Lagom temp i karet?

Lupin

Trådstartare
Vad kan vara en lagom/optimal temperatur i vårt nyligen införskaffade akvarium? Vi har tänkt oss siamesiska algätare, pansarmalar, sebrafiskar, ett par dvärggurami och nåt annat, kanske ljusblå mussepiggplaty. Tycker det står så olika i olika böcker och även på nätet, vilka temperaturer fiskarna föredrar. Vissa ställen står det ca 25 grader som gemensam nämnare, på andra ställen står det ca 23. Vilket är bäst för de fiskar vi funderar på?

Vi vill ha relativt enkla, snälla och fredliga stimfiskar i vårt akvarium. Inget komplicerat specialakvarium, mest en liten ögonfröjd och ett mysigt inslag med lite liv och rörelse. :)

Sv: Lagom temp i karet?

En viss variation av temperaturer är naturlig i vissa områden. Det kan vara ett häftigt regn osv så någon grad hit eller dit spelar mindre roll. Jag strävar efter att ha någonstanns mellan 24-25 i mina. Det skiftar lite ibland då jag inte har någon doppvärmare i akvarierna för tillfället. Har en väldigt varm lägenhet och på det stora karet fungerar även belysningen som ett jätteelement (dumt på sommaren då man får begränsa belysningen, men snygg är den ju som tur är...)

Senast ändrad:

Vad kan vara en lagom/optimal temperatur i vårt nyligen införskaffade akvarium? Vi har tänkt oss siamesiska algätare, pansarmalar, sebrafiskar, ett par dvärggurami och nåt annat, kanske ljusblå mussepiggplaty. Tycker det står så olika i olika böcker och även på nätet, vilka temperaturer fiskarna föredrar. Vissa ställen står det ca 25 grader som gemensam nämnare, på andra ställen står det ca 23. Vilket är bäst för de fiskar vi funderar på?

Vi vill ha relativt enkla, snälla och fredliga stimfiskar i vårt akvarium. Inget komplicerat specialakvarium, mest en liten ögonfröjd och ett mysigt inslag med lite liv och rörelse. :)

Vi har pansarmalar, rödfenstetror, algätare, clownpleco och fjärilsciklider i vårt akvarium, och de verkar trivas bra med 24 grader.

Vi har satt ihop det med samma tanke som ni - enkla, snälla och fredliga fiskar. Och det är de, det är rena snällklubben där inne.:D

Nåt är fel på den jämrans inbyggda doppvärmaren. När jag gick upp i morse (0800) låg tempen på nästan fulla 28 grader. :eek: Jag stängde av den helt och drog ur kontakten. Har haft lite att pyssla med under dagen, så jag har inte tagit upp doppvärmaren och kontrollerat den ännu, men tempen har i alla fall sjunkit till ca 25-26 grader nu.

28 grader är inte farligt, så det behöver du inte oroa dig för. Däremot var det bra att du drog ur den, för om den nu var trasig så kanske den hade fortsatt höja temperaturen ännu mer.

Vad stod den inställd på? Kan den ha kommit i kontakt med luft i samband med ett vattenbyte?

Jag vet inte. Säljaren påstod att den stod på ca 26 grader. Han hade haft ciklider, men tröttnat efter ca 2 månader eftersom de bara dog en efter en och var så aggressiva. Sen dess har karet bara stått (max ett år har jag för mig).

Kan man se ifall de är sönder?

Jag har skruvat ner och skruvat ner i omgångar. Men i morse upptäckte jag att jag kunde skruva ett helt varv åt minushållet, innan det tog stopp. Så jag undrar hur högt den stod egentligen?

Jaha, det står bara + eller -? Ovanligt, det brukar alltid stå gradantal. Sen kan det ju variera hur varmt det blir i akvariet beroende på andra faktorer, men har den plötsligt stigit från 23-24 och blir 28 utan att du har gjort något har den nog skenat lite.

Vet inte om lysrören är tillräckligt varma, eller har spelat in, men jag drog ju ur kontakten i morse och karet har hållt 24-25 grader sedan det sjönk.

Igår morse satte jag igång doppvärmaren igen, drog ner den tills det tog stopp vid minus och höjde den bara ett snäpp. På em var den uppe i 28 grader igen, så det är nog fel på doppvärmaren. Drog ur kontakten igen och vi ska försöka komma iväg och köpa en ny idag.

Har någon tips eller rekommendation på doppvärmare? Vi har ett Juwel Rio 180-liters möbelakvarium (bokfanér) med inbyggt filter av modell Compact H, där doppvärmaren också sitter monterad.

Vi köpte en Jäger, 150 W. Ställde in den på 25 grader och peppar peppar så verkar den fungera precis som den ska. :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka