Lägga sig i andras uppfostringsmetoder?

Sissa

Trådstartare
Gör ni det? Och var går gränsen? Jag antar att de allra flesta skulle lägga sig i om uppenbar hundmisshandel pågick framför ögonen på en.

Själv fick jag en ögonblicksbild av en ung kille och hans staffevalp när jag hastade till bussen. Valpen var lös på gräsmattan och fick en dask på rumpan så den hukade, sedan tog killen tag i nosen på valpen, tittade den i ögonen och läste lusen av den. Valpen knatade iväg en meter när hussen släppe den och fick genast muntliga bannor. För vadå? Valpen skulle bara nosa en bit ifrån. Den gjorde inga som helst ansatser att springa fram till mig fast jag stannade upp i stegen och passerade precis bredvid.

Usch, vad ledsen jag blev! Jag undrar om tillsägelse eller råd från en förbipasserande tant hade ändrat inställning hos killen? Tvivlar på det.

Vad gör ni i liknande situationer?

Sv: Lägga sig i andras uppfostringsmetoder?

Ingenting. Det är inte min sak att tvinga på andra de metoder jag anser vara rätt. Även om jag, med mina mått mätt, tycker att någon annan har en tråkig filosofi kniper jag igen om det inte rör sig om misshandel. Jag vet ju att de reagerar som jag när jag får råd utav någon som har ett tänk som är åt skogen för mig. "Mmm.. Aaa.. Får väl testa det. (glöm det)" ;) Jag tror att staffevalpen kan få ett trivsamt hundliv även om husse är osjysst ibland.

Jag säger till! Förhoppningsvis gör det att personerna hajjar till och tar sig en funderare på vad de egentligen håller på med. Jag tycker att om man inte säger något så är det en bekräftelse att de gör rätt och något sådant vill jag inte medverka till. Det är ju ingen som blir glad när man säger del eller kommer med goda råd, men det bryr jag mig inte så mycket om.

Ingenting. Det är inte min sak att tvinga på andra de metoder jag anser vara rätt. Även om jag, med mina mått mätt, tycker att någon annan har en tråkig filosofi kniper jag igen om det inte rör sig om misshandel. Jag vet ju att de reagerar som jag när jag får råd utav någon som har ett tänk som är åt skogen för mig. "Mmm.. Aaa.. Får väl testa det. (glöm det)" ;) Jag tror att staffevalpen kan få ett trivsamt hundliv även om husse är osjysst ibland.

Håller med helt och hållet i ditt inlägg. Så länge det inte är misshandel så har man ingen rätt att lägga sig hur andra gör. Vad JAG anser vara rätt eller fel, kan jag inte "pracka" på andra människor som tycker annat. Däremot om någon frågar, kan jag ge min syn på saken.

Jag var med om en liten incident för någon vecka sedan. Jag var tidigt på morgonen ute i skogen/motionsspår och hade min hund lös.

Efter ett tag fick jag en annan hundägare bakom mig och kopplade min hund eftersom jag hörde hans hunds skäll och morr i bakgrunden. Efter ett tag, längre fram i spåret, möts vi, och båda hundarna reagerar likadant. Båda hundarna slänger sig i kopplet mot varandra, morrar och reser ragg. Jag kortar kopplet maximalt och bara går vidare, medans jag i ögonvrån såg att han "slängde" ner sin hund på marken och läxade upp hunden. Jag slängde en "onda ögat"-blick på honom som en markering att jag tyckte han gjorde fel, men vad ska man säga? Han varken slog eller misshandlade sin hund och vem säger att någon av oss gjorde rätt eller fel, bara för att jag tyckte att hans sätt var fel?

Så nej, så länge det inte är misshandel så lägger jag mig inte i, lika lite som jag vill att andra lägger sig i mitt sätt att sköta hund om jag inte ber om hjälp eller beter mig väldigt tokigt/konstigt som andra ser.

Att slänga hunden på rygg, luta sig över den och skälla ut den (alfarullning deluxe) ÄR väldigt ångestframkallande för en hund. Jag hade reagerat mindre om någon slängde ett koppel i arslet på sin hund (vilket ju borde kunna jämföras med ett slag).

Jag bryr mig inte om dålig hunduppfostran så länge hunden inte far illa eller det påverkar mig. Men när någon skrämmer/hotar/slår hunden så reagerar jag!

Att slänga hunden på rygg, luta sig över den och skälla ut den (alfarullning deluxe) ÄR väldigt ångestframkallande för en hund. Jag hade reagerat mindre om någon slängde ett koppel i arslet på sin hund (vilket ju borde kunna jämföras med ett slag).

Jag bryr mig inte om dålig hunduppfostran så länge hunden inte far illa eller det påverkar mig. Men när någon skrämmer/hotar/slår hunden så reagerar jag!

Som jag sa, jag gav han onda ögat och tycker inte det är ok, men vad ska man säga till honom? Så länge han inte misshandlar hunden ( tänker på att man typ kan anmäla "brottet"), så kan man ju inte göra något. Visst hade jag kunnat gå fram och säga: Det där är inte ok, gör såhär istället. Men vilken effekt får det? Och vem säger att han behöver lyssna på mig och att jag har rätt?

Han har tydligen sin uppfattning, jag min. Hunden fick inte stryk, han blev nerlagd, vad kan man göra?

Enligt mig så är det inte "misshandel" att trycka ner en hund. Att slänga ner kanske däremot kan vara. Men min hund har jag fått trycka ner några gånger och efter första gången så kastar hon sig hejdlöst ner fast jag knappt rör henne. Och det ser ju hemskt ut. Så bara för att det ser hemskt ut behöver det inte vara att man tar hårt i hunden. Jag vet också min systers hund, en gång så råkade jag stöta vid henne när vi var ute och gick (alltså jag typ snubblade till och puttade till henne lite på sidan), då lägger hon sig ner och skriker ??? Och tro mig, det kan inte ha gjort ont på henne och jag trampade inte på henne. Såg ju ut som att jag slog ihjäl henne :S
Men däremot har jag sagt till min systers kompis (även min hunds lekkamrats ägare) flera gånger när hon tagit för hårt i honom. Och är VET jag att hon faktiskt tar hårt. Eller gör olika saker som är allmänt elakt mot hunden.
Men sålänge andra inte misshandlar djuret så tycker jag inte att man ska säga ifrån. Det är upp till var och en hur man vill uppfostra sin hund, sålänge det är lagligt.

Och jag har slängt kopplet i "röven" på min för bara någon månad sen :o:p.. Tillfället var att min hund var lös, och en harunge hoppade upp en meter ifrån oss på stigen när vi bara gick ( hunden var ju praktiskt taget "kopplad" och bara en meter ifrån mig). Jag kastade kopplet i ren panik för att hon inte skulle "klippa" haren. Kallar du det misshandel? Haren kom undan och jag hade en frustrerad hund i koppel som gick att bryta denna gång med "våld"...Om någon såg och tyckte det var fel, vad skulle de sagt eller gjort i samma tillfälle som jag hade accepterat och inte brukat det "våld" jag gjorde?

Nej jag tycker inte det är misshandel ;). Jag tycker inte heller att åtgärder som görs i ren panik eller för att avbryta ett farligt beteende är fel. Men i uppfostringssyfte så har jag mycket lägre gräns för vad jag tycker är okej och gränsen går strax efter koppel i häcken på hunden.

Usch vad ledsen jag hade blivit om min hund hade reagerat som din gör mot dig. Snacka om att vara rädd för sin matte :(

Jag lägger mig bara i vid ren misshandel eller där djuret uppenbarligen far illa. I övrigt låter jag bli att komma med pekpinnar om jag inte har hela historien. Jag utgår från mig själv. Om jag korrigerar mina hundar så vill jag inte att någon tomte ska komma stövlande. Det har väl hänt två-tre gånger i corgins liv att jag tagit nacksving på henne och för omgivningen måste det ha sett hemskt ut, men hellre nacksving än kattjagande hund. I sådana lägen, när all min fokus är på hunden, då vill jag verkligen inte bli störd.

Fast vissa hundar är också rejäla teaterapor, speciellt om det råkar vara en schäfer. Ingen kan skrika så högt som en schäfer trots att man inte ens petat på dem.

Fast vissa hundar är också rejäla teaterapor, speciellt om det råkar vara en schäfer. Ingen kan skrika så högt som en schäfer trots att man inte ens petat på dem.

Det är jag medveten om! Min ena kelpie kan skrika hjärtskärande bara han går på en liten kvist *suck*. Det kan ju också vara så att man ska peta till sin hund och råkar klämma örat eller något, så det blir hårdare än vad som var tänkt. Men det är inte det jag pratar om, utan t ex en tjej som lyfte sin husky i ryggskinnet och drämde den så hårt i backen så jag hörde dunsen när jag stod ca 30 m ifrån. Eller killen som skulle korrigera sin labrador, den skyggade för honom och började lägga sig på sidan. Då lyfte han upp hunden i nackskinnet. Då klarar jag inte av att bara stå och titta på.

Enligt mig så är det inte "misshandel" att trycka ner en hund. Att slänga ner kanske däremot kan vara. Men min hund har jag fått trycka ner några gånger och efter första gången så kastar hon sig hejdlöst ner fast jag knappt rör henne. Och det ser ju hemskt ut. Så bara för att det ser hemskt ut behöver det inte vara att man tar hårt i hunden. Jag vet också min systers hund, en gång så råkade jag stöta vid henne när vi var ute och gick (alltså jag typ snubblade till och puttade till henne lite på sidan), då lägger hon sig ner och skriker ??? Och tro mig, det kan inte ha gjort ont på henne och jag trampade inte på henne. Såg ju ut som att jag slog ihjäl henne :S
Men däremot har jag sagt till min systers kompis (även min hunds lekkamrats ägare) flera gånger när hon tagit för hårt i honom. Och är VET jag att hon faktiskt tar hårt. Eller gör olika saker som är allmänt elakt mot hunden.
Men sålänge andra inte misshandlar djuret så tycker jag inte att man ska säga ifrån. Det är upp till var och en hur man vill uppfostra sin hund, sålänge det är lagligt.

Alltså du borde ha en enklare hund som inte irriterar dig, efter att ha läst alla dina inlägg om din och din hunds relation..

Men min hund har jag fått trycka ner några gånger och efter första gången så kastar hon sig hejdlöst ner fast jag knappt rör henne. Och det ser ju hemskt ut. Så bara för att det ser hemskt ut behöver det inte vara att man tar hårt i hunden.

Rent nyfiken fråga.....
Vad vill du förmedla till din hund med den handlingen? Hur skarpt läge krävs för att du ska behöva trycka ner henne?

Det finns fler saker än smärta som kan verka hotfullt för en hund.

Jag sag en kille vara riktigt hardhant och skalla pa sin lilla pitbull valp i ett liknande scenario som du beskriver. Jag stannade och talade om hur vansinnigt sot valpen var for att fa igang en dialog, och hur svart det kan vara att trana dem att gora som man vill. Nar killen frustrerat forklarade hur jobbig hans valp var holl jag med (;)) och hade ett par omedelbara tips (som jag visade dar pa parkeringen) och berattade var det fanns hundtranare han kunde ta hjalp av. Eftersom jag pa mindre an tva minuter fick valpen att gora vad jag ville var han riktigt imponerad och kom till traning pa klubben nagra dagar senare. Den valpen far ett mycket battre liv for att jag tog nagra minuter av min tid att visa att det gar pa andra satt utan att komma med pekpinnar.

Usch vad ledsen jag hade blivit om min hund hade reagerat som din gör mot dig. Snacka om att vara rädd för sin matte :(

Jag med ...

Men min hund har jag fått trycka ner några gånger och efter första gången så kastar hon sig hejdlöst ner fast jag knappt rör henne.

Efter första gången reagerar den alltså väldigt kraftigt, och ändå gör du det igen? Och igen? Trots att hunden kastar sig hejdlöst ner på marken?

Vad gör din hund då du anser att du måste trycka ner henne?

Nej jag tycker inte det är misshandel ;). Jag tycker inte heller att åtgärder som görs i ren panik eller för att avbryta ett farligt beteende är fel. Men i uppfostringssyfte så har jag mycket lägre gräns för vad jag tycker är okej och gränsen går strax efter koppel i häcken på hunden.

Håller med, men det jag vill få fram är att man aldrig vet situationen för den andre. Jag kastade kopplet i frustation/ panik denna gången, men vad vet vi om dem vi möter? Är det panik, eller är det uppfostring?

Jag erkänner gärna att jag har problem med hundmöten ( och jobbar med det), och jag försöker verkligen pröva olika metoder med olika framgång. Jag skulle aldrig slå eller ta till "onda" metoder, men visst kan folk tycka jag gör fel ändå..

Min hund är helt underbart lydig, kan gå fint fot, gå fint i koppel och verkligen sköta sig exemplariskt som lös ( bättre än i koppel till och med), men just vid vilt och hundmöten blir hon "jobbig" som tusan och det anpassar jag och jobbar med. Hundmöten har blivit mycket bättre, men vilt är en jobbig historia där hon blir helt blockerad och galopperar i luften och bara ska jaga...Kan säkert se "dåligt" ut när jag kör min metod att korta kopplet maxiamalt och hon "stryper" sig själv och låter därefter... Misshandel och plågar? Nej, inte enligt mig

Håller med, men det jag vill få fram är att man aldrig vet situationen för den andre. Jag kastade kopplet i frustation/ panik denna gången, men vad vet vi om dem vi möter? Är det panik, eller är det uppfostring?

<snip>/QUOTE]

Eller vet den andre bara inte battre. Det kanske ar sa de fatt lara sig att gora ... och det inte funkar sa bra. Om man da gar in och "talar om" hur daligt de uppfor sig mot hunden har man inte sa stora mojligheter att na fram. Lite odmjukhet brukar daremot kunna hjalpa och man kanske rent av far nagon att vilja lara sig ett battre satt att 'uppfostra' sin hund pa.

Tycker det är lite knepigt, när man själv brinner för hundar vill man gärna upplysa folk som man anser gör fel men jag tror ändå att goda råd är just goda råd när någon bett om dem bl.a. Pga att man som åskådare kan ha missat en massa bakomliggande fakta. Är det dock beteende där jag anser att hundens hälsa på något sett riskeras tvekar jag inte att säga till.

Som exempel där utomstående råd inte har varit önskvärda är där en person tränar och tävlar sin hund på hög(elit) nivå. För mycket momentträning med hetsiga lekbelöningar har gjort att hunden har börjat förväntnings pipa så fort lekbelöningar uteblir. Föraren har därför provat dra ner på lekbelöningarna och istället mumla ord som "bra och duktig" tillsammans med en lugnande klappningar när hunden gör bra moment för att sedan istället avsluta hela träningspasset med lek och stoj. På ett träningsläger är det dock fler än en åskådare som har starka åsikter om att föraren berömmer och lektes alldeles för lite med hunden i momentträning(utan att veta om problemet med pip, skrik och hetsig hund!.
Detta med resultatet att föraren inte alls har ett bra läger eftersom denne känner att hen måste förklara sitt val av träningssätt varje gång hen plockar ut sin hund.

Jag tvivlar inte på att folk som kommentera vill väl men situationen ovan kan vara nog jobbig bara att föraren känner att den inte kan berömma sin hund så mycket som föraren vill med risk för att hunden totalt tappar fokus. Att sedan dessutom behöva om och om förklara sig och sitt träningsett kan nog vara riält knäckande om man överlag har en liten svacka i det annars roliga hundarbetet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka