Aliide

Trådstartare
Har fått ett erbjudande att ta hand om en HH-tik. På lån och ev. ta över henne helt. Hur ser ni till att man skickar iväg en hund på lån, och sen tillbaka igen om det inte skulle fungera?

Ägaren är otroligt duktig med hundar men känner att hon inte har "det" med denna tik, hon tog själv an sig hunden för att uppfödaren inte fick henne såld. Fel färg och tippöron. Tiken är otroligt trevlig men lite mesig. Fixade tex. inte MHt och fick bryta efter en kraftig reaktion på dumpen. Eftersom jag själv sitter hemma med en "sjukskriven" hund så har jag all tid i världen med att hjälpa denna tik.

Jag är sugen för min egen del, men tänker hur en hund fixar att bli bortlånad under en längre period (fram till augusti ev. 1½ år beroende på min framtida malletik)

Senast ändrad:
Sv: Lånehund

Hundarna brukar klara omplacering betydlligt bättre än vi människor. Har de bara ett kärleksfullt hem med kul saker att göra dit de kommer brukar det inte vara några problem. Större problem har då husse/matte som förlorar en älskad hund, inte ens behövliga omplaceringar brukar vara lätta för oss människor. Så den stora frågan är nog hur DU klarar att skiljas från hunden om 1 1/2 år. Hundarna är otrogna och brukar anpassa sig bra.

Om vi fastnar för tiken under tiden så får vi behålla henne. Känner vi att kemin inte fungerar så lämnar åker hon tillbaka.

Så det blir inget jobbigt för mig tror jag. Det jobbigaste bli nog att om vi fastnar för henne så har vi förutom min andra hund Focus också en valp på gång :crazy: Men det problemet löser vi då.

Men hundar har inga större problem med att bli bortlånade en längre period?

Min erfarenhet är att det funkar fint. Får du behålla hunden om du gillar henne skulle inte jag tveka. Du kan ju också passa på att behålla kontakten med det andra hemmet så blir inte skillnaden så stor för hunden om du lämnar tillgbaka henne.

Jag har en hane som bor hos fodervärd för det mesta, men hos mig emellan åt. Han är lika glad och lycklig oavsett vem han är hos. Ingen anpassningsfas, utan han smälter lätt in i hemmens vanor. Så länge han är älskad och får jobba är han lycklig, var och med vem han bor verkar inte bekomma honom. Just det livet kan nog bli för hattigt för en enmanshund, men denna kille har inga problem. Jag har tagit över utpräglade enmanshundar som efter en vecka växlat över helt från gamla matte, men att hålla på och skifta hem månadsvis skulle jag inte utsätta dem för. En utpräglad enmanshund bör inte byta hem för ofta, men i ditt fall skulle jag inte tveka. Där hinner hon aklimatisera sig, och ska hon sedan flytta så kommer hon ju tillbaka till van miljö.

Vår gamla hund har ibland varit utlånad pga min arbetssituation. Första gången var han hos mina föräldrar i 5 månader. Det gick utmärkt förutom att han blev bortskämd och fet :D. Förra året bodde han till stor del hos äldsta dottern. Det gick också jättebra. Det var inga problem att flytta hem igen någon av gångerna. Han har nu flyttat tillbaka till dottern permanent, inte pga något problem utan på hennes begäran. De har vuxit upp tillsammans och hon saknade honom så hemskt när han flyttat hem till mig igen. Hunden var jätteglad att vara hemma men det gick helt utan problem att flytta tillbaka till stan. När vi träffas är det tydligt att han ser min dotter som sin matte nu.

Duvan skrev:
Min erfarenhet är att det funkar fint. Får du behålla hunden om du gillar henne skulle inte jag tveka. Du kan ju också passa på att behålla kontakten med det andra hemmet så blir inte skillnaden så stor för hunden om du lämnar tillgbaka henne.

Jag har en hane som bor hos fodervärd för det mesta, men hos mig emellan åt. Han är lika glad och lycklig oavsett vem han är hos. Ingen anpassningsfas, utan han smälter lätt in i hemmens vanor. Så länge han är älskad och får jobba är han lycklig, var och med vem han bor verkar inte bekomma honom. Just det livet kan nog bli för hattigt för en enmanshund, men denna kille har inga problem. Jag har tagit över utpräglade enmanshundar som efter en vecka växlat över helt från gamla matte, men att hålla på och skifta hem månadsvis skulle jag inte utsätta dem för. En utpräglad enmanshund bör inte byta hem för ofta, men i ditt fall skulle jag inte tveka. Där hinner hon aklimatisera sig, och ska hon sedan flytta så kommer hon ju tillbaka till van miljö.

Tusen tack! :bow:

Får dock se hur det blir. Ägaren vill ha kvar henne och göra MH med samt vara med i KM. Så vi kanske får en annan lånehund om vi inte vill vänta på egna valpen ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 093
Hundhälsa Hej, Har en liten pudelblandrastik på nio månader. Hon har de senaste månaderna varit väldigt kräsen med maten. Tog henne till...
2
Svar
24
· Visningar
2 621
Senast: Jensa75
·
Övr. Hund Har ni någon gång vart med om en hund som blir utåtagerande vid trötthet? Vår tik är 10 månader nu och hon har ända sedan hon vart...
Svar
9
· Visningar
3 279
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur