Lämna hunden med märgben?

Daff

Trådstartare
Jag var och köpte ben till Doris idag osh började prata med butiksinnehavaren om huruvida det är lämpligt att lämna hunden ensam med ett närgben att tugga på. Hon ansåg det vara mycket olämpligt att göra det men själv måste jag erkänna att jag har sett det som väldigt praktiskt att kunna ge hunden ett nytt märgben när jag lämnar henne. Det håller henne sysselsatt ett bra tag och lindrar mitt dåliga samvete över att lämna henne :o

Jag minnas att jag någon gång har läst eller hört att det kan vara farligt att lämna hunden med ett ihåligt ben då hunden riskerar att fastna med käken i benet, men jag har avfärdat det som nojigt...

Lämnar ni era hundar ensamma med märgben? Låter ni överhuvudtaget hunden ha någonting att tugga på när ni lämmar den?

Sv: Lämna hunden med märgben?

Jag använder mig oftast av märgben när jag ensamhetstränar valpar och det fungerar utmärkt. Dock är benen så pass stora att det inte finns minsta risk att vare sig fastna, svälja eller kunna tugga sönder dom.

Behöver jag säga att valpar här numera gillar att bli lämnade själva:D

Jag ger endast färska råa märgben - och möjligtvis dito som blivit rentuggade som jag stoppar t ex leverpastej i.

Jag skulle aldrig köpa torkade märgben eller rökta märgben, då dom splittras lätt och kan ge farligt vassa flisor. Ben ändrar struktur så fort dom torkas i värme eller röks eller kokas - och kan då bli mycket farliga om dom går sönder.

Däremot så ger jag aldrig vuxna hundar ben när dom lämnas - för dom har mycket större kraft i käkarna än valpar - och med det större risk.

Lämnar ni era hundar ensamma med märgben? Låter ni överhuvudtaget hunden ha någonting att tugga på när ni lämmar den?

Nä inte med märgben (ger sånt så sällan), vanliga små tuggpinnar händer att jag lämnar dem med... men fick en tankeställare i vintras när vi kom hem en gång och en av hundarna var alldeles vinglig och medtagen och trasig i svalget - avskavt i gommen och längst bak på tungan... gissningsvis hade hon försökt svälja en för stor bit av benet och fick kämpa för att få loss det... :crazy: otäckt, då insåg man att vi lika gärna kunde hittat en kvävd hund. Å andra sidan är det enda gången nåt sånt har hänt och ska man hårddra det så kan olyckor förstås hända även när man är hemma.

Ett lagom stort märgben skulle jag personligen betrakta som rätt lugnt, har aldrig varit med om att hundarna fått loss några bitar av dem.

kl

Lämna med märgben eller något annat gottigt är mitt ess i rockärmen när jag ensamtränar, dock som sagt efter anpassad storlek för att minska riskerna :)

Jag ger ofta mina vovvar märgben som de även får ha när de är själva hemma (dock har jag märkt att de sällan tuggar på ben när inte jag är hemma, utan börjar så fort jag kommer hem).
Då ger jag dom färska ben som jag har kokat innan, köpte ett torkat en gång, och som någon skrev innan så gick det sönder direkt och flisade sig.

För min del är det nästan en förutsättning att lämna hundarna med någon form av tugg, men oftast blir det typ grisöron. Har en gång köpt torkade hjortben, men det var det sämsta skiten nånsin, gick sönder och flisade sig.

Får jag fråga var ni som använder färska märgben får tag på det? Slakterier? Fråga nån jägare? Jag tycker det är supersvårt att få tag på det. Har vid jakttider fått tag på några ben, men annars verkar det va lönlöst. Frågade på flera olika affärer i stan om de hade något vid köttdisken, men utan resultat.

Jag har nyss flyttat hit till Enköping och här finns det en liten hundbutik/hundcafé som säljer bla några sorter färskfoder och dessutom frysta märgben. Märgbenen ligger i påsar på 1 kg styck och kostar 39 kr/påse, det finns små (ca 5 cm), mellan och stora att välja på. Jättebra och bekvämt att handla från. Jag tycker inte det är så dyrt med 39 kronor för ett kg, jag brukar köpa de små och då är det ca 5 stycken i varje påse, men egentligen vet jag inte vad det brukar kosta. Innan vi flyttade hit hittade jag inte heller märgben någonstans så jag har tyvärr inga tips att ge, förutom att kolla i djurbutikerna.

*kl*

Jag har också använt det som en del i ensamhetsträningen, min är nu 7 månader och har inga som helst problem med att bli lämnad. Hon tar glatt ben/tuggpinne/dylikt och går genast till sin bädd och reagerar inte alls när jag går - jätteskönt!

Jag vill inte lämna henne med något som är direkt farligt men å andra sidan så finns det betydligt farligare saker hon kan tugga på här hemma om hon skulle bli rastlös. Jag brukar köpa flätade lammbitar ibland och det känns lite bättre eftersom de är mjuka, men de går åt så snabbt så det blir ganska dyrt tycker jag.

Anpassad storlek - vad betyder det?

Lady_vip: Blir det inte otroligt dyrt för dig om du ska ge dina hundar varsitt grisöra varje gång du lämnar dem?

Och här uppe finns det i Ica butiken i frysavdelningen! Här kostar de cirka 25 kr för en påse och i den är det oftast runt 7 st märgben i mindre till mellan storlek.

*kl*

Mina lämnas inte med märgben, inte med tugg öht för det mesta, förutom de gamla som alltid ligger framme. Det händer dock att de får något tuggben ibland när vi går, ffa när det blivit lite stressat och vi te x varit ute och gått och man fort måste iväg utan att dom hinner varva ner några minuter hemma. De har dock inga problem med att bli lämnade, vare sig de får något att tugga på eller inte.

Och här uppe finns det i Ica butiken i frysavdelningen!
Va!? Finns det? Var då? Har aldrig gått igenom frysdiskarna så noga, så jag måste ju ha missat dem, trodde inte det skulle finnas där...

:o Så klart man kan! Det tänkte jag inte på.. :D

Jag köper på Ica också :) Det brukar finnas i i kyldisken, där köttfärs och sånt där ligger (dock är dom ganska dyra så jag kanske borde leta efter frysta :))

Jag lämnar aldrig mina med märgben, de har lyckats bita sönder dem flera gånger. Har inte lust med att de får i sej benflisor som dessutom blir supervassa. Det enda de kan få är en liten tuggpinne. Grisöron får de heller inte, den gamle försöker nämligen svälja dem hela, och sätter dem i halsen:crazy:
Han fick dessutom kolik av ett grisöra för några år sedan (blev ett dyrt 4 dagars besök hos vet) så jag försöker alltid ha dem under uppsikt när de äter smask. Den lilla är lite mer nobel när hon äter men den gamle äter som om det va sista måltiden varje gång:p

/LL

Min får inte märgben pga allergi, men däremot andra torkade köttbitar/organ/senor/öron av typ häst och kanin. Ibland ger jag min hund sådant innan jag går hemifrån, men ibland slänger jag bara ut några torrfoderkulor som han får leta efter.

Jag brukar lämna dem med tuggsaker - råa märgben/mindre hudknutar/tuggpinnar/grisöron/annat. Det är inget jag direkt oroar mig för.

Har haft en obehaglig upplevelse med en större hudknut när dåvarande vovvan försökte svälja en stor bit som fastnaden i halsen. Dock var den så uppmjukad och sladdrig att hon inte fick några irritationer, men den fastnade på halva vägen. Fick sticka fingrarna i svaljet och dra upp den.

Annars är de vana vid att få tugg och blir inte sådär halvdesperata att de nästan inhalerar tugget.

Vi köper oftast våra märgben i den lokala Icabutiken men även på större Ica eller Coop och även Willys har jag hittat det utan problem. På Willys hade de färdigpaketerade i frysdisken.

I de livsmedelsaffärer där de packar köttet i butiken brukar det också finnas märgben. Här har Vivo färska och ICA frysta som är c:a 25 cm långa. Det brukar ta en stund innan de lyckats slicka ur all märg på ett så långt ben.

Jag lämnar mina hundar med märgben hemma. Tror inte att de tuggar och slickar på dem så mycket utan det är först när jag är hemma igen som benen blir intressanta.

Nej, jag lämnar aldrig mina hundar med ben. Varken märgben eller vanliga tuggben. Jag är hellre lite "nojig" än att det händer mina hundar något :crazy: Dessutom lämnar jag mina hundar väldigt sällan, och när de väl är ensamma sover de.

Nja, för det första så lämnar jag inte dem så ofta, men jag köper tuff via min foderleverantör och då kostar 1 kg blandat torkade djurdelar runt 100-lappen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka