Ländtäcke på oklippt häst?

Whirlie

Trådstartare
Min medryttarhäst är oklippt (svenskt halvblod) och kommer så förbli hela vintern. Hon står i stall med öppen dörr, precis innanför dörren. I stallet och i hagen har hon ett vintertäcke på sig. Nu när det har varit plusgrader har jag inte haft ländtäcke på henne när vi har ridit. Vi rider ute på vägarna och jobbar med dressyrörelser i skritt då det är för hårt för något annat. Alla andra hästar i vårt stall och som jag möter har ländtäcke på sig, och då känner jag mig som en dålig hästmänniska när jag inte har ländtäcke på "min" häst. Jag resonerar som att när hästen rör sig håller den sig varm utan täcke, till skillnad från i hagen och boxen då den står mest still. Hon har dessutom börjat fälla av lite vinterpäls nu när tempraturen stigit.

Min fundering är när ni tycker det är lägligt att lägga ländtäcke på vid ridning på en oklippt häst, och om ni tycker att man behöver det oavsett tempot i ridningen? Behöver man ha ländtäcke alls om man travar och galopperar mycket? Ägaren har alltid ländtäcke vid ridning men jag får göra som jag vill när jag rider.

Sv: Ländtäcke på oklippt häst?

Man är aldrig en "dålig hästmänniska" för att man inte har täcke på en oklippt häst!!! Antagligen skulle hästen klara sig fint även i stallet och i hagen utan täcke.... Därmed inte sagt att det är dåligt med täcke, men jag har svårt att tänka mig att det "behövs" om hästen inte är klippt!

Hur pass känslig är hästen? står den och skakar om det har regnat och den inte hade täcke på sig?
Jag skulle haft täcke på hästen när det är nederbörd och väldigt kallt, typ -5 - -10 kanske.

Whirlie skrev:
Min medryttarhäst är oklippt (svenskt halvblod) och kommer så förbli hela vintern. Hon står i stall med öppen dörr, precis innanför dörren. I stallet och i hagen har hon ett vintertäcke på sig. Nu när det har varit plusgrader har jag inte haft ländtäcke på henne när vi har ridit. Vi rider ute på vägarna och jobbar med dressyrörelser i skritt då det är för hårt för något annat. Alla andra hästar i vårt stall och som jag möter har ländtäcke på sig, och då känner jag mig som en dålig hästmänniska när jag inte har ländtäcke på "min" häst. Jag resonerar som att när hästen rör sig håller den sig varm utan täcke, till skillnad från i hagen och boxen då den står mest still. Hon har dessutom börjat fälla av lite vinterpäls nu när tempraturen stigit.

Min fundering är när ni tycker det är lägligt att lägga ländtäcke på vid ridning på en oklippt häst, och om ni tycker att man behöver det oavsett tempot i ridningen? Behöver man ha ländtäcke alls om man travar och galopperar mycket? Ägaren har alltid ländtäcke vid ridning men jag får göra som jag vill när jag rider.

Aldrig att pållen fryser utan ländtäcke när det e så här varmt : ) el nu e det kallt igen men annars.
Jag har ju inte ens ländtäcke på min klippta häst jämt? herregud nåt ska han ju tåla. jag går ju ute i kortärmat fortfarande ibland :banana:

Du ska nog höra med ägaren om denna tycker du ska ha ländtäcke eller inte.
Om hästen har vinterpäls så tycker jag väl inte det är så farligt att vara utan.

Säger som Chrysler....
Men min fråga är oxå- är det ett sto? Ston bör man vara extra försiktig med nerkylning av länd...
Jag har en häst som LÄTT fryser och använder Ländtäcke på henne trots att hon inte är klippt. Men som sagt var, prata med ägaren, hon känner ju endå hästen bäst!

Lycka till :)

Jag har ett halvblodssto som är oklippt, och på henne har jag ländtäcke från omkring -5. Det beror lite på vad jag ska göra och ifall det blåser eller snöar mycket. Har också ett ländtäcke i ylle så att det värmer även när det blivit blött.

Jag har ländtäcke på min medryttarhäst om det är minusgrader eller blåser mycket eller spöregnar. Han är oklippt. Det är i och för sig ägaren som bestämt att han ska ha det då

Bara som en reflektion, när jag var yngre och hade min första häst var inte ländtäcket ens uppfunnet...eller jag visste iallafall inte om dess existens (minst 20 år sedan).
Vi hade inga täcken på hästarna överhuvudtaget, mer än någon gammal filt som man stulit hemma eller ngt tjusigt täcke man sytt i slöjden :eek: .
I efterhand kan man ju ha önskat att de hade haft ett utetäcke. Många timmar gick åt att skrapa fram hästen ur leran och sedan vänta på att han skulle torka. Men vi hade roligt under tiden och hästen blev rejält ryktad varje dag.
Är det någon ungdom idag som vet hur man kan sno ihop en "halmviska" att torka hästen med? Effektivt och skön massage för hästen.

Åter till nutiden. Inte tror jag att man behöver ha ländtäcke på någon häst, inte ens på en klippt, så länge man rör på hästen. Sedan kan man slänga på en yllefilt eller liknande när man kommer in efter ridturen.

Man känner sig onekligen gammal när man tycker t det var bättre förr... :smirk:

Känner igen mig i det du skriver, ungefär så såg tillvaron ut för mig också när jag hade hästar "förr i tiden". De var ute långa dagar utan vare sig täcken eller vindskydd i ur och skur.
Att återuppta hästintresset ca 15 år senare är inte helt enkelt, och man sveps lätt med i täckesdjungeln, alla andra har ju...

min medryttare har alltid ländtäcke på mitt oklippta lurviga sto. I början la jag på det för reflexernas skull då vi red i skymningen på kvällen. Nu vet jag ärligt talat inte varför det är på, nu rider vi på dagarna. Men men, hästen är 20 år och dräktig.

Min valack är helklippt så han har alltid det på, dock har jag inte lagt på det tjockaste än då vi har 7-8 plusgrader har fortfarande.

Snacka om att dalta med den gamla tantan :D

Hallå.
Jag är 23 och jag har ändå lyckas lära mig från den gamla skolan, tack vare min mamma. Har haft lyckan att slippa ridskola och därigenom lärt mig av de som har gått den långa vägen. Mycket var oxå sämre förr, ex så fick mina tävlingsponnyer bara mat morgon o kväll. skäms i efterhand, och inser att allt inte var bättre förr.
halmviskan använder jag fortfarande, och i veckan lörde jag min 15 åriga stallkompis hur man gör en sån. Hon var mäkta imponerad över hur effektiv den var!!

Läs Hästen som Hobby, där står alla gamla sanningar o lite fuffens. :) Har precis läst om den och jag fick bekräftelse på alla mina principer. och dog de inte förr dör de inte nu.

/j,

Visst kan det vara bra med ett ländtäcke om det ösregnar eller är typ -25 grader kallt, men man ska inte ha det jämt, bara för rutinens skull. Jag har det på mina helklippta hästar just vid ovan nämnda väderförhållanden, men inte annars.
Det finns ju en anledning till att dom är klippta. ;)

Det är nog väldigt individuellt från häst till häst. Min oklippta unghäst (halvblod) som inte sätter så mycket vinterpäls väljer jag att alltid ha ländtäcke på när det är kallt. Min kompis halvblod som också är oklippt, svettas bara när hon har ländtäcke och då får hon hellre vara utan och hon ser inte ut att frysa för det..

Alla gör som de vill och anpassar sig efter just sin häst så du behöver absolut inte känna dig som en dålig hästmänniska!

Ska väl tillägga att bägge hästarna går med täcke på sig ute i hagen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 960
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 594
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka