Whirlie
Trådstartare
Min medryttarhäst är oklippt (svenskt halvblod) och kommer så förbli hela vintern. Hon står i stall med öppen dörr, precis innanför dörren. I stallet och i hagen har hon ett vintertäcke på sig. Nu när det har varit plusgrader har jag inte haft ländtäcke på henne när vi har ridit. Vi rider ute på vägarna och jobbar med dressyrörelser i skritt då det är för hårt för något annat. Alla andra hästar i vårt stall och som jag möter har ländtäcke på sig, och då känner jag mig som en dålig hästmänniska när jag inte har ländtäcke på "min" häst. Jag resonerar som att när hästen rör sig håller den sig varm utan täcke, till skillnad från i hagen och boxen då den står mest still. Hon har dessutom börjat fälla av lite vinterpäls nu när tempraturen stigit.
Min fundering är när ni tycker det är lägligt att lägga ländtäcke på vid ridning på en oklippt häst, och om ni tycker att man behöver det oavsett tempot i ridningen? Behöver man ha ländtäcke alls om man travar och galopperar mycket? Ägaren har alltid ländtäcke vid ridning men jag får göra som jag vill när jag rider.
Min fundering är när ni tycker det är lägligt att lägga ländtäcke på vid ridning på en oklippt häst, och om ni tycker att man behöver det oavsett tempot i ridningen? Behöver man ha ländtäcke alls om man travar och galopperar mycket? Ägaren har alltid ländtäcke vid ridning men jag får göra som jag vill när jag rider.