120 kg sitta på henne. Där går gränsen.

Du behöver inte oroa dig.
De e bara å rida å ha kul! :)

Roheryn skrev:
Hoppas innerligt att det där med bantningen var ett skämt, Trotzig?!?

Ja det var ett skämt. Jag tycker att det var en dum frågeställning. Ingen vuxen man som jag skulle ju kunna rida alls om hästar var så veka som många vill framställa dem.

Är de så veka, så måste vi kanske ifrågasätta aveln.

Jag rider en kallblodstravare på 155cm.
Han är rätt väl musklad och då känns det ok.
Sen har vi två till kallblodstravare som är sämre musklade, på dom känner jag mig förstor. Rider dom gör jag iallafall, men jag skulle inte ge mig ut och hoppa, utan då får det bli lite lugnare ridning.

Jag väger som dig men är längre.

SKÄRPNING och lägg ner :mad: ! Tycker mig minnas att jag sett denna ängsliga inställning från dig förut, och du har då fått liknande svar. Nu får du väl ta och sluta med denna fixa idé. Hur många gånger vill du ha bekräftat att DU ÄR INTE FÖR TUNG (herregud, 60 kilo, frågan är ju pinsam!!!!) om din fjording är en helt normal och frisk fjording. Han orkar säkerligen betydligt mer än din lilla vikt.

Kram till dig med förhoppning att du jobbar lite på självförtroendet :)

P.S. Vi har en dam på min arbetsplats som håller på likadant jämt och ständigt och tjatar om sin vikt trots att hon definitivt inte är överviktig, alla himlar med ögonen bakom hennes rygg. Jag menar inte detta elakt, bara som ett tips ;) så du inte utvecklar detta beteende själv

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag är inte direkt någon van islandshäst ryttare och har aldrig riktigt förstått det där med vad som bör vara max längd och vikt i...
Svar
19
· Visningar
6 119
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama