Lägger huvudet på sned när hon tuggar!

FlipTheFrog

Trådstartare
Vi har fått plocka hem vår ettåring från betet då vi upptäckt att hon tuggar med huvudet lagt på sned. Kraftfoder äter hon normalt, men när hon äter gräs och hö så lägger hon huvudet ordentligt på sned, alltid med vänster sidan nedåt. Tydligen tuggar de lite olika beroende på ifall de äter strån eller kraftfoder.

Veterinär och hästtandläkare har gått igenom hennes mun och bara hittat två saker: Hon var rätt så rejält vass på höger sida med ärrvävnad etc i kinden. Har raspats där av bägge två. På vänster sida så håller en kindtand på att spricka fram. I övrigt är bettet bra och de har letat noga efter stickor etc mellan tänderna. Ingen ömhet eller svullnad över käkbenen.

Hon har gått på en Finadynekur i 10 dagar som nu är slut och jag tycker att hon har börjat lägga huvudet mer på sned igen. Kan dock inbilla mig.

Någon som har någon erfarenhet av häst som lägger huvudet på sned?

Sv: Lägger huvudet på sned när hon tuggar!

Jag hade en passhäst på travet för många år sedan som gjorde så. Det visade sig att han hade problem med ett öra.

Mitt ena sto gjorde också så, fast tvärtom mot din häst :)

Gräs/hö åt hon normalt, men när hon tuggade kraftfoder la hon huvudet på sne.
Det visade sig att hon hade ett par stora hakar och även hade bitit sig i kinden.
När tänderna var åtgärdade tuggade hon normalt för det mesta, men det verkar nästan som om det blev en "grej" av det. Fastän det gått flera år, lägger hon emellanåt fortfarande huvudet på sned när hon tuggar.

Trix, upplevde du att hon tuggade med huvudet lagt på sned för att undvika tugga med ena tandraden? Var det sidan med hakarna som hon hade 'uppåt'?

Precis :)

Hakarna och såret i kinden var på höger sida och det var också den sida hon vände uppåt.

Senast igår vred hon huvudet på sned vid ett par tuggor, men inte hela tiden. Det är inte länge sedan tänderna kollades och jag vet att allt är okej, men som sagt har det blivit lite av en "pryl" :)

Åh jag minns faktiskt inte exakt vad det för för problem. Men det kan ha varit ngn inflammation, att duschvatten trängt in i örat och sedan legat kvar (hästarna i det stallet duschades alltid över huvudet också efter avslutat jobb). Jag har för mig att häststackarn fick ngn form av antibiotika efter att en odling gjordes, ngn vecka senare var han bra.
Anledningen till att jag minns hästen överhuvudtaget var för att det blev ett sabla hallå från ägarna för att hästen missade kvalet pga detta..

Men detta är alltså 25 år sedan så mitt minne kan mkt väl ha blandat ihop det :O

Liknande trådar

B
Hästvård Nya hästen på jobbet är ganska mager, äter dåligt och kan ibland få panik av grimman.. Hästtandlakaren var ut idag och upptäcker...
2
Svar
27
· Visningar
1 797
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka