Lång bukgjord?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rodeokungen
  • Startdatum Startdatum
R

Rodeokungen

Letar efter en "längre" bukgjord till min häst. Var finns dom och vem tillverkar dom? Den gummigjorden jag har nu är ca 75-80 cm lång och jag har den på yttersta hålen på däckeln. Vill ha lite mer stöd i sidorna om ni förstår vad jag menar. Den ska passa standard sele. Tack för svar.

Sv: Lång bukgjord?

Nu har jag inte mätat längden på mina men lädergjordarna brukar vara längre än gummigjordarna. Kan inte en sån vara ett alternativ?
I annat fall kanske du kan prova med ett tunnare selunderlägg?

Du kan köpa en vanlig dressyrsadelgjord, i den längd du vill ha. De brukar passa de flesta travselar.

VA? hur kan dom göra det? Det är väl två fästen på dressyrgjorden?
Eller?
De e bara ett spänne på travgjorden.
jag behöver med en längre till min häst.
jag satte ett underlägg på gjorden för att det skulle bli ett jämnade tryck vid sidorna.
Blev ännu svårare att knäppa dock..

På våra selar är det två remmar/sida, motsvarande bukgjord och däckelgjort på exvis en loksele.

Det är så länge sedan vi skaffade quick- hitch, så jag kommer inte ihåg om det bara var en rem på de gamla selarna? Kanske det är.

Det är så länge sedan vi skaffade quick- hitch, så jag kommer inte ihåg om det bara var en rem på de gamla selarna? Kanske det är.

Jo, det är bara en rem på standardselarna. Skalmremmarna brukar även sitta i en extra ögla på spännet i gjorden. Kanske det skulle funka att sätta skalmremmen i ena spännet och gjorden i den andra?? :idea:
(Nu fick även jag nåt att fundera på... ;))

men finns det inga extra långa gjordar till tjocka pollar?

JO, jag kom ju precis på att jag fick samma problem för några år sedan. Hade köpt in två nya FinnTack selar och döm om min förvåning när den största hästen skulle starta och det fanns inte en chans att bukgjorden skulle gå att dra åt. Det fattades en decimeter...:mad: Gick in på shopen och tur, de hade extra långa av samma märke. Nu var ju detta till en QH men de kanske har till standardselar också?
JAg tror det skiljer närmare 15 cm på den långa mot standard. Ska mäta nån dag när jag kommer ihåg det...

En annan variant är att göra som jag alltid gör, när det jag vill ha i utrustningsväg inte finns i butik: Jag ringer min sadelmakare och specialbeställer.:p

Roligt med en liten diskussion, det där med en vanlig gjord lät ju helknäppt men som Oki skriver så kanske det inte var så dumt ändå. Jag ska nog ta och testa med en vanlig sadelgjord. Återkommer med resultat..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 694
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
824
Senast: ryujaneiro
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka