Lågt energivärde

E

Ella

Skickade in min höanalys för en månad sedan och har inte fått något svar, ringde därför till labbet för att kolla hur det gick. Fick då veta att det var ett väldigt lågt energivärde i höet :crazy: och att de därför hade analyserat det flera gånger för att kolla så att det verkligen stämde. Något mer fick jag inte veta eftersom jag inte betalar analysen förrän jag hämtar ut resultatet på posten.

Men vad innebär det att höet har lågt energivärde? Vad kan man till exempel ge för tillskott för att det ska bli en bra foderstat? Och varför blir det överhuvudtaget låg energi i höet?

MVH/Ella
 
Sv: Lågt energivärde

Det är oftare lättare att tillföra energi än protein, så jag tror inte att du får några större problem att göra en foderstat.

Havre, korn, betfor och olja är fodermedel som du säkert kan använda för att komma upp i energi. För att inte tala om alla färdigfoder...

Men vänta och se tills analysen kommer, så vet du säkert.
 
Sv: Lågt energivärde

Du bör ta reda på hur lågt energivärdet är innan du kan ta ställning till om du vill använda höet ifråga. Proteinvärde tycker jag är lättare att fodra upp med olika tillskott till skillnad från "pinky". Är energivärdet bara strax under idealvärdet ska det väl gå att lösa med tillskott men det bör ju inte vara hur lågt som helst. Är det prov du skickade för analys tillräckligt representativt för partiet av hö är ju också något du kan fundera över. Fråga labbet om du ska skicka in ett nytt prov.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 934
Senast: gul_zebra
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 350
Senast: Imna
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 158
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 058
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp