Låna släp, hur mycket ska jag betala?

M

Mephala

Jag ska få låna ett hästsläp av en bekant över en helg.
Hur mycket tycker ni att hon ska få betalt?
Jag har ingen aning om vad som är lagom.
Hon har sagt att jag får låna det gratis, men jag vill ju ge henne något som tack för hjälpen.

Sv: Låna släp, hur mycket ska jag betala?

Jag ska få låna ett hästsläp av en bekant över en helg.
Hur mycket tycker ni att hon ska få betalt?
Jag har ingen aning om vad som är lagom.
Hon har sagt att jag får låna det gratis, men jag vill ju ge henne något som tack för hjälpen.

på statoil här tar de 280 kr per dygn. antar att du ska ha släpet från fredag till söndag?
i så fall skulle väl 200-300 kr vara lagom.
ni är vänner, hon vill låna ut det gratis, men det kostar att ha släp. du sliter på hennes bromsar och lampor och ja, rent allmänt slitage.
jag skulle i alla fall ge något sånt, eller så får du helt enkelt fråga vad hon vill ha. det är svårt att säga. helst ska man inte låna släp av vänner. skadar du hennes släp så står du i skiten.
bättre att hyra i så fall...

hej!
Statoil här tar typ 450 spänn för en dag, vågar inte tänka på vad en hel helg skulle kosta..

/ lavinia

Det kan ju vara så att hon faktiskt inte vill ha några pengar. Då kan det ju vara bättre att köpa en flaska vin/ en grimma/ ridhandskar eller nåt liknande som tack. Försök att känna av... 300-400 kronor kanske är rimligt? Vad vet jag...

Det viktigaste tycker jag (efter att folk har lånat min transport) är att den är ordentligt urstädad och tvättad. Och låg det spån i den när dom tog den, vill jag att det ligger spån i den när den kommer tillbaka också...

När jag lånade ut vårt släp tog jag 100 kr för en dag. En helg skulle då kosta 200 - 300 (men jag lånade aldrig ut det så länge)

Lämna tillbaka det i exakt samma skick är en bra start.

Vill du sen låna igen kanske du ska slänga in nåt mer.............tex biocheckar,blomcheckar,presentkort på lokala hästshopen eller dyl.

Jag lånar släp gratis av en kompis i stallet. Hon vill inte ha något betalt utan är glad och nöjd om hon får tillbaka släpet i samma skick som vid utlåning.

Under sista halvåret har jag lånat det totat cirka 5-6 gånger. Har tänkt att jag ska betala en "klumpsumma" ändå innan jul plus någon "julklapp".

Jag tar 100 SEK om någon lånar släpet över en helg eller så.

En fin gest är att göra släpet lite extra fins efter lånet, t ex smörja beslag om det behövs eller tvätta av taket lite.

Om hon har sagt att du får låna det gratis så hahde jag städat ur det ordentligt och högtryckstvättat det ut och invändigt. Om jag lånar ut till vänner så känns det svårt att ta betalt men jag blir VÄLDIGT glad när ngn har gjort den riktigt fin!

Om hon har sagt att du får låna det gratis så hahde jag städat ur det ordentligt och högtryckstvättat det ut och invändigt. Om jag lånar ut till vänner så känns det svårt att ta betalt men jag blir VÄLDIGT glad när ngn har gjort den riktigt fin!

Håller med, haha.. Det är väl det minsta man kan göra.
Ett par flaskor vin till den snälla utlånerskan är pricken över i:et

Eller HUR?!:d Eller hjälp med busiga unghästar som ska köras:)

Jag lånar ut mitt släp "gratis" till min granne som använder det mycket, mycket mer än vad jag gör. Däremot så har de vid service/reparation betalat hela den ! Ganska rejäla reparationer har det handlat om.

Det kluriga är ju om du lånar släpet och ngt verkligen går sönder - vem betalar ? Försäkringen är ju inte mycket att hänga i julgranen.

Kanske finns det nåt du kan hjälpa din kompis med i gengäld?
Allt måste ju inte betalas i pengar, tjänster o gentjänster kan vara nog så bra om båda parter är nöjda med det.

Jag får låna släp gratis av mina stallägare :love: det blir kanske 1 gång/månad. Jag brukar se till att alltid göra det skinande rent efteråt (vilket det aldrig är när jag tar det, ofta är det inte ens mockat)
dessutom fixar jag småsaker som ny vajer när den gått sönder, åker med släpet till besiktning så de slipper etc.
Hjälper dem även att lastträna deras ponnyer.

Kanske finns det nåt du kan hjälpa din kompis med i gengäld?
Allt måste ju inte betalas i pengar, tjänster o gentjänster kan vara nog så bra om båda parter är nöjda med det.

Jag får låna släp gratis av mina stallägare :love: det blir kanske 1 gång/månad. Jag brukar se till att alltid göra det skinande rent efteråt (vilket det aldrig är när jag tar det, ofta är det inte ens mockat)
dessutom fixar jag småsaker som ny vajer när den gått sönder, åker med släpet till besiktning så de slipper etc.
Hjälper dem även att lastträna deras ponnyer.

Vill du flytta in hos mig? Skojar bara, men det är precis sådant man uppskattar när man lånar ut sina saker oavsett vad det är.

En gång lånade en av mina inackorderade mitt släp och frågade vad jag ville ha för det. Inget sa jag. Men jag blev inte glad :devil: när hon tolkade det som att det var helt ok att lämna tillbaka det omockat, skitigt och utan ett tack. Behöver jag säga att hon aldrig fick låna det igen...

Ärligt för mig är att jag skiter fullständigt i om jag får en hundralapp eller två för utlånandet. Erbjuder sig någon däremot att göra mig en tjänst blir jag jätteglad. Det kan vara allt ifrå att hjälpa mig men en morgonfodring eller ett utsläpp till att hjälpa till vid lastträning av en unghäst eller storstädning av släpet.

Lina

Ja, det är inte mycket med den gamla tanten nu kan du tro men man får se det från den ljusa sidan; en gratis bantningskur:idea:

Fast nu är jag beredd på äventyr igen så när som helst; ring för en åktur på egen risk med lilleman!

Vi kan kanske ta det i helgen?
Sjölv är jag asa-trött för tillfället... Håller på att byta underlag i ridhuset i Vinslöv= gräva, sopa, högtryckstvätta, you name it.. Har hållt på två förmiddagar nuoch hela kvällen= Fanny är heelt slut! Armarna vibrerarsen högtryckstvätten, haha..

Jobbigt att vara sjuk, men som sagt: Inget ont som inte har något gott med sig :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 461
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 902
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka