Lakan till resårmadrass?

gul_zebra

Trådstartare
Ännu en hushållsfråga! Min säng består delvis av en resårmadrass på vilken jag dragit över ett resårlakan eller vad det heter. Nu råkar det lakanet vara skitfult och jag vill byta ut det - men, nuvarande köptes i rätt storlek (160 cm till 160-madrass) och är ändå för litet och jag vill inte göra samma misstag igen. Det sitter på, men går upp på sidorna liksom.

Jag hörde att man ska köpa större lakan än säng, så till min 160-säng ska jag köpa lakan på 180 cm till resårmadrassen. Stämmer det verkligen? Det låter smått vansinnigt i mina öron liksom... Och hur sjutton gör då folk som har resårmadrasser på 180 cm?! :crazy:
 
Sv: Lakan till resårmadrass?

Det har väl att göra med hur hög madrassen är :) Jag har dra-på-lakan från ikea på min bäddmadrass, på de lakanen står de att de passar en madrass som är upp till 25cm hög. Iom att jag har dem på bäddmadrassen som är 6cm passar det finfint med ett 160 lakan till min 160-säng.

Om du ska ha det på resårmadrassen kanske det är bättre med en toppklädsel på resårmadrassen och sen en bäddmadrass med ett lakan överst?
 
Senast ändrad:
Sv: Lakan till resårmadrass?

Ja det är klart, men det här lakanet ska passa enligt måtten. Nu är det dock billigt skit så det kanske är det som spökar? Har typ Price Star eller nåt sånt från Jysk :p

Jag har bäddmadrass med lakan på den ovanpå resårmadrassen, den biten funkar klockrent. Det är bara resårmadrassens lakan jag inte kan med :)
 
Sv: Lakan till resårmadrass?

Det är inte resårlakan du ska ha, utan det är madrassöverdrag, vilket hos Ikea kallas för "Kantklädsel" (Oxel, svart eller vit, 199:- för 160-säng).

Andra företag kan kalla det för "Madrassklädsel", "Madrasskydd", "Sängtoppar", "Toppklädsel" och säkert hundra saker till.

Lycka till!
 
Sv: Lakan till resårmadrass?

Okej, tackar! Då får jag ta en titt på Ikea när de öppnar här i stan helt enkelt. Tänkte väl att det lät dumt att man ska behöva gå upp en storlek :)
 

Liknande trådar

Äldre Vi har en 160 cm madrassbotten med enbart en tjock 160 cm bäddmadrass på. Nu har bäddmadrassen gjort sitt och vi ska skaffa en ny. Men...
Svar
4
· Visningar
4 437
Senast: BuenoBull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp