S
sputte
I mitt stall (kollektiv) så gör vi så att hästarna får morgonhö i boxen och 1 timme senare får de kraftfodret. Sedan är det utsläpp. Under tiden hästarna äter sitt hö får man ej vistas i stallet eller på stallplanen eftersom det finns ute-boxar oxå. Hästarna ska ha lugn och ro när de äter och hästarna i ute-boxarna blir enligt utsago stressade om man syns eftersom de vill UT! Detta tycker jag är krångligt eftersom det resulterar i att man får antingen sitta och trycka i fikaboden 1 timme eller åka hem emellan. Allt detta pga av att de andra i stallet håller benhårt på att man ska ge hö före kraftfoder. Jag har dock ALDRIG stått i ett stall där man krånglar till det på detta vis. Ingen har några tävlingshästar på hög nivå. Det skulle ju underlätta en hel del om man gav hästarna sitt kraftfoder och sedan lät dom gå ut och äta sitt hö. Det är ju ändå därför de stressade hästarna är som de är. Dom vill ju UT! Tilläggas ska att det är ägaren till de stressade hästarna som vill ha det så här. Konstigt nog.
Konstigt är dock (enligt mig) att samma människor tycker att det är helt okej att det går 8 timmar mellan högivorna (hästarna lunch-fodras ca kl 12). De vill nu att hästarna inte ska gå in förräns kl. 20 och där få mat. Visst tycker även jag att de kan få vara ute i det fina vädret, men i sådant fall anser jag att de ska få sin "middag" i hagen (endast hö). MEN det vill absolut inte dessa människor, för då måste ju någon åka ut och ge dom den maten och det vill dom slippa om de ändå inte behöver släppa in hästarna.
Är det jag som är "konstig", för jag tycker att det är viktigare att hästarna får sin middag i tid än att de absolut måste äta hö före kraftfoder på morgonen?
Konstigt är dock (enligt mig) att samma människor tycker att det är helt okej att det går 8 timmar mellan högivorna (hästarna lunch-fodras ca kl 12). De vill nu att hästarna inte ska gå in förräns kl. 20 och där få mat. Visst tycker även jag att de kan få vara ute i det fina vädret, men i sådant fall anser jag att de ska få sin "middag" i hagen (endast hö). MEN det vill absolut inte dessa människor, för då måste ju någon åka ut och ge dom den maten och det vill dom slippa om de ändå inte behöver släppa in hästarna.
Är det jag som är "konstig", för jag tycker att det är viktigare att hästarna får sin middag i tid än att de absolut måste äta hö före kraftfoder på morgonen?