Lång tid mellan utfodringar?

S

sputte

I mitt stall (kollektiv) så gör vi så att hästarna får morgonhö i boxen och 1 timme senare får de kraftfodret. Sedan är det utsläpp. Under tiden hästarna äter sitt hö får man ej vistas i stallet eller på stallplanen eftersom det finns ute-boxar oxå. Hästarna ska ha lugn och ro när de äter och hästarna i ute-boxarna blir enligt utsago stressade om man syns eftersom de vill UT! Detta tycker jag är krångligt eftersom det resulterar i att man får antingen sitta och trycka i fikaboden 1 timme eller åka hem emellan. Allt detta pga av att de andra i stallet håller benhårt på att man ska ge hö före kraftfoder. Jag har dock ALDRIG stått i ett stall där man krånglar till det på detta vis. Ingen har några tävlingshästar på hög nivå. Det skulle ju underlätta en hel del om man gav hästarna sitt kraftfoder och sedan lät dom gå ut och äta sitt hö. Det är ju ändå därför de stressade hästarna är som de är. Dom vill ju UT! Tilläggas ska att det är ägaren till de stressade hästarna som vill ha det så här. Konstigt nog.

Konstigt är dock (enligt mig) att samma människor tycker att det är helt okej att det går 8 timmar mellan högivorna (hästarna lunch-fodras ca kl 12). De vill nu att hästarna inte ska gå in förräns kl. 20 och där få mat. Visst tycker även jag att de kan få vara ute i det fina vädret, men i sådant fall anser jag att de ska få sin "middag" i hagen (endast hö). MEN det vill absolut inte dessa människor, för då måste ju någon åka ut och ge dom den maten och det vill dom slippa om de ändå inte behöver släppa in hästarna.

Är det jag som är "konstig", för jag tycker att det är viktigare att hästarna får sin middag i tid än att de absolut måste äta hö före kraftfoder på morgonen?
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Hej

Det låter som dom har lite dubbelmoral i sitt resonemang.
Vi ger också alltid hö först, kraftfoder får dom efter ca 15-20 min.

För våra hästar ser det ut som följande.
Morgon mat mellan kl. 07,00-08,00
Utsläpp så fort alla ätit klart alltså vid 09,00-09,30
Lunch i hagen vid 12
Insläpp och eftermiddagsmat mellan kl. 16,00-17,00 beroende på väder och årstid.
(här är vi jätte noga med att alla får äta hö en stund innan dom får kraftfoder)
Kvällsmat vid 20,00.

Du får väl tala med de andra och se om du kan övertala dem, kanske inte det lättaste men inte skall hästarna behöva stå och äta grovofder i en timme innan kraftfodret eller?? Det har jag aldrig varit med om. Tilläggas kan att vi nästan bara har tävlingshästar hemma i vårt stall. (Sm nivå ponny).
Tja!
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Vi har inga tävlingshästar hemma.
Vi släpper ut o ger bara hö på morgonen.
Hö till lunch eller eftermiddag om de går ute länge,sedan får de kraftfoder o hö när de kommer in.Ger först höt när de kommer in men de äter inte det förrän kraften kommer,har aldrig haft problem med detta,dock får de alltid äta ifred när de kommer in,ingen är i stallet då.

mvhR
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Det är väl jättebra att de får hö före kraftfoder, men det behöver ju kanske inte gå en timme fram till kraftfodret? De kanske inte heller behöver få flera kg hö i boxen på morgonen?

En bra kompromiss kanske skulle kunna vara följande (tiderna är exempel!):
07.00 1 kg hö i boxarna.
Mer hö läggs sedan ut i hagarna medan hästarna äter.
07.15 Kraftfoder.
08.00 Utsläpp till resten av frukosten.

På så sätt slipper man stressen mellan kraftfoderätandet och utsläppet, vilket har varit problem i ett par stall jag stått i. Hästarna står suktar efter "godiset", och kastar i sig det för att få komma ut.

En annan variant är ju att skippa kraftfodergivan på morgonen helt, om alla hästar äter såpass lite kraftfoder att det inte behöver delas på flera givor. Då kan man släppa ut dem till höet i hagen direkt på morgonen, och behöver inte fodra inne alls.

Vad gäller eftermiddagsmaten så får man ju räkna efter hur länge lunchhöet räcker. Om det är så besvärligt att åka ut och ge lite hö på em kanske man kan ge en större giva till lunch, så att de har till frampå kvällen? Fast det är väl inget extra jobb, egentligen? Någon har ju åkt dit och gjort allt jobb medatt ta in hästarna vid den tiden, det är ju klart lindrigare att bara ge dem lite hö, eller hur? :confused:
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Det där låter som dubbelmoral...
Här har vi heller inga tävlingshästar. Vi ger kraftfoder direkt på morgonen kl 06.30. Efter det går dom ut i hagen och får sitt hö. Ingen av dom har dött.. Än... :smirk:
Kl 12 får dom sin lunch, kl 16 blir det eftermiddagshö och nu när det är ljust så länge så får dom vara ute till 21, då kommer dom in och får sitt kvällshö och kraftfoder.
Vintertid brukar vi släppa ut lite senare och ge lunchen lite senare.
Sedan får dom komma in vid 18 och får då kraftfoder och kvällshö. Runt 21-22 får dom sedan natthö, och då är det samma giva som dom fått kl 16 sommartid.
Har du ifrågasatt rutinerna i ditt stall?
I många stall finns det ju gamla rutiner som är kvarlevor sedan någon annan häst stått där som behövt just den rutinen.
Hoppas för din skull att det blir ändring iaf, det där verkar krångligt..
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Tycker oxå att det verkar skumt. I vårt lilla kolektivstall får hästarna om morgonfodraren har tid 1 kg av morgonhöet i boxen medan kraftfodrets görs iordning. Sedan serveras kraften och medans de äter upp höt och kraften läggs resten av höt ut i hagen. På kvällen läggs kraft och hö in i boxen sedan släpps pollarna in. De flesta väljer faktiskt självmant att varva karaften och höt. Några tuggor kraft, några tuggor hö, slicka lite på saltstenen, ta en klunk vatten osv

Förstår att man vill ge hö innnan men en hel timme låter väldigt överdrivet. Eftersom hästarna inte tävlar antar jag att de inte heller får gigantiska kraftfoder givor direkt på morgonen, då räker det väll att ge dem något kila hö innan kraften, bara så att de får något mer i magen. Hoppas det löser sig i alla fall.
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Det finns ju en anledning till att man inte ska servera kraftfoder före grovfodret. Detta är ju för att förhindra foderstrupsförstoppning. Salivavsöndringen hinner oftast inte komma igång om kraftfodret ges som första mål...Det räcker faktiskt om man ger hästen en lite tuss hö först så de börjar tugga, sedan kan man ge kraftfodret. Fast egentligen är det ju ingen oskriven lag att en häst promt måste ha kraftfoder på morgonen. Att många inte ger hö före kraftfoder på morgonen handlar nog mera om tidsbrist.
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Jag läste i en spalt (foderrådgivning) att det skall vara maximalt 5 timmar mellan måltiderna.

Jag ger mina hästar hö ute och de får inget kraftfoder, enbart betfor med mineraler i hink och lucernhack ovanpå kvällshöet när de tas in. Senare vid 22-23 natthö och ut vid 07.

Så kan man göra om man vill. Om hästarna ska stå inne från 20 fram till nästa morgon är det ju bra att de har foder, både kraft o grov, som räcker länge.
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Här får hästarna mat vid följande tider:

ca 6.00 (ibland tidigare) - hö + kraft
ca 12-13 (beror på när de fick morgonmaten) - hö
ca 18.00 - hö + kraft
ca 21-22 (ibland senare) - hö + kraft.

Alla i stallet har ansträngt sig för att få till så bra fodringstider som möjligt, och att det ska bli någorlunda jämt mellan fodringstiderna.
Här ger vi aldrig någonsin hästarna kraftfoder före hö, och det finns ju en anledning till det! Foderstrupsförstoppning är något som vi i största möjliga mån vill undvika på våra hästar. For the record, så är större delen av hästarna tävlingshästar, och på ganska hög nivå.

Men man behöver ju inte alls vänta en timme i erat fall med att ge kraftfodret? Borde ju räcka med en kvart? Föreslå det så får du se vad dom andra i ditt stall säger! :)
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Det är ju inte antalet timmar mellan utfodringarna som är det intressanta. Det är antalet timmar hästarna står UTAN mat (grovfoder) som är det viktiga. Vill man fodra sällan kan man helt enkelt ge mer istället. Det finns ju de som ställer ut en ensilageboll varannan dag eller så, på pappret fodrar de alltså bara varannan dag, men i praktiken har hästarna grovfoder hela tiden.
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Och jag fodrar då också inte så ofta! Mina hästar har fri tillgång på hö i boxen. Det ska alltid vara lite kvar på morgonen när jag kommer ut, annars har de fått för lite- och det är alltid hö kvar nu. Alltså ger jag ingen frukosthö utan släpper ut direkt , men istället så har mina två en bal hö i hagen dagtid som de kan knappra på under dagen. Jag har ändrat lite tider under vintersässongen och nu ska tiderna ändras igen. Jag har tidigare släppt ut ca 9 och tagit in ca 7 på kvällen, men nu är det ljust längre så tiderna blir minst 9 till 9. Mitt i vintern fick de två balar ute, nu bara en, trots det har de alltid hö kvar när jag tar in dem, gräset växer ju lite nu. Ibland har jag försovit mig och kommit ut till hästarna kl 10, men de ligger och sover fram tills jag kommer ( med hö i boxarna!) och tar ut. Inget stress alls och ingen är hungriga varken när jag kommer på morgonen eller på kvällen. När jag tar in på kvällen får de äta upp höt från morgonen och så går jag ut igen senast 9 på kvällen och fyller på vatten igen och ger mer hö. Kraftfoder ligger i krubban när de kommer in i boxarna. ( på så sätt är de lättare att fånga)
Jag har inga direkta fasta tider vad gäller intag,utsläpp eller foder. De har jyu foder hela dygnet och vet inte när jag kommer så de blir inte stressade ett speciellt klockslag. Detta tycker jag är bäst.
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Vi ger våra hästar kraftfoder i stallet och sedanfår de hö ute i hagen när de ätit upp kraftfodret. Och hästarna har aldrig haft några problem eller mått dåligt utav det.
Jag ger mina hö ute i hagen vid 6-tiden på morgonen, sedan blir det inte förrän jag kommer hem från jobbet ca 16.30-17.00. Men dom får ganska mycket på morgonen så de inte ska stå utan att äta något på hela dagen. Och hästarna verkar må bra utav det med.
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

nej du är inte alls konstig, jag står i kolletivstall där gör vi så att dom får kraftfoder inne på morgonen sen täckas dom och därefter släpps de ut och får höet ute i hagen, de går 2 och 2 och de flesta är snälla mot varandra så det fungerar, bara alla ger ungefär samma mängd hö.

Likaså Em får de ute i hagen. Sen tas de inte in förrän de ska kvällsfodra (om det inte är extremt dåligt väder, då kan de få komma in vid em höet.) Sen får de alla kvällsmat inne.

Det fungerar bra, förutom att min häst är lite tunn i hullet och skulle behöva lite mer hö, men då är det istället hennes hagkompis som äter upp det där extra kilot, men hon får mer på kvällen, men det går ju inte att proppa i dom hur mkt som hels, hon får bara i sig 6kgpå kvällen, så hon får mer kraftfoder istället..
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Jössen vad de kan krångla till livet för både dig och hästarna. Byt stall! ;)

Hälsning Maja
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Men på natten då?
Är det någon som fodrar mellan 22.00 och 06.00?
Nu så har jag mina hästar på lösdrift, men ändå så här fodrar jag.

Morgon: koncentrat-pellets och hö i hagen, de äter i minst 3 timmar innan det är slut.
Eftermiddag: luzern och hö till stona med föl och luzern och halm til ridhästarna.
Kväll: lusern och hö till de lakterande stona och fölen och bara hö till ridhästarna.

De har dessutom hela tiden halm i hagarna.

Jag har klockat att hästarna äter c:a 7 timmar per dag.
När de får fodret i hagen så har de ju inte så bråttom, de skall ju inte någonstans.
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

liknande i mitt stall...

7.00 - utsläpp ridskolans hästar
fodra hö
8.15 - fodra krafftfoder
9.00 - släppa ut hästarna men resten av höet (typ inget)
12.00 - lunch
20.00 - kvällsmat

jag har fodrat i detta stall i ca 4 år, men det var först för någon månad sen som jag fick reda på dom "korrekta" rutinerna, med en j-ävligt stor utskällning till det...
 
Senast ändrad:
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Jag ger inte hö innan kraftfodret. Däremot ger jag så mkt hö på kvällen så att det räcker (och blir över) tills på morgonen. Likadant i hagen så får de fri tillgång på hösilage. Jag slipper krångliga tider att hålla och hästarna är nöjda.

Så fritillgång på grovfoder kanske vore nått?
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Du är inte konstig!
Jag har aldrig varit med om att en häst blivit så till milda grad stressad av att en ensam människa går och skruttar runt lite i stallet på morgonen att magen pajar på dem. Inte ska ni behöva vara förvisade från hästarnas närvaro!

Vem har bestämt att det ska vara så? Stallägaren, eller är det ett kollektivt beslut?
Att ge grovfoder innan kraftfoder är ingen dum idé, men under tiden de äter ska man väl kunna pyssla med andra stallgöromål!?
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

på ridskolan där jag jobbar så är det:
07:00 - Hö
07:30 - Kraftfoder
14:00/15:00 - Lunch (hö och kraftfoder)
18:30 - kraftfoder
19:30 - hö
 
Sv: Lång tid mellan utfodringar?

Vad löjligt egentligen! Att vissa hästar kan bli stressade, det kan jag förstå, men mina hästar blir inte det. Har inte tänkt på att de kan bli det ens, för jag är nästan alltid i stallet när de får mat, och pysslar med att strö eller ge hö eller något.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 064
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 096
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp