lågt med energi ?

Qodrofenia

Trådstartare
Kan någon tipsa mig om foder med ett lågt energi innehåll?

Jag räknar och räknar och får inte till det.Energin skjuter i höjden hur fasiken jag än gör vilket ger en kvot som är -> :crazy:

Om någon har lust att stånga sin panna blodig kan ni ju alltid pm,a för värderna på grovfodret.
:angel:

Sv: lågt med energi ?

Du behöver alltså mer protein i foderstaten, men inte mer energi?

Soja? Krafft Protein?
De är foder med hög kvot.

"Medelhöga" proteinvärden finns i t.ex. Lucern, Krafft Groov (finns med 90 eller 125 g smrp), Hippo Alfa etc.

I värsta fall får man ta bort något kg hö för att få plats med proteintillskottet. Eller byta ut det mot lucern och sedan bygga på med ett proteinkoncentrat.

Jag kan täcka behovet av både energi och protein med hjälp av endast grovfoder.
Men kvoten vägrar komma över 6.
Och jag vill ju naturligtvis ge så mycket grovfoder som möjligt.

Kvoten på grovfodret i sig ligger på 4.1 :crazy:

soja har jag provat med.. får inte till det ändå..
Har provat med luzern oxå.. kruxet är att hästen äter det dåligt och det märket han äter bäst av är green power lucern hackat strå. Kraffts sortiments luzern ratar han.

Senast ändrad:

Lägg till Krafft Protein eller t ex soja för att få upp kvoten. Ge hö bara så mkt att det täcker energibehovet (eller något mindre), sen ger du så mkt KP eller soja att det täcker upp proteinbehovet/höjer kvoten.
Det är så man får göra när man har ett grovfoder med låg kvot! (särskilt när inte LUSERN heller fungerar)

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 447
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka