Laghoppnings regler

L

Leyla

Vet ni hur det är om en häst har gått div 1 i våras om den hästen får gå div.2 med en annan ryttare nu?
Det står så difust om det så är det någon som vet?

Sv: Laghoppnings regler

Leyla skrev:
Vet ni hur det är om en häst har gått div 1 i våras om den hästen får gå div.2 med en annan ryttare nu?
Det står så difust om det så är det någon som vet?

En och samma häst får aldrig gå både div I och div II samma år, oavsett om det är med annan ryttare.

Jo det får den visst. I bestämmelserna strå det att om det är ett STADIGVARANDE ryttarbyte så...

Den_Lille skrev:
Jo det får den visst. I bestämmelserna strå det att om det är ett STADIGVARANDE ryttarbyte så...

Gäller ponny ja... storhästreglerna: Läs regel nr 7!!!

HOPPALLSVENSKAN SKÅNE DIV II, RIDHÄST 2004

1. TIDPUNKT Tävlingen avgörs under augusti -oktober månad 2004
2. GRUPPER Förening får endast deltaga med 1 lag. Geografisk gruppindelning sker då anmälnings-tiden utgått,
så att antalet lag blir ca 12/grupp
3. ANMÄLAN OCH AVGIFTER Anmälan skickas till Skånes Ridsportförbund senast 12 mars 2004.
Anmälningsavgiften (kvalomgångarna) 720:- inbetalas till Skånes Ridsportförbunds postgiro 58 43 82 - 6
senast 12 mars. Efteranmälan mottages ej ! Anmälningsavgiften för till finalen kvalificerade lag är 400:-.
Denna inbetalas till ovan-stående postgiro så snart kvalomgång 2 är klar För lag som anmält och ej kommer
till start uttages extra avgift på 300:-/omgång. Av denna avgift tillfaller 250:- tävlingsarrangören. Avgiften
debiteras i efterhand. Skriftlig avanmälan före 1 juni medför ingen extra avgift.
4. ARRANGÖR Föreningar som har tävlingar under den aktuella perioden kommer att tillfrågas om de har
möjlighet att stå som arrangör. I annat fall måste anmälda lag räkna med att kunna arrangera en omgång.
5. KVALARRANGÖR Varje kvalarrangör erhåller 320:-/anmält lag. Placeringar enligt TR. Arrangör står
för ro-sett, plakett och hederspriser/premier till ett värde av minst 50% av anmälningsavgiften.
6. FINALARRANGÖR Finalarrangör erhåller 360:-/ anmält lag. Placeringar enligt TR. Arrangör står för rosett
plakett och hederspriser/premier till ett värde av minst 50% av anmälningsavgiften.
7. DELTAGARE Gäller både kvalomgångar och final. För att få starta skall unghästar vara kvalificerade att
starta i avdelning A. För att få deltaga får häst ej ha startat i någon omgång av sam-ma års Elit eller
Div 1 hoppning. Överträdelse medför uteslutning av laget.

8. TÄVLING Allsvenskan avgörs på lokaltävling. Tävlingen genomföres genom 2 kvalomgångar med
påföljande final. Varje lag består av 3-4 ekipage, varav de 3 bästa räknas. Om lag består av 4 ekipage
skall minst 1 vara junior.
9. KVALOMGÅNGAR Omgång 1 och 2 avrids som kvalomgångar. Svårighetsgrad: enl 1.
10. Om 4 ekipage deltager rider en på 1.00 m och tre 1.10 m Om 3 ekipage deltager rider ALLA 1.10 m.
Bed A:1a 10.
POÄNG Segrande lag erhåller 12 poäng, 2:a 10 poäng, 3:e 9 poäng, 4:e 8 poäng osv.
11. FINAL Till final går, beroende på antalet anmälda lag, 8 eller 9 lag. Dvs. om det blir 4 grupper de 2 bästa
lagen/grupp, om det blir 3 grupper de 3 bästa lagen/grupp. Lag med resultat från 2 kvalomgångar placeras
före lag som endast deltagit i en av om-gångarna. Skulle 2 eller flera lag hamna på samma slutpoäng avgör
2:a omgångens re-sultat. Är även detta lika avgörs 1:a omgångens resultat. Skulle även detta vara lika är
lagen likaplacerade. Finalarrangör, som utses av distriktet, äger rätt att starta med lag i finalen om de
deltagit i serien. Svårighetsgrad: enl. 1.10. Om 4 ekipage deltager rider en på 1.05 m och tre på 1.15 m
Bed A:1a Om endast 3 ekipage deltager rider samtliga på 1.15 m

*

*

Senast ändrad:

Fick svar från Ridsportförbundet nu och hon skrev att det går om hästen blir såld till en annan ryttare, alltså ryttaren som har tävlat hästen innan inte kommer att tävla hästen mer. då får den starta div.2 samma år.

Leyla skrev:
Fick svar från Ridsportförbundet nu och hon skrev att det går om hästen blir såld till en annan ryttare, alltså ryttaren som har tävlat hästen innan inte kommer att tävla hästen mer. då får den starta div.2 samma år.

Okej alltså säger de emot sina egna regler ännu en gång, så förvånad man blir :smirk:

Bra att du fått besked iaf! :)

Ja jag tyckte det stog så difust på hemsidan att jag var tvungen att fråga för man vet hur de är med sina regler ibland.
Man kan ju tolka de lite hur man vill i bland :)
Fick ju som sagt ett litet problem nu med laget i går p.g.a en skadad häst därav frågan men det har nog löst sig nu.

...tänka sej... :devil: ...du hade aldrig en tanke på att någon hade kollat?

vaddå "igång igen"??? snällare än mej får du nog leta efter här, men man får bli sur när folk utgår från att man har fel...

Den_Lille skrev:
vaddå "igång igen"??? snällare än mej får du nog leta efter här, men man får bli sur när folk utgår från att man har fel...

Men du hade ju faktiskt fel, det var ponnyreglerna som du citerat, att sedan förbundet själva ger ett annat besked än det som de skrivet ut i reglerna är en annan sak ju...

Ett tips är att ta kontakt med distriktet där lagtävlingen ifråga ska ridas.
För olika distrikt kan ha MKT olika regler!
Egen erfarenhet!

I ett distrikt fick man inte starta en viss division om man hade placering i 1,20 klass på regional tävling.
I granndistriktet gick det alldeles utmärkt.

Men om det finns gemensamma regler som gäller för alla distrikts lagklasser, det vet jag däremot inte.

här är det ryttaren som inte får rida i lägre division.. hästarna däremot får det... :crazy:
på ponny då..

div II reglerna ska bestämmas av varje disktrik och kan därför variera en hel del...

I just det här fallet hade vårt disktrik lagt ut klara regler för både ponny och häst, fast sedan när leyla för säkerthhets skull tog kontakt med dem så höll de sig inte själva till sina utskrivna regler...

Men de är avklarat nu, lagtävlingen gick i helgen och vi hade hästar och ryttare som kunde rida utan att det blev några oklarheter.

Ps det slutade dessutom med seger för oss :)

Ja precis det är det som är det lite krångliga att de har olika regler i olika distrikt, :mad: hade ju varit mycket enklare och rättvisare om alla hade haft samma regler tycker jag.
Och jag har lärt mig att alltid dubbelkolla reglerna för de kan vara lite otydliga ibland.
Men som sagt allt ordnade sig i alla fall till det bästa, med en vinst :banana: :banana:

kopparberg skrev:
Grattis till lagsegern!:)
Klantigt av distriktet att inte hålla sig till sina egna regler!

tack :bow:

men iofs inte SÅ förvånande att disktrikten knappast själva vet vad de har för regler :smirk:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Ramona
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka