lägre form

I

Isan

hej, hur gör ni när ni vill att hästen ska gå i en lägre form??:)

Sv: lägre form

Jag går oftast på större volter och leder med innertygeln, ger eftergift och länger tygeln succesivt.
Min häst blir väldigt avslappnad och låg av det.

M-oaa

hästen länger väl formen när den litar på ryttarens hand, är lösgjord och kan bära upp sig? någon sånt har jag alltid föreställt mig. i slutet av ridpasset när man travar och rider lätt ska man kunna ge efter på innertygeln och hästen sänker huvudet och stretchar ut hela överlinjen. då har den jobbat rätt och är eftergiven. bara ett litet tips!:)

Länger tygeln, lutar mig något framåt och lägger över mer vikt i stigbyglarna.

Driver på, håller emot i handen och ökar längden på tygeln lite succesivt.

Hur menar du att hästen ska slappna av och sträcka ut överlinjen genom att du ger dubbla signaler? Du säger ju åt den att gå framåt samtidigt som du håller tillbaka den. Ryttaren ska inte ta stöd i handen, den ska be hästen att söka stöd. Först när hästen ärligt söker bettet så kan den gå i en avslappnad lång och låg form.

Om jag rider i normal arbetsform/lite högre form och vill låta honom pusta lite så blir jag bara lite mjukare i min ridning, lättar lite i handen (bjuder honom framåt-nedåt) och ev håller om lite.

Om han är spänd ute så håller jag om mer och lättar av i handen och ev böjer lite åt någo håll så han slappnar av och då söker han sig till en lägre form automatiskt.

Kl
jag rider igång bakbenen så det blir ett sug i handen, så hästen söker bettet och så ger jag ut tygeln tills den välvt ut halsen och bibehåller känslan av att bära.
Ibland vill stoet dra ut tyglarna själv och hänga sig på bogarna i jättelåg form, då blir det till att aktivera bakdelen lite tills jag kan ge ut tygeln och hon accepterar att bära sig i den låga formen och inte blir så framtung.
Vill att de sitter ihop i den låga formen och rider fram den ur arbete, vill samla lite och så länga för att inte tappa kollen på bakdelen. Sitter dom inte ihop hyfsat är det svårt att länga tycker jag, blir mest "lura ner huvet", utan välvning av hals o rygg.

man får ju släppa fram sakta med tyglarna så stödet fortfarande finns kvar i munnen på hästen, släpper man bara tyglarna så tar de inte stöd där framme, utan stödet blir de ofta framtunga tkr jag.

Först gäller det att hästen går avspänt och med lång överlinje i den högre formen och har bra sökning framåt/nedåt. Då är det enkelt, man länger på tygeln och ger hästen längre ram - den sträcker sig framåt/nedåt.

Lite beroende på häst kan det antingen löna sig att först jobba i högre form tills hästen får pusselbitarna på plats och när det känns bra släppa ut lite i taget så den får länga sig, eller så jobbar man på att avslappningen ska bli bättre och har den låga formen som utgångsläge, att man rider i ordentligt lång och låg à la fri skritt så man kommer åt hela överlinjen och därefter "jobbar upp" till ett bra halv-lågt utgångsläge.

Oavsett så är avslappning och sökning nyckeln, ofta tror man att man har en avspänd/avslappnad häst men i själva verket spänner det både här och där i överlinjen, när man vill inverka på hästen om inte annat.

Jag rider för det mesta bara i riktigt låg form i slutet av passet, när hästen är mjuk och avslappnad. Då brukar man inte behöva göra så mycket, hästen söker sig nedåt-framåt och tar lite mer stöd på tyglarna. Min häst går mycket på innertygeln så jag försöker att rida mer på ytterhjälperna. Jag brukar släppa ut tygeln efter hand och om hästen inte svarar på ganska lång tygel kan man behöva korta upp lite igen och börja om.
I början av passet rider jag mycket på stora volter och mjukar upp hästen med hjälp av övergångar m.m. Serpentiner kan också vara bra!
Detta är vad jag brukar göra men det finns säkert mycket mer tips på hur andra gör! :D

(jag rider lätt när jag "joggar" fram/ner hästen)

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 089
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
334
Senast: Freazer
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama