Lagom ålder för sterilisering?

F

Farouk

Ja, eller KASTRERING om någon vill säga det istället ;)

Gäller honkatt. :)

Kastrering och strerilisering är inte samma sak. Det man gör i 99% av fallen är kastrering, dvs äggstockar och rubbet tas bort. Vid sterilisering fortsätter katten löpa, men är inte fertil.

De flesta veterinärer kastrerar från 6 mån, vissa vill att honan ska ha löpt en gång först, men är det en utekatt ska man absolut inte vänta, för hanar kan förutsäga löpning långt tidigare än matte och husse kan...

Från 6 månders ålder går det bra att kastrera (bara det min vet. gör).
Är bra för det minskar ju risken för juvertumörer i framtiden också, vilket katten lätt kan få om den äter p-piller istället.

Min vet. vill att lillhonan löper en gång innan.
Om hon har blivit gravid så gör dem abort samtidigt.
Kostar inget extra om inte fosterna har hunnit bli "stora" då kostar det 200 kr. extra.

Tyvärr är det ju inte alltid man ens märker att honan är parad. Första löpet kan vara svagt, och när man väl märker dräktighetstecken är en abort ganska riskabel.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver tips! Vi har tre katter, 2 småtjocka honkatter och en tunn hankatt. Honkatterna får sin mat fördelad på måltider medans...
Svar
7
· Visningar
433
Senast: Lejd
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
379
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka