Lågt protein, hög energi och givetvis lättfödd häst : )

mackan

Trådstartare
Om ni hade ett silage på 33 smrp och 9,3 MJ, till lättfödd häst, hur hade ni bäst fodrat.... vet att det inte är optimalt men behöver försöka få ihop det.

hästen står på halm.
rids och är fullt igång.
det är ett lättfött fullblod, dvs när jag säger lättfödd så menar jag inte att han är fet för jag vaktar honom, dock har han lätt att lägga på sig lite för mycket om han själv får välja.

Sv: Lågt protein, hög energi och givetvis lättfödd häst : )

komplettera med halm och ett lucern med mycket hög kvot, och eventuellt toppa med soya eller om du hittar, potatisprotein!

Tack! :) Vilka typer av lucern är extra protein rika? Har bara sett det vanliga Kraffts lucern härikring.....?
är det svårt att hitta potatis protein?

Eftersom fodret är högt i MJ och med lågt protein, antar jag att det ö.h.t inte blir att fodra med ngt rent kraftfoder? stackars pålle, han råkar ofta ut för att bara få skrammel och morötter i krubban : )

Ren potatisprotein får du skicka efter från kvarnbyfoder privat för det finns ingen än som har det hemma i stan, men det finns andra alternativ som är enklare.

Lucern finns flera sorter och märken i olika butiker, den har har högst smrp är Dangröns melassfria Alfa som finns hos Avantia. Om hästen tål att äta vad som så hade jag använt Krafftmuskel och lucern till det höt då det fungerar bra ihop till en bra foderstat, finns utrymme att labba med kvoten både hög som låg efter behov.

Tack! Jag gillar enkelt vilket du vet sen tidigare! :D

Lucern lät ju enkelt och bra. Jag hatar Krafft..... dels för att pelletsarna har tendens att man riskerar foderstrups förstoppning enligt min erfarenhet, men också för att det är så jäkla dyrt. Men jag får väl bita i det sura äpplet, har inte räknat på ngt än, så det kanske heller inte blir så stora givor att tala om och därmed priset inte så hutlöst....

Låter utifrån det du skriver som det inte är katastrof utan går att få till en foderstat trots allt. Förrutom då att MJ är högt på grovfodret, men jag har lärt mig leva med att det ofta är det, han får äta halm som del av givan....

Tack igen!

Senast ändrad:

Se upp med lusernet så att det inte får MJ halten att dra iväg.
Så blir det för mig.
jag ger soja och hestekrafft (innehåller bla. lusern) istället. Då får jag till proteinet! :bow:

Tack. det blir att sätta sig och räkna och mickla och meckla.

Tack. det blir att sätta sig och räkna och mickla och meckla.

De e ju de! ;)
Ganska kul faktiskt tycker jag. Ska bli skitkul att se hästarnas hull här hemma nu när jag gjort foderstat efter konstens alla regler.

Jag har nästan samma värde som dig på mitt hö. Min pålle går nu på 7 kg hö, 2,5 kg Åsebro lusern + 2 dl soya. :)

Intressant. vad har du för häst, vad väger den och vad för arbete utför den? Min väger (och ska väga) 600 kg, så det spelar ju in.

Intressant. vad har du för häst, vad väger den och vad för arbete utför den? Min väger (och ska väga) 600 kg, så det spelar ju in.

Ett varmblod av kraftigare modell vikt 530 kg (med liten reservation). Nomalt arbete är uträknat i foderstaten, det vill säga effektiv träning varannan dag och mindre effektiv/mjukgörande/lösgörande varanann. Än så länge är hullet och humöret helt perfekt! :)

PS: Nu ser jag att du har silage! Jag ger ju hö, 7 kg. Vet inte riktigt hur man kan/om man kan omvandla 7 kg hö till motsvarande värden (hö?)silage?

Senast ändrad av en moderator:

Ok, då förstår jag, för 7 kg skulle bli väldigt lite på min, så jag tänkte att du kanske hade en ponny först :D

ska meckla och räkna lite som sagt. tack igen! :)

Om ni hade ett silage på 33 smrp och 9,3 MJ, till lättfödd häst, hur hade ni bäst fodrat.... vet att det inte är optimalt men behöver försöka få ihop det.

hästen står på halm.
rids och är fullt igång.
det är ett lättfött fullblod, dvs när jag säger lättfödd så menar jag inte att han är fet för jag vaktar honom, dock har han lätt att lägga på sig lite för mycket om han själv får välja.

nu har ju jag hö och inte silage men för mig, med frisersto som lägger på sig om hon får, 8 kg hö + miner vit vid vila och vid lätt arbete lägger jag på lite hippo alfa om hon behöver. supertrixiga värden för mig men vi slog ganska sent så då blir det så. går nog bra, får se till att motionera hästkraken bara :) får se om jag får inköpa halm oxå så hon får nått att gojsa med när höet är slut. 8 kg är inte mycket det...

Jag skulle lagt till Dangrönt GreenPower AlfaAlfa, använder det själv nu och gillar det enormt.
Hästen ratade det först, men efter bra tips på buke så provade jag att blöta det lite (det är hackat) och då vart det mums :)

Fyll upp så mycekt det går av protein behovet med det och försök att fixa resten med så lite "dålig" mat som möjligt (soja, kraftfoder etc. men måste man så måste man, men är trevligt att kunna ge grovfoder istället ju)

En annan positiv kvalité hos detta foder är ju att det är hackat, så blir ju mer ät tid för pållen (vilket kanske är kul om han bara får skrammel i krubban annars)
GreenPower AlfaAlfan är 116g Smrp/kg och 8.3MJ har jag för mig, smrp är korrekt iallafall.
Den är tusen gånger bättre kvalité än Kraffts hackade lucern.
Inte alls massa småbitar och skumt som det är.

Ok, då förstår jag, för 7 kg skulle bli väldigt lite på min, så jag tänkte att du kanske hade en ponny först :D

ska meckla och räkna lite som sagt. tack igen! :)
Jag skulle i ditt läge hålla mig till ett proteinfodermedel med så låg Mj som möjligt. Dvs soja eller liknande. Lusern är ju finfint, men det har ju trots allt "normalt" energiinnehåll vilket kan vara svårt att få ihop med ditt hö. potatisprotein och soja innehåller ju så ofantligt mycket mer protein och då kanske du inte behöver dra ner så mycket på höet. Sedan har ju hästen fri tillgång till halm inne vilket gör att din häst borde få grovfoderbehovet täckt ändå. Så jag röstar för soja eller potatisprotein. Det blir väldigt mycket billigare också :)

Tack återigen, till dig (och övriga tips i tråden!)

jag ska sätta mig och räkna lite också, jag gillar också soja tipset då jag fodrat liknande tidigare och det som du säger, blir rätt enkelt och ekonomiskt samtidigt. Har en pålle som tål soja bra enligt tidigare erfarenhet, så jag hoppas få ihop något som funkar.

tack igen så mycket :bow:

Något jag funderade på, vad har du för ts på det där hösilaget? 9.3Mj är ju väldigt högt. Hade det varit ett hö hade det gett 11Mj per kg ts, vilket är klart åt det högre hållet, sällan man ser högre. Tänkte bara så du inte räknar på fel siffror. :)

Hade i din sits räknat på antingen soja eller Krafft Muskel. Krafft Muskel är näst efter soja och rent potatisprotein det mest prisvärda proteinfodret. Lucern har dessvärre på tok för låga proteinvärden för att det ska kunna lösa din situation utan att ruinera dig.

Hade skitvärden själv förra året och gav en kombination av soja och Hippo Grow Alfa som är ett rel prisvärt foder, alfabaserat. Jag var dock i behov av även energin vilket inte du är.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bee
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 057
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag... 2
Svar
39
· Visningar
4 813
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka