Lakritsrot

L

LisaPL

Jag har hört att lakritsrot ska vara bra för hästar som har problem med luftrören, andning hosta osv.. Min häst är nämligen en sådan häst.
Jag skulle vilja veta lite mer om detta och vart man kan få tag i det?
Tacksam för svar! :bump:

Sv: Lakritsrot

i hästägarens örtabok står det:
används till godis och hostmedicin.

delar som används: torkad rot, ibland även blad.

egenskaper: slemlösande, lindrande, anti-inflammatorisk, laxerande, kramplösande, hostdämpande, antibakteriell, motverkar virus.

användning: lakrits har använts för medicinskt bruk i över 3000 år.redan dom gamla grekerna använde lakrits år 300 f kr, och i gamla örtaböcker finns instruktioner för hur man ska använda lakrits, både till människor och djur. nordamerikanska indianer använde lakrits blad för att påskynda sårläkning hos hästar, men det är oftast roten som används. lakrits har östrogeniska egenskaper och har använts för att öka feriliteten hos hondjur. därför bör man undvika att ge lakrits till dräktiga ston. den viktigaste aktiva beståndsdelen är glycyrrhizin, som ger den söta smaken; det är ett sockerfritt sötningsmedel och är 50 ggr. sötare än sackaros !
laktrits lenande egenskaper kan minska utsöndringen av magsyra. därmed är lakrits ett förstahandsval vid magsår och inflammationer i tarmen. vid luftvägsbesvär har lakrits både en lenande och slemlösande inverkan i de övre luftvägarna. växten har anti-inflammatoriska egenskaper och har även visat sig kunna förbättra leverfunktionen. i kinesisk medicin används lakrits ofta vid leverbesvär som inflammation (hepatit) och gulsot.

dosering: 10-20 gram dagligen.

VARNING: ÖVERDOSERA EJ. det sägs att stora mängder lakrits kan orsaka kaliumbrist, vätskeansamling i kroppen samt viktökning. det är visserligen inte bevisat, men var försiktig-det är säkrast.

kan köpas tex. i hälsokostbutik.

Hej

Lakritsrot kan du få tag på i hälsokost butik,kostar 3-4 kronor för en rot.Har ingen aning om hur mycket doseringen skall vara.

Idag kom vår leverans av örter Secreta Pro som skall vara slemlösande och även det innehålla lakritsrot.

Är verkligen lakritsrot hostdämpande?
Om man som vid kronisk bronkit behöver få upp slem så är det ju inte bra med hostdämpande.

jag har skrivit av vad som stod i hästägarens örtabok. jag har aldrig själv gett lakrits rot till häst någon gång, så jag har ingen aning om det är bra för bronkit eller inte. men det ska ju vara även slemlösande och doseringen ska vara 10-20 gram/dagligen

Ett alternativ som veterinären kan skriva ut är ACETYLCYSTEIN det är det preparat som är det mest effektiva slemlösande iaf till människor, det som jag inte tycker är så bra att det skall ätas i veckor innan du får effekt,och ACETYLCYSTEIN är ju väldigt starkt för magen så personligen väljer jag andra alternativ i första hand.
Sedan så tror jag på detta med örter och hoppas på effekt men självklart när /om det inte finns andra alternativ så skulle inte jag tveka att ge hästen acetylcystein men inte utan att ge hästen Micro Balans (Bakteriekultur som skyddar mag och tarm).

det är inte den medicin som hästarna här runt fått av veterinär mot bronkit, därimot ventipulmin och fabrol och i några fall kortison. det finns säker betydligt fler effektiva preparat som vet. rek. för bronkit.

Wendy Pearson, hon som dokumenterade vid vilken vitlöksdos hästar säkert får blodbrist, har nyss publicerat en studie av en örtblandning mot luftrörsbesvär. Hon fann ingen statistiskt säkerställd skillnad i effekt mellan placebo och en blandning där bla lakrits ingick.

Själv har jag stor respekt för långvarigt lakritsbruk pga av dess effekt på binjurarna. Lakrits påverkar också upptaget av flera läkemedel. HH

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: BoYo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka