B

blohme

Har suttit här på buke o läst lite vad medlemmarna ger sina hästar , o läste att nån gav sin häst 11kg hösilage / dag, & hon fick dock höra att det var alldedes förlite, (antog att det var en stor häst)
O tänkte då höra vad ni tycker om min hästs foderstat.

Vet inget om hösilaget merän att det är mkt torrt & fint.
men iaf, så här ser det ut / dag.

2kg krafft grund
1kg betfor (väger det torrt)
9 kg hösilage
+ vitaminer & mineraler
(all mat delas på 3 gånger förrutom hösilaget som delas på 4)

hon går 5-6 dagar i veckan, blandat skogsturer, dressyr/hopp-pass , longering, ja, hon gör lite av det mesta.

Hon funkar fint i temprament osv .
men va tycker ni ?

Sv: Lagom .

Du glömde skriva storlek, ras och normalvikt på din häst ;)

1KG betfor :eek: :eek: :eek:
Måste vara hur mycket som helst ju.

Är det torrt hösilgae så borde det funka. Hade det varit ett blött hös. hade jag tyckt att det var lite i minsta laget.

Ville su ändra någost så skulle du säkert kunna dra ner lite på kraften och öka hös. lite, en smaksak men hästen uppskattar säkert att ha mer att pilla med=)

mm , han som vi köper det av sa att dom skulle igentligen göra att till hö, men hade inte tid & då gick det väl snabbare & plasta in stora balar + att förvara. så man känner knappt något "vått" alls i det.

jag skrev lite fel, det är ½ kg , jag mäter upp det med ½kg mått så jag räkna att hon får 1 i varje spann, men får ett ½ i varje :angel: :angel:

Senast ändrad av en moderator:

1KG betfor :eek: :eek: :eek:
Måste vara hur mycket som helst ju.

Är det torrt hösilgae så borde det funka. Hade det varit ett blött hös. hade jag tyckt att det var lite i minsta laget.

Ville su ändra någost så skulle du säkert kunna dra ner lite på kraften och öka hös. lite, en smaksak men hästen uppskattar säkert att ha mer att pilla med=)

Håller med här!

lägger in några dagar gamla bilder oxå :)

Jag tycker hon är fin i kroppen :)

hennes kropp är bra, jag tror att det bästa sättet att se om en häst har passligt foderstat är att titta på hästen. Hästar har precis som människor olika ämnesomsättning och förbrukning av energi så det är väldigt svårt att säga om ett foderstatär passligt/inte om man bara vet det och hästens storlek..

hennes kropp är bra, jag tror att det bästa sättet att se om en häst har passligt foderstat är att titta på hästen. Hästar har precis som människor olika ämnesomsättning och förbrukning av energi så det är väldigt svårt att säga om ett foderstatär passligt/inte om man bara vet det och hästens storlek..

nänä, det vet jag :) men jag kolla lite extra när jag läste att hon tyckte det var lite med 11kg , (jag vet ju inte hur pass blött det är, då behövs det ju mer) så tänkte jag att isåfall svälte jag ju min häst :P hehe ,
så jag undra bara lite hur andra tänker :P !

Ja normalvikten skulle kunna vara runt 500-550 kg, skulle tippa 550 minst på bilderna att döma, är ju inte jättenätt.

"torrt" hösilage brukar vara runt 70% torrsubstans kanske. Nu gissar vi, men säg att det är ts 70%, då ger 9 kg hösilage efter man tagit bort de 30% vatten hästen ett intag på 6,3 kg torrsubstans.
Man brukar säga att gränsen för svält går under 1-1,2 kg ts per 100 kg häst, dvs det är absoluta minimigivan. Rekommenderat är 1,5 -2 kg ts per 100 kg häst.
Räknar man på 1,5 kg ts per 100 kg häst, behöver du på en häst som väger 550 kg ge minst (5,5 x 1,5=) 8,25 kg ts. Du ger idag 6,3.
(räknar man istället på 2 kg ts/100 kg häst blir det 11 kg ts)

Så ja, jag tycker det är snålt tilltaget med 9 kg hösilage till din häst.
Finns det någon anledning till att du inte vill ge mer hösilage?
De flesta friska halvblod som arbetas kan äta stora givor grovfoder utan att bli feta, det är oftast kraften som ger fetma.

Om du istället skulle ge 12 kg hösilage ger det ungefär 8,4 kg ts.
Varför räknar man på ts? Jo för att vattnet gör ju inte så mkt nytta för mag och tarmsystemet, hästens kropp behöver fibrer. Tarmarna behöver arbeta!

Jag tycker att överlag är svenska hästägare snåla med grovfodret.
Förstår inte varför... denna enorma rädsla för hö :confused: men kraftfoder som hästen egentligen inte ens är byggd för att äta, det kan man proppa i dem massvis med kilon..
Jämfört med många andra länder har vi ju i Sverige lätt att odla och köpa grovfoder, jag tycker vi borde passa på att utnyttja det.

Jsg tycker du har en snygg häst! :love:
Dra ner på betforn till hälften, öka hösilaget till minst 12 kg och om hästen börjar bli för rund över revbenen (det är där fettet sätter sig i första hand) så minska Grunden till hälften är mitt råd. Tänk att det är en gåva att ge sin häst mer grovfoder, det är på många sätt lugnande för en häst att stå med sänkt huvud och tugga längre tider och dessutom minskar du risken för magsår, som kan uppkomma om hästen står utan mat för många timmar i sträck och surt saliv rinner till magen. För hos hästen som är gjord för att äta hela tiden, rinner det ständigt till ny saliv. Hos människan ökar produktionen när vi äter. Kommer enbart saliv med sitt låga PH ner till magsäcken kan det orsaka magsår, vilket inte alls är ovanligt.

:bow:

Förrut när vi hade hösilage till våra hästar sa folk att vi hade väldigt torrt hösilage , o detta är torrare, jag tycker att det är princip som hö, alltså väldigt väldigt torrt , spelar det någon roll i din räkning, för jag tyckte den lät väldigt bra .

Pratade med en foderrådgivare från krafft när hon gick på hö,
hon sa som alltid, att det är ju svårt att säga efter att inte sett hästen , men vad jag förklara osv så sa hon att ca 7kg hö, 2 kg grund & ½ kg betfor , jag tycker hon funkar bra i temprament , lagom pigg osv, men känner mej lite snål när du gemför med hö.

Nä, ingen speciell anledning till varför hon få dom kilona / dag, utan jag har tyckt det var ganska lagom , oj, nu blev det ännu fler frågor till dig , hoppas du vill svara :)

Ett riktigt hö innehåller ca 84% ts, alltså 16% vatten.
Min kompis har ett så torrt hösilage att jag tycker det är nästan som hö, hennes är 70% ts, det var därför jag gissade på 70 :D

Jo, visst spelar torrsubstansen roll! Ju mer vatten, desto mer kilo måste du ju ge. Förstod du hur jag räknade?
7 kg hö med ts 84% blir 7 x 0,84 = 5, 88 kg ts.
1 kg ts är ju alltså 1 kg torr substans som är kvar av höet när man räknar bort vattnet. Det är DEN substansen som innehåller fibrer och näring.
Ju torrare hösilage desto färre kilo behöver du ge.

Krafft har bra foderrådgivare men vissa är lite snåla med grovfodret tycker jag, de lägger gärna hästen på minigivor... Jag anser inte att man ska leva på gränsen, eller sträva efter minigivor!
Jag menar hon rekommenderade dig 7 kg hö som är 5,88 kg ts, det är nästan 1 kg ts per 100 kg häst, det är på gränsen till svält! Det är precis minimigivan för att en häst ska kunna fungera.
Dessutom, vill man undvika att få en häst tjock, fet, ska man akta sig för att ge för mycket kraftfoder, då det främst gör hästen fet.

Har du analys på ert hösilage?
Nu är det ju inte så enkelt att det räcker med att räkna på ts, man ska ju helst ha koll på vad det är för näring pållen får i sig, främst så att behovet av protein täcks, för det är byggstenen för kroppen. Vid för lite proteinintag måste hästen bryta ner muskelceller i kroppen och utnyttja de proteiner som finns där -hästen tappar muskler.

Fråga på du!
Jag är ingen expert, men jag kan försöka svara på det jag kan!

Min stora kbltravare får 11 kg hö och hösilage blandat, det är väl på gränsen att han får i sig allt, och då har han i stort sett alltid tillgång till grovfodret. Han äter bara ett kilo kraftfoder just nu också så det är ju inte pga det. För mig själv känns det väldigt skönt att han får ha den sysselsättningen och alltid ha tillgång till mat. Så är det möjligt (med tanke på värdena, hästen, det praktiska) skulle jag ge så mcket grovfoder hästen äter och sen justera/komplettera med kraft.

Ojdå, såg ut ungefär som den innan , så missa det :P hehe.

Okej, jo, nu när du skriver lite mer "in i de" så låter det lite :( stackare till häst :) haha . nä, men om jag ökar hösilaget till vi säger 12kg / dag, blir det skillnad i tempramentet då? jag tycker hon är himla bra i de , lagom pigg, inte stirrig & så . alltså, om jag stannar kvar på samma mängd foder i grund / betfor .

Du verkar 1000 gånger bättre insatt i det med foder än jag , är ganska lost på den fronten ... :P

Jag tycker det verkar som en ganska bra foderstat:bow: Men eftersom hon ser lite muskelfattig ut skulle jag nog byta ut krafft grunden mot krafft groov 90 eller 125:bow:

Men behovet av mat varierar ju från individ till individ så man kan ju inte säga att just den hästen ska ha den foderstaten. Man får ju helt enkelt testa sig fram;) Och så tar det ungefär en månad från det att man ändrat foderstaten till de att man ser något resultat:D

vad gör det för skillnad på grund & groov 125 / 90 ?
för/nackdelar .
jag blir ju helt vilsen i alla matsäckar som finns :S haha

Jag kan inte tänka mig att temperamentet ska ändras!
Det enda som kan vara negativt är om tex hösilaget innehåller väldigt lite protein, då kan obalansen, underskottet i protein blir större om man ger mer hösilage. Men tycker du att din häst satt muskler bra i höst/vinter, eller tappat något?
Av de två uppställda bilderna att döma kanske hästen skulle kunna ha lite mer muskler men om det beror på fodret eller träning/sakda osv är ju omöjligt att veta när man inte känner er.

Fanns det analys på hösilaget?

Ja höj du till 12 kg! Som sagt, temperamentet borde inte förändras, kanske att hästen blir lugnare och gladare då den får mer trygghet iom fler tuggtimmar och slipper rastlösheten när maten är slut.
Tycker du att hästen blir lite för rund, ta bort lite av grunden bara.

Tycker du att hästen kunde satt mer muskler, eller tappat lite så köp en säck lusernpellets, det är pressat luserngräs, som ett grovfoder fast i pelletsform :idea: (finns också som hackat strå)

Jag tycker det verkar som en ganska bra foderstat:bow: Men eftersom hon ser lite muskelfattig ut skulle jag nog byta ut krafft grunden mot krafft groov 90 eller 125:bow:

Till ts:
Om hästen ridits hela hösten/vintern och inte vilat pga skada håller jag med Ella, vi tänkte nog samma men gav olika förslag på åtgärd ;)
Anledningen att hon tycker du kan byta krafft-sort är också protein, samma anledning som jag föreslog lusernpellets, som också innehåller lite mer protein, än Grund.

Det enklaste vore säkert för dig att ta Ellas förslag, byta Grunden emot Groov. Skillnaden mellan Groov 90 och Groov 125 är hur många gram protein det innehåller per kilo foder. Alltså, 125:an innehåller 125 gram protein per kilo foder och mer än 90:an ;)
Jag hade satsat på Groov 125, om nu inte hästen har orsak att vara lite muskeltunn.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 553
Senast: Irival
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 881
Foder & Strö Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead: Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får...
Svar
19
· Visningar
2 720
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Denna otroligt stora marknaden med foder gör mig förvirrad, vad tusan ska man ge sin häst? Har räknat lite på foderstater på olika...
2
Svar
25
· Visningar
4 821
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka