Långa el. korta stigläder i Monté?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lia2
  • Startdatum Startdatum
L

lia2

Hej.

Ni som rider Monté, rider ni med korta eller långa stigläder? Fördelar och nackdelar? :)

Mvh Lia2

Sv: Långa el. korta stigläder i Monté?

Det är olika på olika typer av hästar. Jag har bl.a en kortare o lite kännsligare häst som travar som en klocka och därför rider jag med något längre läder för att inte påverka hans ´´rytm´´. På den andra hästen som är stor och har ´´normalt´´ trav rider jag med korta läder ;)
Tror att man känner vad som passar bäst (men normalt är det väll kort som gäller)

Jag har alltid ridit på något kortare läder än normal ridläderlängd. Jag kan ej ha för korta läder pga. knäskador och slitage i knäskålarna.
Jag kan inte heller stå i fältsits utan att knäna känns som de ska explodera :( Detta gör även att jag ej kan ta monte`licens då korta läder är mer eller mindre ett måste?
Jag har ridit travare i alla former och storlekar och typ av travstilar känns det som och alltid haft bekväma läder så inte knäna börjar värka.
Det enda som jag känt har blivit lite mer slängigt med bena är när hästen har stor och grov gång och tar mycket mark under sig då kan bena liksom börja slänga framåt/bakåt lite grann.
Kan man rida på korta läder så är det väl bra antar jag annars kanske som i mitt fall att benen börjar slänga i takt med traven?

oj vad tråkigt med dina knän! har själv problem, fast med ryggen istället. Som jag har uppfattat det så är det inget måste att rida med korta läder. 2004 när montè var nytt i sverige såg jag en del ryttare tävla i helt vanlig läder-läng och med en vanlig allround sadel! Känner igen det du menar med att benen ´´slänger´´ men har aldrig märkt av det i lopp...

:)

Jag har provat både lite längre och lite kortare läder de få gånger jag har ridtränat travare. Det jag kom fram till var att jag trivdes bäst och hade bäst balans när jag hade läderlängd som vid hoppning, ungefär. :D

Jag var med när monte´n kom till sverige -00
så red de flesta med långa läder,efter att ha varit i frankrike och fått många råd och tips så började jag med att rida i sk. jockeyläder.
Men det finns dock hästar som ionte gillar fältsitsen och behöver att ryttaren har längre läder,speciellt för att kunna hålla en bra balans i höga tempon.
Jag själv anser att det är upp till var och en att bestämmalängden efter sin och hästens förmåga.
I frankrike så är det ca 50/50 vad man väljer,kanske är den yngre genarationen som vill och kan som kör jockeystil:)
Men som sagt:man väljer själv och båda sätt är väl lika bra?!
Lycka till

snor tråden lite grann om det går bra??

Hur påverkar det hästen om ryttaren inte har balans och styrka i kroppen?
Vet en tjej som evisas på jockeyläder trots dålig styrka i benen oavsett häst. Hon tycker att det ska se ut så när man rider monte`och rider alltid korta läder. Jag själv kör med längre pga. jag tycker att jag får bättre balans och stöd och jag själv vet att jag ej är så stark i benen plus knäskada som gör sig påmind när jag kortar lädrena.
Vad krävs egentligen av en monte`ryttare för att hästen ska hålla och inte slitas på?
Har hört mycket neg. om att långa läder ger obalans och sliter på hästens ligament och rygg.
Har även hört att man absolut inte ska rida med vanlig allround sadel och gjord för att det skadar mer än stärker.
Någon riktigt duktig/kunnig som har svar på tal?

Jeg var tilskuer på et kurs med Peter Jarvèn under NM på Drammen Travbane i fjor, hvor han blant annet fortalte om utstyret han brukte og hvorfor han bruker det.

Ang. sal så sa Jarvén at han ville ha minst mulig flate mot hestens rygg for å forstyrre hestens naturlige bevegelser minst mulig - kan sammenlignes med å løpe med en liten og kompakt sekk på 20 kilo på ryggen vs. en stor og klumpete sekk på 20 kilo på ryggen for oss mennesker, trur dere alle er enige i at å løpe med en liten sekk er både enklest og mest skånsomt mot ryggen ;)

Stigbøylelengder, så er det viktig at man ikke har dem kortere enn det man har styrke til, ingen vits i å ha jockey lengde dersom man ikke har lår og legg muskler til å klare å balansere seg selv - dersom rytteren ikke klarer å balansere seg selv så må hesten bruke ekstra krefter på å hjepe rytteren, og det børjo strengt tatt være omvendt ;)
Peter anbefalte at stigbøylene ikke gikk nedenfor hestens albue, også for å hindre hestens naturlige bevegelsesmønster minst mulig.
Med Jarvén presiserte også at han rir med sine korte bøyler fordi med hans type sits så har man større mulighet til å kunne holde strie hester, ved at man får tyngdepunktet ned og bak... I en sits hvor man har tyngdepunktet mere opp vil man ikke kunne få samme "hevstang-effekt".
Edit: og jarvén sa også at man skal tilpasse lengden etter hesten, en travsikker hest tåler kortere stigbøyler enn en som trenger mer støtte for å holde travet.
Var en av de norske rytterene som fikk ri et par runder med utstyret til Jarvén og hun mente at det var en bedre sits og enklere å holde hesten enn ellers, men at det er en sits som krever MYE styrke og mange treningstimer bak seg for å klare å holde et helt løp...

var mye mer Jarvén fortalte og forklarte om også, men husken er ikke like god bestandig gitt ;)

Hej. Det brukar vara lite olika från häst till häst och person till person.. Men ett tips är att ha så pass korta stigläder, att du inte kommer åt hästens "armbåge" med fötterna. Mvh

Ok. Det var svårt att läsa norska :D men det gick och jag förstod *ler*

Jag kan inte heller stå i fältsits utan att knäna känns som de ska explodera :( Detta gör även att jag ej kan ta monte`licens då korta läder är mer eller mindre ett måste?

När jag tog licensen 2006 så var det inget måste. Jag är väldigt lång och jag hade verkligen inte speciellt korta läder. Hoppläder typ.

ok fetange.
Har tänkt lite på hur jag har mina läder och jag har dem så satt mina tår är strax ovanför armbågen. Är det för långt?
Det verkar inte störa hästarna jag rider iaf. Hur märker man det isf?

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 715
Senast: ameo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
843
Senast: phie
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka