Lång häst eller för kort transport?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Docka-93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 595
D

Docka-93

Jag har problem med längden mellan fram och bakbom i transporten. Ni med långa hästar. Vad har ni för transport eller hur har ni löst detta? Hur lång är hästlängden i er transport(längd mellen bak och fram bom)???? Någon som byggt ombommen fram?

Sv: Lång häst eller för kort transport?

V vagn 03a
Har ett sto som är stor kraftig och lång.
155 på de flesta täcken nu ett på 165. Sitter perfekt.
Hon vill bara ha mellanväggen åt sidan. Går inte in annars.

Min häst står med bogen mot bommen fram...och jag kan inte lägga på bakbommen för att rumpan sticker ut.*sucka*

Vad har du för transport då? Nu har jag väl inte kört någon superlång häst, men stora och då blir de ju ofta även ganska "långa" (i alla fall om man jämför med små hästar).

Mitt stora halblod på 175 cm fick jag "trycka" in i en gammal kylingekärra när jag lånade en sådan. I svärföräldrarnas dalavagn (-01:a) har han inga problem att få plats på längden, inte heller i min Boj Bravo (-04:a). Dessa transporter är ju inga jättetransporter, men ändå relativt gott om plats. Jag gissar att det är mindre plats i äldre tranporter. Om du t.ex. ska köpa en ny transport brukar det förresten stå vilken spiltlängd de olika transportmärkena har.

Min jättehäst passar fint in i min Ifor Williams, och jag hade stora problem med att få in honom i både värmlandsvagn och Reko. Transporten är varken så bred eller hög, men lite längre.

Hänger på denna tråden....

Vilken Ifor har du? den "normala" 505?

Min häst är inte heller någon jättehäst (172) men i en VV är det tajt. Hon behöver verkigen gå fram till bomen för att bakbomen skall kunna stängas. Efter att ha åkt VV så har hon nu börjat krångla, något som hon inte gjorde när hon köptes.

Fast jag förstår henne det var trångt.

Skall nu köpa egen transport och tittar också efter innerlängsmått.
Det jag har kommit fram till är att det är svårt att få bommått. Inner mått ger en vägledning.

Hade gärna köpt en Boj, men när jag mätt dessa så har jag insett att det är nästan samma mått som i VV.
De jag räknat bort är VV, Reko, Kylinge, Boj ... rätt eller fel. Jag har då gått på den totala innemåttet.

Min häst drar "bara" 155 i täcken men har även en lååång hals vilket kanske ställer till det.

Ja, jag har den normala 505, dock med step up istället för fronturlastning men jag tror nog att måtten är de samma ändå. Min häst var hopplös att lasta när jag köpte honom (1-2 timmar) och det blev inte bättre trots träning under hela första året jag hade honom. Han har faktiskt 165 i vissa täcken, så han är stor, och precis som du säger så känns det som att halsen är för lång. Men efter bara några veckor med Ifor så hade hanredan bättrat sig. Går rätt in idag:)
När hästen väl står i transporten och man är inne hos den upplever jag dock att det kanske är lite trångt, men det kan vara för att min pålle är väldigt bufflig och påflugen med sitt huvud. Om du är ute efter mycket plats framför bommen så är ju de nya Star-modellerna (Ringo, XR) rymliga, men mellan bommarna är de inte längre än Ifor. Eftersom att priset är det dubbla i princip så... sket jag i Star.
Jag ska snoka upp min papper så ska jag se om jag inte hittar några innermått till dig.

Jag kan tänka mig att umesläp b50 eller b60 är ganska stora fram!

Mahogney skrev:
Jag kan tänka mig att umesläp b50 eller b60 är ganska stora fram!

Jammen det är ju det jag också konstaterat. Stort=dyrt.

Alltså jag missade den biten i budgeten när jag kalkylerade häst köp. Visst insåg jag att en stor häst skulle äta lite mer. Men va f-n. Hon äter dubbla mängden silage än vad lika stora hästar.
Äter mycket= skiter mycket. Jag är storförbrukare på torvbalar.

Transportfrågan gick jag in med lite blått skimmer framför ögonen och faller bara djupare ner.
Ok, stor häst men jag tänkte nog inte på vad detta skulle medföra . Stor transport = tung tansport = BE kort = ännu mer pengar:p

Under förutsättningarna att jag kan byta bil med sambon... min bil får ju inte dra mer än 1400 kg. Han blir nog jätteglad över att behöva byta bort sin V70...
:idea: Eller jag får kanske nöjet att även köpa ny bil!

Snälla kan inte någon ge mig ett superbra tips på en stor vagn, lätt, säker, billig. Eller skall man hoppas på tomten:banana:

/pewa - frusterad på kvällskvisten

ps. Ifor med step up lockar faktiskt mig mycket. Jag tycker dessutom om utseendet...

Kan bara rekommendera!
Har varit väldigt nöjd...

Vet att reglerna har ändrats ang. vikter på ngt sätt, men jag tog ut min släp "ny", så jag fick ju välja vikt själv, och matchade ju den med bilen jag hade. Det fula i kråksången är väl att man tydligen inte får regga upp sin släp längre. När jag köper en till häst :angel: (när jag är ca 60 troligen) är det således kalkat, även om jag skaffat BE-körkort, då är alltså släpen för lätt för att dra två stora hästar.
Alltså måste jag köpa ny släp - o då är jag väl 70:banana:

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: warg
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
339
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 307
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka