lång text

C

cheche

måste bara få ur mig allt som har hänt de sista veckorna

jag och en kompis som delat häst på foder i två år lyckades äntligen "övertala" våra föräldrar till att köpa en häst. vi har hela tiden haft min syster med oss genom åren, som varit som "huvudansvarig" för allt, även hon som fixat hästen. så vi börjar kolla runt i annonser och så efter en häst i vår prisväg, men för våra 50 000 hittar man ju inte så många duktiga, och vi ville ju inte ha någon helt orutinerad heller.

sen visar det sig att dom som vi hyrt foderhästen av (en stor gård med ridläger och uppfödning) har ett litet halvblodsto till salu, och den står dessutom för tillfället i samma stad som vi bor i för att hon ska säljas därifrån. vi åker ut och tittar på henne och vi verkligen tycker om henne. men sen är det så att hon har på något sätt dragit till muskeln i bogen så att den hamnat fel, vilket gör att hon markerar. ägarna har tagit ut en duktig kiropraktor som behandlat henne, och han säger att det är rörelse som gäller för den här hästen. gå på långa promenader, rid mycket lösgörande så kommer markeringen försvinna. sagt och gjort, vi skriver ett kontrakt med ägarna att om markeringen inte försvunnit efter två månader så ska köpet gå tillbaka. så, vi köper då hästen för en ganska skamlig summa på 45 000, hästen är verkligen jättefin och har väldigt bra både hopp-och dressyr stam. Vi tar hem henne till vårt stall som vi har haft vår hyrda häst det senaste året. allting har då funkat jättebra. allt flyter i ca en vecka, men eftersom deras hästar av någon anledning inte börjat gå ute ännu fastän det redan är i juni (observera att det inte är i typ norrbotten eller nåt) och vi bara går promenader med henne i början, så går markeringen upp så att det liknar en hälta mer än markering. vi rider henne ett par-tre gånger men markeringen blir kvar, förmodligen för att hon både står inne stilla hela natten och för att vi rider henne för lite.

stallägaren, som vi hittils inte har haft något problem med blir lite frustrerad av att vi "sitter och rider på en halt häst". så min mamma ringer och förklarar allting för henne, noggrant och tom läser ur kontraktet för henne, allt för att hon ska förstå vad det är som händer och varför vi rider på hästen. sen lovar hon även att vi inte ska rida hästen utan ta ut en veterinär, och det gör vi ju inte för oss för vi är ju ganska säkra på vad som är fel, utan vi gör det för henne så att hon ska känna sig trygg. hon blir nöjd över att mamma ringer och är så tydlig, eller det är vad vi tror iallafall. men sen när då jag och min kompis kommer till stallet för att gå en promenad med hästen så kommer hon ner och hälsar, sen säger hon "ni kan ta ut hästen så ska jag visa er hur hon går" mycket riktigt så är ju hästen sämre än när hon kom, vilket vi redan är medvetna om. sen står hon och hennes dotter och skäller på oss och säger att det är helt sjukt i huvet att vi rider på henne, observera då att mamma just har sagt att vi inte ska rida på henne något mer. så står hon och ältar i ca 30 minuter och vi står bara och hummar och svarar typ "ja" "nej" "okej" osv, för man får inte ens in en chans att förklara.

efter den där halvtimmen går vi ut på en promenad och diskuterar lite allt om hur vi ska göra, och vi kommer fram till att det nog inte kommer funka med det här stallet i längden, vi måste nog börja se oss om efter ett annat, när vi kommer tillbaka så visar det sig att medan vi har varit borta har hon ringt veterinären och spidat loss totalt, fått för sig att nån har sagt att vår veterinär, som även är deras, har sagt att vi visst kan rida. vilket han ju inte har, han besiktigade bara och skrev att den hade en mliten anmärkning, det var kiropraktorn som sa ju. sen ställer hon sig och skriker att jag ska hälsa, och nu immiterar jag "Bra, tack, då kan ju då gå hem ocoh hälsa din mamma att hon ljuger för mig"

jag, som avskyr när någon går på min familj mer än något annat försöker försvara och säger att nej hon ljuger inte hon säger väl det hon visste, då ställer tanten sig och skrattar mig rakt upp i ansiktet och säger hånande "Det hon vet?" jag svarar att ja hon trodde väl det, liksom herregud mamma är ju ingen hästkunnig människa allt det här har ju varit baserat på min syster, som den här stallägaren av nån anledning har något emot.

jag kommer hem och är ganska förstörd och säger att jag måste därifrån jag vill inte gå tillbaka dit mer, man känner sig inte välkommen längre. nu efter många händelser och bråk med min kompis familj så är det bestämt att köpet kommer gå tillbaka, hästen står nu hos min syster, och är nu nästan helt frisk, bättre än när hon kom till oss. då har min syster fått rida hästen och ridit igenom henne ordentligt regelbundet i en veckas tid. vi hade alltså rätt med våran teori om hur skadan skulle behandlas. men nu är det försent, hästen ska åka tillbaka till sitt förra hem och vi står tomhänta utan häst, tack vare att våran stallägare la sig i våra affärer och övertalade min kompis orutinerade föräldrar om att hästen var värd fem tusen och till slut fick dom att dra sig ur.

jag har varit otroligt deppig över det här, hästägare i två veckor, mycket att skylta med! kommer aldrig köpa en häst med dom igen, om dom nu inte litar på min syster och hennes kunskaper.

någon som har varit med om något sånt här förrut? snälla, berätta det känns som om jag är ensammast i världen som dessutom nu uppfattas som uppkäftig och otacksam bara för att jag försökte säga ifrån när hon gick på min mamma.
nu vet jag att alla i det där stallet går och snackar om mig, men min kompis tycker dom fortfarande om. dom bjuderin henne påpysseldagar och frågar runt efter nya hästar till henne, och för en gångs skull har jag varit så trevlig som jag bara kan, allt för att få ha kvar den där jävla stallplatsen, och nu är allt förstört.
 
Sv: lång text

Jag säjer bara en sak: TRAGISKT!!!
Hästfolk är hästfolk...
Ni vet ju att Ni gjorde rätt. Tids nog kommer detta att gå över och du kanske hittar ny stallplats, ny häst och ny hästkompis!
Lycka till!
 
Sv: lång text

Usch, det var verkligen en tråkig historia. Jag förstår verkligen att det känns väldigt trist för dig nu. :( Å andra sidan var det väl nästan tur (i oturen) att det här kom nu direkt och inte om några månader när du hade hunnit bli ännu mer fäst vid hästen och rollen som hästägare.

Så försök att kämpa vidare och inte ge upp bara för det här! Se dig om efter en ny stallplats (personer som beter sig som stallägaren och de övriga hästägarna med en massa skitsnack och allt, är inga personer man vill ha något att göra med, så var bara glad om du slipper dem) och en foderhäst att ha medan du sparar pengar så att du en dag kan ha råd att köpa dig en egen, enl. vet. frisk häst i stället. För det tror jag absolut att man tjänar på i längden (kanske inte ekonomiskt - förutom att man förhoppningsvis slipper framtida dyra vet.besök och liknande om hästen är helt frisk från början - men vad gäller allt annat).

Att ha häst ska vara roligt och inte bundet med en massa tjafs med stallägare, delägare och andra. Och just tjafs tror jag tyvärr ofta att det blir när man delar sin häst med någon annan, vän eller inte. Framför allt om man är i den åldern att det är (de icke hästkunniga) föräldrarna som har det största (ekonomiska) ansvaret. Då blir nog lätt så att det uppstår konflikter när t.ex. den ena parten inte tycker det är värt att lägga pengar på ditt eller datt, eller när den ena parten tycker att hästen ska tas om hand si och så vilket den andra parten tycker är jättefel, o.s.v.

Så försök att inte ge upp nu, utan tillåt dig att vara ledsen ett tag och kämpa sedan vidare. Det kommer säkert gå vägen! :laugh:
 
Sv: lång text

Hästen finns hos din syster nu?
Kan ni inte ha hästen där?
Vad säger säljaren, om ni vill behålla hästen får ni det nu eller tycker han att ni tjafsar?
 
Sv: lång text

Håller med dem andra, att det var en tragisk historia :(
Har dessvärre inga bra råd att ge...
 
Sv: lång text

Finns det någon veterinärundersökning i botten som gett diagnosen eller är det bara kiropraktorns ord på vad som är orsaken?
Finns det inte någon veterinär som säkerställt det hela i botten så håller jagnog med stallägaren. Man ska inte rida en halt häst om man inte är säker på orsaken.
I vilket fall som helst så i det skedet eller egentligen redan tidigare när det inte blev bättre så borde hästen varit hos veterinär igen. Det är svårt att ställa diagnoser på djur så när det inte blir bättre bör man fortsätta och kanske å en ny eller bli säker på att man gör rätt.
 
Sv: lång text

Hästen finns hos din syster nu?
Kan ni inte ha hästen där?
Vad säger säljaren, om ni vill behålla hästen får ni det nu eller tycker han att ni tjafsar?

Det var vår första tanke att flytta hästen dit, men kvällen innan vi tänkt ta hästen därifrån, lämna stallhyran till dom och sen bara vara färdiga med allting och slippa dem, så ringde hon som jag delade meds mamma och sa att dom drog sig ur.
Och hästens ägare har varit helt underbar hela vägen, kommit och hämtat hem den ända till gotland och varit så förstående som man bara kan vara i en sån här situation, jag är verkligen glad att det var henne vi köpte den av efteresom hon verkligen har varit hjälpsam i det här.
nu har dessutom deras veterinär som dom har hemma tittat på hästen och hon säger precis som vi hade tänkt göra, fortsätt träna henne i ridväg, mjuka upp henne. ingenting att hon ska sstå eller nåt, och så är det ju eftersom hon blev sämre efter att inte ha gått ordentligt liksom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lång text

Finns det någon veterinärundersökning i botten som gett diagnosen eller är det bara kiropraktorns ord på vad som är orsaken?
Finns det inte någon veterinär som säkerställt det hela i botten så håller jagnog med stallägaren. Man ska inte rida en halt häst om man inte är säker på orsaken.
I vilket fall som helst så i det skedet eller egentligen redan tidigare när det inte blev bättre så borde hästen varit hos veterinär igen. Det är svårt att ställa diagnoser på djur så när det inte blir bättre bör man fortsätta och kanske å en ny eller bli säker på att man gör rätt.

Jag förstår vad du menar, hästen hade besiktigas och hade då i pappret 1 grads hälta, men han sa att det var något som skulle försvinna med tiden, något som han sen nekade till att ha sagt när stallägaren ringde. och vad jag menar är inte att stallägaren hade fel,eller jo det menar jag, men vi tog verkligen in deras råd och sa att vi skulle låta en veterinär titta på henne, men det är sättet hon gör det på. Lägger sig i så fruktansvärt i allt, ända sen vi köpte hästen, det är det som har varit det största problemet
 
Sv: lång text

du kan inte försöka hitta någon annan att dela hästen med?
du som ägare så skaffar du en halvfodervärd som du delar allt med?
 
Sv: lång text

du kan inte försöka hitta någon annan att dela hästen med?
du som ägare så skaffar du en halvfodervärd som du delar allt med?

Visst skulle jag kunna göra det, men det är så fruktansvärt svårt att hitta någon att dela med. det var liksom för att våra familjer var kompisar som vi ens vågade ge oss in på det här, det har liksom varit det eller inget. vi har hela tiden varit beroende av varandra om man säger så, förmodligen rätt dumt men vi trode verkligen inte att nåt sånt skulle hända... Dessutom har köpet gått tillbaka redan och vi vill inte liksom be att få köpa tillbaka hästen, det känns inte rätt för varken oss, ägaren eller själva hästen. Annars är det ju en väldigt smart ide som vi antagligen borde ha tänkt på från början
 
Sv: lång text

Det är ju inte så mycket att göra i ett sådant läge. Det enda du behöver bry dig om är hur du tycker att du själv uppfört dig. Och utvärdera den saken UTAN att använda stallägarens beteende som arrgument eller ursäkt för hur du agerade. Du står för hur du beter dig, oavsätt hur du blir behandlad.

Har du inte agerat otrevligt eller felaktigt så är det ingenting att bry sig om. Det är ju så med folk att när man som stallägare sett detta med unga tjejer som rider på halta hästar/överanstränger djuren/motionerar oklokt, upprepade gånger, vilket många har, så brister det ibland när det verkar upprepas igen. Jag har upplevt det själv i ett stall där jag stått.

Men oavsätt hur folk pratar eller hur ditt rykte är så lär sig människor snart att rykten är ofta rykten och ganska partiska beroende på vem det kommer ifrån. Dessutom kommer dessa rykten att försvinna förr eller senare. Både för att du blir äldre och för att du kommer att visa människor i din omgivning vad du går för och inte.

Var jag du skulle jag genast skaffa ny stallplats om du inte kan få en bra kommunikation med stallägaren. Och var ärlig. Säg att du flyttar för att du inte tycker att ni kommer överens, då är ju flytt det bästa för båda parter. Men tänk på att en tillsägelse (om dock en ganska omotiverad och otrevlig sådan) behöver inte brtyda att ni inte kan lägga det bakom er. Jag har också agerat onödigt upprört över saker, och har fått samma bemötande av stallägare. Det är dock inget som i slutändan har påverkat vår relation till det negativa.

Känns det som att du inte vet vart du har stallägaren - fråga! Säg att du är osäker på vart ni står efter det som hände och fråga om det är möjligt för er att släppa den händelsen nu. Om inte, råder jag dig som sagt att flytta hästen. Det finns ingen anledning att ha hästen stående hos en person som man inte kommer överens med. Det behöver inte vara någons fel, ibland blir det bara så.
 
Sv: lång text

Det är ju inte så mycket att göra i ett sådant läge. Det enda du behöver bry dig om är hur du tycker att du själv uppfört dig. Och utvärdera den saken UTAN att använda stallägarens beteende som arrgument eller ursäkt för hur du agerade. Du står för hur du beter dig, oavsätt hur du blir behandlad.

Har du inte agerat otrevligt eller felaktigt så är det ingenting att bry sig om. Det är ju så med folk att när man som stallägare sett detta med unga tjejer som rider på halta hästar/överanstränger djuren/motionerar oklokt, upprepade gånger, vilket många har, så brister det ibland när det verkar upprepas igen. Jag har upplevt det själv i ett stall där jag stått.

Men oavsätt hur folk pratar eller hur ditt rykte är så lär sig människor snart att rykten är ofta rykten och ganska partiska beroende på vem det kommer ifrån. Dessutom kommer dessa rykten att försvinna förr eller senare. Både för att du blir äldre och för att du kommer att visa människor i din omgivning vad du går för och inte.

Var jag du skulle jag genast skaffa ny stallplats om du inte kan få en bra kommunikation med stallägaren. Och var ärlig. Säg att du flyttar för att du inte tycker att ni kommer överens, då är ju flytt det bästa för båda parter. Men tänk på att en tillsägelse (om dock en ganska omotiverad och otrevlig sådan) behöver inte brtyda att ni inte kan lägga det bakom er. Jag har också agerat onödigt upprört över saker, och har fått samma bemötande av stallägare. Det är dock inget som i slutändan har påverkat vår relation till det negativa.

Känns det som att du inte vet vart du har stallägaren - fråga! Säg att du är osäker på vart ni står efter det som hände och fråga om det är möjligt för er att släppa den händelsen nu. Om inte, råder jag dig som sagt att flytta hästen. Det finns ingen anledning att ha hästen stående hos en person som man inte kommer överens med. Det behöver inte vara någons fel, ibland blir det bara så.

Om du hade läst ordentligt hade du sett tre saker:
dels att jag skrev att jag uppfört mig så äckligt trevligt som jag bara kan, dels att hon gått på oss EFTER att ha förklarat för min mamma varför hon betedde sig som hon gjorde och även lovade att kontakta henne istället för oss, dels att hästen redan åkt tillbaka så hur menar du då att vi ska flytta därifrån?
annars har du säkert rätt i en hel del av vad du skriver.
 
Sv: lång text

Detta var det mest skrämmande jag har läst här på länge. Du sitter alltså och rider en häst som är halt på 1 grad? Detta utan att hältan har blivit utredd på klinik? Den enda veterinären som hästen har kommit i kontakt med är i samband med en besiktning där det dessutom konstaterades att hästen var halt en grad?

Uch och fy. Det är tur att stallägaren i alla fall hade tillräckligt med sunt förnuft och agerade.

Jag hoppas verkligen att detta är en trolltråd. Att någon kan vara så okunning och ha häst är för mig helt otrolig.

En halt häst utreds på klinik, inte av någon kiropraktor som säger att man kan rida hästen frisk.

Jag hoppas som sagt att detta är bara ett påhitt ur någons konstiga fantasi. Om det är sant så är det för sorligt. Stackars häst.

Mvh

Tora
 
Sv: lång text

Jag uppfattade alla dom sakerna förutom att hästen åkt. Och jag hoppas att du inte tog åt dig av mitt inlägg som kritik, det var inte alls riktat på det sättet utan tvärt om menade jag på att om du vet att du betett dig på ett trevligt sätt har du ingenting att oroa dig för.
 
Sv: lång text

Detta var det mest skrämmande jag har läst här på länge. Du sitter alltså och rider en häst som är halt på 1 grad? Detta utan att hältan har blivit utredd på klinik? Den enda veterinären som hästen har kommit i kontakt med är i samband med en besiktning där det dessutom konstaterades att hästen var halt en grad?

Uch och fy. Det är tur att stallägaren i alla fall hade tillräckligt med sunt förnuft och agerade.

Jag hoppas verkligen att detta är en trolltråd. Att någon kan vara så okunning och ha häst är för mig helt otrolig.

En halt häst utreds på klinik, inte av någon kiropraktor som säger att man kan rida hästen frisk.

Jag hoppas som sagt att detta är bara ett påhitt ur någons konstiga fantasi. Om det är sant så är det för sorligt. Stackars häst.

Mvh

Tora

Vet du vad? tråden är helt sann, och om det där var allt du hade att komma med och försöka trycka ner mig ännu mer så får det stå för dig. om du inte fattade vad jag skrev så kan jag ju dra det igen för dig eftersom du verkar ha lite svårt med läsförståelse:

För det första, Hästen blev sämre av att stå i en box, när hon fick börja gå ute hela nätterna och även bli riden, blev hon bättre. är inte det bevis nog på att våran metod var rätt? tänk dig om hon hade fått stå ännu längre.

och för det andra så är hästen nu tillbaka och deras veterinär säger själv att man ska fortsätta rida på henne.
Och kalla oss okunniga om det får dig att känna dig bra, men jag tror i grunden att det handlar om ditt behov att trycka ner andra :laugh:
 
Sv: lång text

Jag uppfattade alla dom sakerna förutom att hästen åkt. Och jag hoppas att du inte tog åt dig av mitt inlägg som kritik, det var inte alls riktat på det sättet utan tvärt om menade jag på att om du vet att du betett dig på ett trevligt sätt har du ingenting att oroa dig för.

Aha! jag misstolkade hela grejen, ursäkta!
 
Sv: lång text

Vet du vad? tråden är helt sann, och om det där var allt du hade att komma med och försöka trycka ner mig ännu mer så får det stå för dig. om du inte fattade vad jag skrev så kan jag ju dra det igen för dig eftersom du verkar ha lite svårt med läsförståelse:

För det första, Hästen blev sämre av att stå i en box, när hon fick börja gå ute hela nätterna och även bli riden, blev hon bättre. är inte det bevis nog på att våran metod var rätt? tänk dig om hon hade fått stå ännu längre.

och för det andra så är hästen nu tillbaka och deras veterinär säger själv att man ska fortsätta rida på henne.
Och kalla oss okunniga om det får dig att känna dig bra, men jag tror i grunden att det handlar om ditt behov att trycka ner andra :laugh:

Nej det är inte bevis nog. Om du kunde något om hästar så skulle du veta att det snarare är bevis för att hästen är dålig och borde få en ordentlig utredning på klinik av en veterinär. Det är nämligen ett välkänt fenomen bland hästar att hästar värmer ur hältor. Dvs den kan se halt ut i början men sedan blir hältan mindre/försvinner. Hästen är dock lika halt för det, det syns bara inte längre. Det är enkel baskunskap om hästar och deras fysik.

Tack och lov att hästen är tillbaka hos sin ägare och att en veterinär är inkopplad.

Jag har själv haft en häst som behövde igångsättning för att bli kvitt den sista hältan men det var under övervakning av veterinär och efter en ordentlig utredning på klinik. Aldrig att jag skulle göra något sådant på egen hand på en häst som är så pass halt och då har jag endå stor erfarenhet av halta hästar (har arbetat med rehabhästar).

Det har inget att göra med att trycka ner andra. Det har att göra med grundläggande simpel hästkunskap. Halt häst skall alltid utredas av veterinär i först inte av någon kiropraktor.

Skulle jag vara du så skulle jag inte skratta åt sådan dålig baskunskap om hästskötsel som du verkar ha (dessutom helt ointresserad av att lyssna på sådana som i alla fall verkar ha så pass vett att de säger ifrån när någon sitter och rider på en stackars halt häst). Det är nämligen den stackars hästen som får betala priset för din okunskap.

Så nu kan du säga att du i alla fall vet något mer: Nämligen att en halt häst skall alltid utredas ordentligt av veterinär och att man skall vara mycket försiktig med att följa råd som man får utav diverse kiropraktorer och liknade om man inte har stämt av dessa med en duktig veterinär.

Mvh

Tora
 
Sv: lång text

Nej det är inte bevis nog. Om du kunde något om hästar så skulle du veta att det snarare är bevis för att hästen är dålig och borde få en ordentlig utredning på klinik av en veterinär. Det är nämligen ett välkänt fenomen bland hästar att hästar värmer ur hältor. Dvs den kan se halt ut i början men sedan blir hältan mindre/försvinner. Hästen är dock lika halt för det, det syns bara inte längre. Det är enkel baskunskap om hästar och deras fysik.

Tack och lov att hästen är tillbaka hos sin ägare och att en veterinär är inkopplad.

Jag har själv haft en häst som behövde igångsättning för att bli kvitt den sista hältan men det var under övervakning av veterinär och efter en ordentlig utredning på klinik. Aldrig att jag skulle göra något sådant på egen hand på en häst som är så pass halt och då har jag endå stor erfarenhet av halta hästar (har arbetat med rehabhästar).

Det har inget att göra med att trycka ner andra. Det har att göra med grundläggande simpel hästkunskap. Halt häst skall alltid utredas av veterinär i först inte av någon kiropraktor.

Skulle jag vara du så skulle jag inte skratta åt sådan dålig baskunskap om hästskötsel som du verkar ha (dessutom helt ointresserad av att lyssna på sådana som i alla fall verkar ha så pass vett att de säger ifrån när någon sitter och rider på en stackars halt häst). Det är nämligen den stackars hästen som får betala priset för din okunskap.

Så nu kan du säga att du i alla fall vet något mer: Nämligen att en halt häst skall alltid utredas ordentligt av veterinär och att man skall vara mycket försiktig med att följa råd som man får utav diverse kiropraktorer och liknade om man inte har stämt av dessa med en duktig veterinär.

Mvh

Tora

HA! där har vi det :) ditt problem är att du hela tiden måste påpeka att jag inte kan något om hästar, vilket i det här fallet inte var ämnet jag tog upp. Och om du läste igenom så är det ju fanimej inte JAG som har haft ansvaret och har tagit dessa beslut, utan min syster som jobbar med hästar och har egen firma som går runt bra, verkar inte bara vara du som kan nåt om hästskötsel. Och som jag sa, HÄSTEN HAR FÅTT DIAGNOS ATT DEN SKA RIDAS, NU AV TVÅ KIROPRAKTORER OCH EN VETERINÄR, så vad är det du letar efter i det här? Och för övrigt, okej vi hade kunnat ta ut en veterinär, men det en veterinär gör är att han konstaterar det vi redan vet, hästen markerar.
Och så säger du att jag är ointresserad av att lära mig saker? det är jag verkligen inte, varför i hela fridens namn tror du att jag ens har skapat den här tråden? Däremot är jag inte intresserad av att lära mig något av någon som beter sig som du gör, otrevligt och kaxigt.
Oj, här sitter jag en femtonåring och vet mer om hur man beter sig än en... ja hur gammal du nu är men jag misstänker att du är äldre än jag eftersom du har så mycket hästkunskaper i bagaget :rofl:

Hur som helst, tack för dina råd och uppmuntrande kommentarer! det är precis vad jag behöver för tillfället :bow:
 
Sv: lång text

Förlåt....men jag ställer mig också lite kritisk. Inte för att du ger dig ut för att kunna supermycket, men det känns att du söker stöd för uppfattningen att inget är erat fel och att stallägaren har varit jätteotrevlig, men jag tycker faktiskt att stallägaren var en ansvarskännande hästmänniska som sa ifrån när hon såg att hästen var halt. Att det hela sen urartade till en jobbig vem-sa-vad-till-vem historia är trist, men jag tycker att stallägaren gjorde rätt som ställde er mot väggen. Det visar att h*n är seriös. Tänk på det.

Sen håller jag med Tora, hästar ska utredas av veterinärer med utrustning, inte av kiropraktorer eller andra "alternativmänniskor" som inte har samma möjligheter som en klinikveterinär har att ställa diagnos.

Funderade lite över hur du skrev om hur gullig o förstående ägaren var hela tiden, tacka för det, h*n trodde att h*n blev av med en konstaterad halt häst för den icke oansenliga summan 45 000 kronor :crazy:

Hoppas du inte tar illa upp, men jag tycker faktiskt att det finns mer än en botten i din historia.
 
Sv: lång text

Förlåt....men jag ställer mig också lite kritisk. Inte för att du ger dig ut för att kunna supermycket, men det känns att du söker stöd för uppfattningen att inget är erat fel och att stallägaren har varit jätteotrevlig, men jag tycker faktiskt att stallägaren var en ansvarskännande hästmänniska som sa ifrån när hon såg att hästen var halt. Att det hela sen urartade till en jobbig vem-sa-vad-till-vem historia är trist, men jag tycker att stallägaren gjorde rätt som ställde er mot väggen. Det visar att h*n är seriös. Tänk på det.

Sen håller jag med Tora, hästar ska utredas av veterinärer med utrustning, inte av kiropraktorer eller andra "alternativmänniskor" som inte har samma möjligheter som en klinikveterinär har att ställa diagnos.

Funderade lite över hur du skrev om hur gullig o förstående ägaren var hela tiden, tacka för det, h*n trodde att h*n blev av med en konstaterad halt häst för den icke oansenliga summan 45 000 kronor :crazy:

Hoppas du inte tar illa upp, men jag tycker faktiskt att det finns mer än en botten i din historia.

Ja ni alla som tycker det låter illa, ni får ta det som ni vill
Varför tror du vi hade ett kontrakt på två månader om ägaren försökte lura på oss hästen? Det här blir förmodligen det sista inlägget jag skriver här, sen kan väl folk diskutera bäst som vill.
Så tack för mig
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 137
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
923
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: CaisaCax
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 236
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp