Lammnäring till häst?

Blueberry

Trådstartare
Hörni, här kommer dagens fundering: Jag har hört att magra hästar, eller hästar som har svårt att hålla hullet, fungerar bra på lammnäring.

Är det bara en knasig teori - eller fungerar det?

Sv: Lammnäring till häst?

Beror väl på vad du menar med lammnäring.
Men de flesta foder som finns att köpa kan ätas av de flesta "lantbruksdjuren" så titta på inehållet i fodret och se så att det inte innehåller för djurslaget felaktiga proporttioner på främst spårämnen, mineraler och liknade. För får som exemepel är vissa av köttraerna extremt känsliga för överdosering av koppar. Så ett frårfoder kan innehålla för lite koppar för att passa till en häst. Men passar värdena på fodret kan använda fårfoder till häst eller hästfoder till eller kofoder till får o s v.

Sv: Lammnäring till häst?

Jag vet inte om det finns olika typer av foder med samma namn.
Men jag har förstått det som att lammnäring är mjölkersättning, i alla fall var det namnet på den ersättning jag gav i vintras. Sedan finns det andra produkter som är avsedda att ge till lamm men de är inte mjölbaserade.

Jag har lite svårt att förstå varför man skulle ge mjölkersättning till en vuxen häst och undrar därför vilken sorts foder tråden handlar om.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
308
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar