Lång och låg?

Attaquer

Trådstartare
Kan någon vara snäll och berätta lite för mig om att rida hästen i lång och låg form? Varför ska man/ska man inte göra det? När ska man göra det? Hur ofta? Vad är bra och vad är dåligt med att göra det? Och framförallt; hur gör man det?
Tacksam för svar :)

Lång och låg är ingen arbetsform i sig. Tycker man ser väldigt utbrett hur det hos många blivit en feltolkning där och många tror att det är just en arbetsform. Det är det inte.
Lång och låg har som avseende att låta ryggen VILA. Ryggen höjs, men arbetar inte, utan muskulaturen slappnar av. Det är därför det inte är en arbetsform ö.h.t. Däremot används det med fördel för att värma en häst, eller få en spänd häst att slappna av, om den skulle spänna till under arbete, för att sen kunna ta upp arbetet igen. Det går ju inte att arbeta en häst som är för spänd, så därför är formen en metod att få avslappning och därmed förutsättning att sen uppta arbete.
Likaså är det en bra avslutningsform efter arbete. Man har ansträngt hästen och den har fått ta i och jobba, kanske spänt sig lite under arbetet när kraven stretchats tex. Då som avrundning låter man den jogga av sig i lång och låg, och återigen - ryggen får slappna av. Lång och låg främjar arbete efter uppvärmning, och likaså främjar det avslappning efter arbete. Bägge lägger bättre förutsättningar för hästen att ta till sig arbetet som sker däremellan på rätt sätt.

Inte arbete som sagt....
Sen tror jag iof att många har varianter av vad de tror att lång och låg ser ut som, många använder lång och låg som begrepp när det faktiskt inte är lång och låg alls. Djup och rund finns ett begrepp som heter, och det är väldigt annorlunda i fråga om rygg och bakbensaktivitet än det vi pratar här om just LÅNG och LÅG, där ryggen inte som sagt arbetar alls, utan slappnar av.

För mig är "lång och låg" skritt (och eventuellt trav) på lös hängande tygel (=ingen kontakt på bettet) och används som avkoppling de sista 10 min innan vi är hemma vid stallet igen för att varva ner efter en skogsrunda.

För mig är "lång och låg" skritt (och eventuellt trav) på lös hängande tygel (=ingen kontakt på bettet) och används som avkoppling de sista 10 min innan vi är hemma vid stallet igen för att varva ner efter en skogsrunda.

Men sen när blev lång och låg ngt som appliceras till SKRITT på lång tygel? Nu blir jag ännu mer fascinerad över folks föreställningar om denna "arbetsform"? Det var ngt totalt nytt att ngn skulle ekvivalera det med fri skritt nu också?

Jag brukar rida i lång och låg form före och efter den mer samlade ridningen eller hoppningen. Det är ett bra sätt att mjuka upp och stretcha hästen. Man känner också hur ärlig kontakten är med hästens mun. Den ska fortfarande bära sig själv, och inte hänga i tyglarna och den låga runda formen ska vara kvar även om du ger en eftergift med innertygeln.
Lång och låg är inte samma som skritt på lång tygel. I lång och låg form så har du fortfarande kontakt med hästens mun.

Jag brukar rida i lång och låg form före och efter den mer samlade ridningen eller hoppningen. Det är ett bra sätt att mjuka upp och stretcha hästen. Man känner också hur ärlig kontakten är med hästens mun. Den ska fortfarande bära sig själv, och inte hänga i tyglarna och den låga runda formen ska vara kvar även om du ger en eftergift med innertygeln.
Lång och låg är inte samma som skritt på lång tygel. I lång och låg form så har du fortfarande kontakt med hästens mun.

Ok, då börjar jag fatta. Men hur gör man för att rida hästen lång och låg då? Länger tyglarna eller sänker händerna eller? :)
,

Ser att du fått bra beskrivning om att lägga ner hästen, så lägger in en bild på mig och min 08:a. Den här formen strävar jag efter både före och efter arbete.(Rider förvisso på hackamoret pga utdragna vargtänder)

Ser att du fått bra beskrivning om att lägga ner hästen, så lägger in en bild på mig och min 08:a. Den här formen strävar jag efter både före och efter arbete.(Rider förvisso på hackamoret pga utdragna vargtänder)

Ska man vara petig så är väl det där egentligen inte lång och låg, snarare låg, djup och rund.

7883d33d50d8f30bfdeb1206448a2452.png

Framför allt handlar det väl om att man inte ska samla hästen för mycket och för tidigt. Då riskerar man att få en häst som knäpper av i nacken och sänker ryggen och där överlinjen inte hänger ihop. I lång och låg form får hästen chansen att stretcha ut överlinjen.

@Attaguer; Min lilla häst är sjukt otränad (liksom hennes matte:o) så jag brukar lägga in en kort stunds lång och låg (typ en långsida) efter varje övning. På henne funkar det som belöning att hon får slappna av och sträcka ut mellan mer samlade övningar och håller henne på gott humör.
Sen exakt hur man gör är nog olika från häst till häst, jag brukar släppa lite på stödet i magen och länga tygeln, men det viktigaste är att du inte glömmer av att tänka framåt. Rörelser genom hela kroppen och "stunset" i steg skall vara kvar. Tycker jag i alla fall! Du får prova dig fram. Lycka till!

@Deimion; Mycket snygg häst!

@Attaguer; Min lilla häst är sjukt otränad (liksom hennes matte:o) så jag brukar lägga in en kort stunds lång och låg (typ en långsida) efter varje övning. På henne funkar det som belöning att hon får slappna av och sträcka ut mellan mer samlade övningar och håller henne på gott humör.
Sen exakt hur man gör är nog olika från häst till häst, jag brukar släppa lite på stödet i magen och länga tygeln, men det viktigaste är att du inte glömmer av att tänka framåt. Rörelser genom hela kroppen och "stunset" i steg skall vara kvar. Tycker jag i alla fall! Du får prova dig fram. Lycka till!

@Deimion; Mycket snygg häst!
Tack! Vad glad jag blir! :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 159
Senast: cewe
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
279
Senast: Jeps
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar