Vad har du för källa på att katter inte saknare en på samma sätt som en hund?
Alla mina katter har suttit i fönstret, när jag gått och när jag kommit hem och mött mig i dörren efter arbetsdag, läkarebesök på en timme, eller en snabb sväng till närköp på 20 minuter. När jag hade uppfödning, var det mor och två vuxna barn till denne. De hade alltså sällskap av varandra... och de satt på samma fönsterbräda, eller på strykbrädan på den inglasade balkongen när jag gick och när jag kom hem. Och de gånger jag låg på sjukhus, med bruten nacke och det var pappa som kom, satt de andra dagen och tittade efter hans bil.
Min katt idag, Rååååååååmar innanför dörren när jag kommer in i porten när jag varit ute 15 minuter till 6 timmar... Jag fasar för den dagen jag får klagomål från hyresvärd. Och måste jag stänga in henne i sovrummet för att komma ut och in med permobilen när jag ska någonstans, rååmar hon därifrån med, trots att hon har allt hon behöver där, sin favoritsovplats, mat, vatten och låda.
Jag blir lite ledsen, när hund och andra djurmänniskor fortfarande idag på 2000-talet verkligen TROR att en katt är så annorlunda mot andra djur och "inte har känslor" och måste ha mer personlig frihet än andra älskade husdjur och måste gå lösa utan uppsikt och personligt ansvar över vad deraas katt förstör när de är ute, vare sig man bor på vischan, i tätbebyggt område eller mitt i stan.
.