Rugge
Trådstartare
Hej
Nu behöver jag lite tips och råd från er kloka här inne.
Har hjälpt en vän med sin häst. Denna häst har en förmåga att lägga huvudet snett i trav och galopp. Endast i vänster varv. Nosen pekar då in mot voltens mitt (även på rakt spår). Hvudet åker samtidigt upp.
I skritten håller hästen en fin form utan att göra detta med huvudet, men så fort det är övergång till trav eller galopp så kommer huvudet upp och nosen in.
Det spelar heller ingen roll om det är under ryttare eller vid longering med slak lina.
Det händer att man får hästen att söka sig ner igen, men detta håller ett par sekunder, sen är huvudet snett och uppe igen.
Hästen är kollad i mun och raspade för ca 2 månader sedan.
Har provat ett par olika bett, men i stortsätt samma resultat.
Inga skarpa bett.
Tror själv inte detta har något med betslingen att göra
Någon annan som varit med om samma sak?
Vad berodde det på?
Hur fick ni rätt på det?
Själv skulle jag nog vilja få hästen undersökt
Nu behöver jag lite tips och råd från er kloka här inne.
Har hjälpt en vän med sin häst. Denna häst har en förmåga att lägga huvudet snett i trav och galopp. Endast i vänster varv. Nosen pekar då in mot voltens mitt (även på rakt spår). Hvudet åker samtidigt upp.
I skritten håller hästen en fin form utan att göra detta med huvudet, men så fort det är övergång till trav eller galopp så kommer huvudet upp och nosen in.
Det spelar heller ingen roll om det är under ryttare eller vid longering med slak lina.
Det händer att man får hästen att söka sig ner igen, men detta håller ett par sekunder, sen är huvudet snett och uppe igen.
Hästen är kollad i mun och raspade för ca 2 månader sedan.
Har provat ett par olika bett, men i stortsätt samma resultat.
Inga skarpa bett.
Tror själv inte detta har något med betslingen att göra
Någon annan som varit med om samma sak?
Vad berodde det på?
Hur fick ni rätt på det?
Själv skulle jag nog vilja få hästen undersökt