långa eller korta läder i terrängen?

Buck

Trådstartare
hur tänker ni? kortare läder i terrängen än i hoppningen eller längre?

sitter och funderar vad som är bäst, om man ska ha längre läder för att hålla sig kvar om hästen kastar sig åt sidan eller har korta för att sitta kvar när hästen bockar :rofl:. har ny sadel och har inte riktigt ridit in mig på den ännu då den har mycket mindre stöd än de gamla :p.

första ridturen t ex så hade jag lite kortare än hopplädrena, travade på ute på fältet när hästen skuttade åt sidan varpå jag inte hängde med utan lätt åkte ur sadeln och landade på fötterna :p. efter det har jag haft hoppläderna och lyckats hålla mig kvar på banan och vid uteritt, har dock inte vågat galoppera på ute och nu är vanliga galopp rakan upp plöjd :(.
har en terrängträning inplanerad på tisdag såklart, och funderar vad som kan bli bäst. föra träningen(i höstas med gamla sadel) så hade jag lite väl långa, kunde gott höjt dem 2 hål :o.

tacksam för synpunkter och gärna sitsbilder som inte är över hinder :p

Sv: långa eller korta läder i terrängen?

Det jag fått lära mig av olika tränare är att ha så korta som möjligt, för att komma ifrån hästen snabbt om den går omkull, att man inte ska bli kvar. Sedan är det ju bra för balansen att rida i extremt korta, så man lär sig balansera sig själv oavsett vad hästen gör, lätt annars att man tar tag i tygeln.

Kortare! Minst 2 hål kortare än hoppläder så man kommer upp ordentligt över hästen

Generellt kortare. Men först måste du ju lärt dig rida i kortare i ny sadel. Så på träningen skulle jag helt klart ha den längden som passar för nuläget. Du lär dig ju inget av att åka av stup i kvarten på en träning liksom :p

ok ^_^ blir nog vanligt hoppläder då, får nog gå ut och intervallträna i jockeyläder snart :p behöver träna mag och benmusklerna. och balansen..

märkte det igår, att det är.bättre med korta läder.
intervall tränade igår för första gången sen i somras :rofl: går inte att stå stabilt länge i lätt sits i hoppläder, kramp! kortade ngt hål och fick bättre balans :p.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 355
Senast: Ajda
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 749
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 561
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama