lång knöl under magen??

mataii

Trådstartare
Jag har nyligen fått hem två hästar. En islandshäst och en connemara som är 28 år, snart 29. Connemaran har som en lång knöl under magen, nästan från skapet och sedan ungefär 3/4 delar under magen. Det är som om det skulle ligga en..hmm...rund trästaketstople..hehe, inopererad under skinnet.
Skratta inte allt för mycket åt min eventuella okunskap, men jag har inte träffat på detta tidigare vad jag kan minnas:smirk:

kan försöka ta bild på det skulle underlätta, men svara gärn avad ni tror sålänge.

tack på förhand!

Sv: lång knöl under magen??

en ink kanske?

ook. Visste inte vad det var så googlade lite. Vad jag uppfattar det som så är det en tumörliknande sak. Denna hästs "korv" är ju nästan 0.5 meter lång. Kan det vara möjligt?
Måste det opereras bort i så fall, eller kan han leva med det?
Han verkar inte störas av det, bortsett från att han njuter enormt när man kliar honom där, men det kanske inte har med den att göra?

mvh

Har han eksem? Då kan de få stora, långa svullnader vid "magremsan" som de tycker om att bli kliade på ;)

nej inte vad jag vet. Han har aldrig haft det förut och det är inget som syns i nuläget heller...men det kanske är möjligt att det är på väg?
Den är liksom stenhård..eller i alla fall lika hård som resten av magen. Jag ska försöka fota så ska ni få se.....
mvh

Men vad heter det där...
Ena nordisen i stallet fick in en pinne i ljumsken, stort äckligt sår... Därefter fick han en såndär knöl på magen som du beskriver, och enl. vet så är det en utgjutning som blir när immunförsvaret håller på och bekämpar en infektion. Jag vet inte om det är så det är, men en tanke bara :idea:

Är hästen en skimmel,valack? Det låter faktiskt som det kan vara en tumör. Det är tydligen vanligt ha det under uppsikt. Min häst råkade ut för samma sak. Tyvärr slutade det inte så bra :cry:

ja det är den nog....jag lägger ut en jättedålig bild så får ni se hur lång den är iaf.

nej han är mörkbrun, men valack. hoppas hoppas hoppas det inte är en tumör!!!!:cry:
vad gör man åt dessa isf? är det ett måste att operera bort dom? Han är ju som jag skrev 29 år och tyvärr oförsökrad....

mataii

jag drog ett bedårande streck i paint där magen egentligen skulle ha gått... hoppas detta kan bidra med något annat förslag än läskiga tumörer?

Men vad heter det där...
Ena nordisen i stallet fick in en pinne i ljumsken, stort äckligt sår... Därefter fick han en såndär knöl på magen som du beskriver, och enl. vet så är det en utgjutning som blir när immunförsvaret håller på och bekämpar en infektion. Jag vet inte om det är så det är, men en tanke bara :idea:

det låter som ett mer hoppfullt svar...dock har han inte gjort illa sig där något vad jag vet :confused: Eller kan det ha varit för länge sedan? Hur länge hade han knölen?

mvh

ja det är den nog....jag lägger ut en jättedålig bild så får ni se hur lång den är iaf.

Det här kan vissa eksemhästar uppvisa varje sommar, känn på den. Om den är skrovlig under pälsen, så är det med största sannollikhet samma sak. Någon bra förklaring har inte jag men, den brukar fakstiskt försvinna när hästen inte har symptom av eksemet, så det kan lika gärna handla om en annan infektion som stör magen och immunförsvar.

Blir det ett fingeravtryck kvar i den en stund när du trycker (ordentligt) på knölen?
Hur mår hästen i övrigt? Andas den normalt? Verkar den trött?
Det kan ett ödem om det blir ett märke efter fingret, och i så fall kan det vara bra om en veterinär undersöker hästen. Hur som helst borde nog en veterinär titta på det om knölen inte försvinner.

Det kan möjligen inte vara en hygrom? Som Lickety skrev, blir det fingeravtryck kvar ett tag om du tryket lite hårdare?

Om förändringarna enbart sitter i mittlinjen på buken och inga andra tecken till knottallergi finns kan det vara en lokal reaktion på onchocercarier. Kan behandlas med ivermectiner.
Prata med vetten. HH

Om förändringarna enbart sitter i mittlinjen på buken och inga andra tecken till knottallergi finns kan det vara en lokal reaktion på onchocercarier. Kan behandlas med ivermectiner.
Prata med vetten. HH

Ursäkta, men kan du ta det igen? Vad är onchocercarier?:confused: :o

Det är en microfiliarie – mikromask kanske man kan säga. Kallas också nackbandmask. (I nacken har jag dock aldrig sett ngn sådan filur.)De kan bo i ögat eller på huden. Numera gör de inte så stor skada eftersom ivermectiner, som dödar vissa stadier av den, är så spridda. De trivs just i mittlinjen på buken. Strängen är en överkänslighetsreakion. HH

Jaha ja, då är jag med. Har inte träffat på det namnet tidigare, tack för att du tog dig tid och förklarade.:bow:

K-l.

Vet inte säkert om det är samma, som min häst hade. Vet. sa att det var naveln, det försvann av sej själv efter ett tag.

jag ska prova o trycka i eftermiddag och kolla!
För övrigt är han hur pigg och glad som helst. Han skulle lätt kunna springa sig till döds en vacker dag.....Han verkar inte må dåligt på något sätt annars.
Ska kanske ringa veterinären om lite rådgivning....

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka