Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig är "lång och låg" skritt (och eventuellt trav) på lös hängande tygel (=ingen kontakt på bettet) och används som avkoppling de sista 10 min innan vi är hemma vid stallet igen för att varva ner efter en skogsrunda.
Jag brukar rida i lång och låg form före och efter den mer samlade ridningen eller hoppningen. Det är ett bra sätt att mjuka upp och stretcha hästen. Man känner också hur ärlig kontakten är med hästens mun. Den ska fortfarande bära sig själv, och inte hänga i tyglarna och den låga runda formen ska vara kvar även om du ger en eftergift med innertygeln.
Lång och låg är inte samma som skritt på lång tygel. I lång och låg form så har du fortfarande kontakt med hästens mun.
Tack! Vad glad jag blir!@Attaguer; Min lilla häst är sjukt otränad (liksom hennes matte) så jag brukar lägga in en kort stunds lång och låg (typ en långsida) efter varje övning. På henne funkar det som belöning att hon får slappna av och sträcka ut mellan mer samlade övningar och håller henne på gott humör.
Sen exakt hur man gör är nog olika från häst till häst, jag brukar släppa lite på stödet i magen och länga tygeln, men det viktigaste är att du inte glömmer av att tänka framåt. Rörelser genom hela kroppen och "stunset" i steg skall vara kvar. Tycker jag i alla fall! Du får prova dig fram. Lycka till!
@Deimion; Mycket snygg häst!