Lämpligt ridschema för unghäst?!

Aliche

Trådstartare
Jo då har jag ju nästan köpt (veterinärbesiktningen kvar!) en 6 åring som inte är speciellt mycket riden utan mest "grundriden" dvs hon är travad ett par veckor, och galloperad 2 gånger under ryttare. :bump:

Nu udrar jag om någon har nåt bra tips på hur ofta jag kan rida henne? fick höra att 3 dagar är lagom i början och sedan succesivt öka allt eftersom.. undrar nu om någon håller med, säger emot? ALLA TIPS VÄLKOMMNA! :)

jag har ridit en hel del unghästar men aldrig behövt lägga upp et schema själv utan då jobbat för andra därav min fråga :confused:

Sedan tar jag tacksamt emot alla förslag på övningar och uppläg om ni känner att ni vill dela med er! :rofl:

Sv: Lämpligt ridschema för unghäst?!

Tycker hästen är mindre än vad jag kallar grundriden om den är riden så pass lite, men det beror ju på hur man tolkar klassificeringen grundriden förstås.

jag tycker 3 dagar låter bra tills du ser hur hästen är och ni lärt känna varann. däremellan kan du ju göra annat, tex gå promenader, kanske tömköra en dag i kort pass. skulle rida hästen utomhus ett tag framöver om den är cool och det funkar för dig, alltså inte i padock/ridhus, utan ute för att få upp bjudning, glädje och balans och styrka hos hästen.

Har tänkt att ägna mig åt lydnadsträning och långa promenader emallan riddagarna..

Hon har verkat cool de gånger ja sett henne utanför paddocken och själv älskar jag ju långa uteritter :angel:

några bra tips på bra konditions uppbyggande övningar? Helst såna man kan utföra utomhus vill ju att det ska ara roligt för henne :rofl:

Det låter ju bra.
På den nivån pratar vi ju isåfall låg intensitet på konditions träning, skulle tänka lugna pass med mycket skritt på lång tygel i kuperad terräng, så hon kommer framåt nedåt och får lyfta på fötterna, stärka rygg och överlinje. Såsmåningom kanske lite mer trav och korta galopp pass om det funkar för er. Mycket lydnadsträning, korta upp tygeln utan att hästen taktar, släppa igen, byta gångart, sakta av. Bidrar också till arbetsglädjen och att det "händer något" på ridturen som är roligt för hästen och ökar kontakten och samspelet mellan henne och dig som ryttare. På så tidigt stadium tänker jag nog inte så mycket mer konditions byggnad än som sagt väldigt grundläggande och på låg nivå, - både pga hästens ovana och de få dagar den jobbas (inte tillräckligt för att kunna träna mycket mer på 3 dagar/vecka).

Hoppas du kan använda ngt av detta.

Liknande trådar

Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 862
Senast: Balahé
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·
L
Hästmänniskan Hej. Jag har nyss hittat tillbaka till sadeln efter nästan åtta år, så jag är väldigt rostig och letar efter tips på övningar för att...
Svar
0
· Visningar
1 015
Senast: lantliv
·
Träning Jag äger en jättefin häst, en läromästartyp. Ett halvblod(lite fullblod också), sto på 10 år. Hon vill gärna bestämma tempot och...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.