Långa tyglar!

S

singoalla_nu

Nu är det så att jag och min kompis har, efter en uppvisning med just långa tyglar, blivit väldigt intresserade av just den träningsformen!
Är det någon som har några tips hur man börjar?? Vad man använder för huvudlag? Kapson, träns, bettlöst??
Dom vi såg på hade lite olika, en med någon slags ridgrimma, en med kapson..
Fram med era bästa tips!! :)

Sv: Långa tyglar!

Jag har fått uppfattningen att du kan rida med vilket träns som helst, du använder ju liksom inte bettet på det sättet som om du rider med mycket tygel. För det första måste hästen kunna bära upp sig själv på ett bra sätt och vara riktigt stark och så måste du rida med bara sitsen/skänklar/vikt.

Menar du när man rider eller när man jobbar från marken med de tyglarna som är kanske 4m?

OT, men jag kan inte låta bli. Det där med att hästen "ska bära sig själv" har jag aldrig fattat. Har hästen ingen bärighet om du inte håller den i munnen? Vad fasen har den benen till? En böjd nacke och kort tygel är ingen bärighet.. Stark ska väl hästen bli av all ridning, oavsett tygellängd? Eller ska man först rida den stark på kort tygel, och släppa efter när den "byggt upp sig"?

När TS säger långa tyglar tänker jag att man helt enkelt låter hästen hitta sin egen form, oavsett om den är hög eller låg. Alla hästar ser olika ut, och kan därför inte ha samma slags bärighet. Vad man har i munnen eller "på nosen" har säkert mindre betydelse. Ja, förutom i tävlingssammanhang, där är sånt väldigt kinkigt..

Gå en kurs!! Det är det bästa sättet att komma igång ordentligt och få in rätt teknik med positionering och hjälpgivning. Sök på "Långa tyglar" eller "Long raining" så hittar du säkert något. I annat fall kan jag PMa dig om kontakter.

På de kurser jag varit, har de rekommenderat att man börjar med bettlöst, gärna kapson då. Vet andra som kör med sidepull. Det är nog mest en smaksak.

Jo, jag skulle då alltså arbeta honom från marken! Jag skulle gärna gå kurs, men när man bor långt uppe i norr så har man inte så stort utbud..
Har redan provat lite på skoj hemma, och det är inga problem att få honom till att arbeta i en lång låg form. Men jag/vi är ju väldigt gröna på området, så jag var mest nyfiken om någon hade goda råd! Det svåra kommer säkert när vi kommer upp ett steg i samlingen!

På de kurser jag varit, har de rekommenderat att man börjar med bettlöst, gärna kapson då. Vet andra som kör med sidepull. Det är nog mest en smaksak.[/QUOTE]

Jag har ett sidepull hemma, men man tycker att det skulle vara för skarpt? Eller? Blir det inte lite som i ridningen att man ska ha ett mjukt stöd?

Nu är det så att jag och min kompis har, efter en uppvisning med just långa tyglar, blivit väldigt intresserade av just den träningsformen!
Är det någon som har några tips hur man börjar?? Vad man använder för huvudlag? Kapson, träns, bettlöst??
Dom vi såg på hade lite olika, en med någon slags ridgrimma, en med kapson..
Fram med era bästa tips!! :)

Hej! Rida pa langa tyglar ar jattebra bade for hast och ryttare, jag larde mig rida pa langa tyglar da jag var nyborjare for manga herrans ar sen, och alla mina vanner som ridit for samma tranare under aren har gjort pa samma satt. Det har gett dem en kanslig foljsam hand, balanserade kansliga hastar. Och vi gor det alltid pa vanligt trans, inga konstigheter alls.

Du maste nog anvanda tygel lite till att borja med, bara ledande tygeltag for att visa vagen. Men forsok att anvand sa lite du bara kan. Enkelt och jattekul!!:banana::banana:

Kolla på "klassisk ridkonst" forumet. Där finns flera som arbetar sina hästar på långa tyglar och säkert kan ge dig råd.

Jag har ett sidepull hemma, men man tycker att det skulle vara för skarpt? Eller? Blir det inte lite som i ridningen att man ska ha ett mjukt stöd?[/QUOTE]

Jag har inte provat med sidepull själv men det beror nog på hur känslig hästen är och hur skicklig man själv är. Har skickat ett pm till dig med lite kontakttips. ;)

Jag kan försöka skriva lite om hur jag gör. Är nämligen från första början själv lärd tillsammans med min häst. Är först nu på senare tid som jag tagit hjälp av tränare.

Från första början jobbade jag min häst i grimma. Det gjorde jag av anledningen att det är svårt att ha koll på vilken position man ska stå i, rekationen från hästen och sen ha koll på tygeln också. Jag ville helt enkelt inte hamna för mycket i hennes mun. Prova vilken längd som fungerar bäst för dig och din häst. Jag vill gärna gå vid min hästs bakdel till exempel när vi tränar sluta för att kunna ge henne ett stöd med min höft, men jag går längre bak när vi till exempel tränar öppna. På denna bilden går jag dock för långt bak, enligt mig då.
moatom1.jpg

Det första jag börjar med det är att kolla så att styrningen fungerar och att hästen kan flytta för tryck från tyglen. När jag lägger på höger tygel ska hästens framdel flytta åt vänster ocgh tvärt om. Det hjälper till sen när man ska jobba med öppna och sluta. Så man inte lär in så som jag gjorde från början att hästen ska gå mot trycket. Då blir det mycket svårare i öppnan och slutan och man måste liksom lära om hästen.

När det fungerar så börjar jag med böjningen och kollar den. Gör som vanligt med tyglen (alltså som när man rider). Lirkar lite lätt med inner och har ett mjukt stöd med ytter. Ibland kan det behövas petas lite med spöt på något bakben. När böjningen sitter så flyttar jag in hästens bog med hjälp av yttertyglen och gör en öppna. Jag låter ytter ligga över hästens rygg för att kunna reglera hur hästen tvärar och att eventuellt behöva hjälpa till att hindra hästen från att fall in.

I slutan började jag med att gå framför hästen, alltså med huvudet mot hästens huvud. Då kan jag trycka med fingrarna i bogen och på så sätt få hästen att flytta in bogen och rumpan faller ut. Halvhalter kan behövas använda så inte hästen rusar över dig. Efter det så går jag bakom hästen, min höft mot hästens höft. Jag går ytterst (mot staketet). Rakställer hästen och försiktigt hjälper till med höften och eventuellt spöt för att flytta ut rumpan på hästen. Nu gäller det att flytt för tyglen fungerar så att inte hästen rinner iväg mot mitten. Hjälp till att ramma in hästen med innertyglen och det är också den man kan lirka lite lätt i för att hästens panna ska peka framåt.

Det är svårt att hjälpa någon över internet för jag vet ju inte vilken nivå ni ligger på. Och sen är detta hur jag har tränat mni häst. Det kanske inte alls fungerar för er!
slutamoa_redigerad-1.jpg

Här är den positionen jag pratar om när det gäller slutan. Så att jag kan hjälpa henne med min höft.

Lycka till! Hoppas jag kunde hjälpa med lite tips i alla fall. Det är väldigt roligt att jobba med lång tygel!

Jobbar mkt med mina gamla sköna korta travstömmar (var till tävlingskörning) på samma sätt. Jobbade även mkt framför hästen till en början. Man gör så mkt tokigheter med kroppshållningen mm utan man tänker på det.

Kanonsroligt sätt att öva sammarbetet med. De få jag sett på bild som jobbar med långa tyglar verkar använda som tunna rep. Hur känns det i skillnad att jobba med än lite tygre stabilare tyglar/tömmar?

Har inte sett att det går att köpa någonstans. Gjorde du egna tyglar eller vart fick du tag på dom?

Jag använder just nu en gramantygel på 5 meter tror jag den är. Fungerar kalasbra och är väldigt lätt i handen. På första bilden är det dock en longerlina jag har.

På tal om ingenting;

Inte för att det hjälper kanske men jag brukar alltid börja ett träningspass med långa tyglar i alla gångarter innan jag samlar upp honom samt lägger ner honom på slutet av passet. Men samtidigt rider jag lite lätta skolor för att få bekräftat att han lyssnar på sits & skänklar och tar styrning först och främst med dessa.. Fast det antar jag är standard, något som de flesta gör..

Nu är det ju iofs lite skillnad på att jobba med lång tygel från marken och att jobba från ryggen :)

Supertack! Lite smått och gott att snappa upp! Jag förstår att det inte är så lätt via datorn..

Det första du skrev, _moa_ om att få honom att flytta för tygeltryck, kan du utveckla lite?! Förstod inte riktigt!

Hur höll du tyglarna när du stod framför?

Jag vet inte vilken nivå vi är på.. Inte jättebra, inte nybörjare! Men han RIDS i öppna-sluta i alla fall!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30