Lägga sig i andras uppfostringsmetoder?

Sv: Lägga sig i andras uppfostringsmetoder?

Fast jag tror inte att jag hade blivit det minsta sur. Det är ju bara att förklara att ens hund inte fixar hetsiga belöningar?

Fast jag tror inte att jag hade blivit det minsta sur. Det är ju bara att förklara att ens hund inte fixar hetsiga belöningar?

Jo om det varit en gång- fast när man gjort det om och om igen och helst för folk som då börjar diskutera om föraren verkligen gör rätt - så förstår jag verkligen förarens uppgivenhet som känner att denna måste börja försvara sitt sätt att berömma sin hund. Jag tror inte föraren hade haft något emot att diskutera efter träningens slut om denne bett om råden men i detta fall handlade det om en grupp människor som som flertalet gånger bara måste inflika/kommentera och diskutera hur mycket gladare hunden skulle se ut och hur mycket bättre hunden skulle gå om föraren lekte mer med hunden.

Men jag ser det från flera olika håll- jag förstår så väl folk som tittar på och ser en hund som inte ser ut att vara sitt gladaste (om man säger så) och att man då vill tipsa om sätt att hund och förare ska ha roligare. Jag förstår också att hunden som är van ordentlig lekbelöning efter varje moment kan bli lite låg när den inte får den belöningen den förväntarsig utan måste fortsätta arbete en liten stund till och jag förstår förarens frustration när denne letar den gyllene medelvägen där man berömmer så mycket att allt fortfarande är roligt men inte så roligt att hunden går ur händerna i hysteri och svarar med pip och skrik.

Till saken hör kan jag väl tillägga att i situationen ovan var det väl kanske inte alltid bara snälla råd. Föraren (som vid det laget var smått förtvivlad över att inte hitta den där perfekta medelvägen) fick höra att "det är klart hunden inte vill vara med någon så tråkig som dig" när hunden vid inkallning med ställande och läggande saktade in och och påbörjande ställandes/läggandet före kommandot. :yuck:

Därför menar jag att man inte alltid ska vara så snabb med att ge goda råd även om man menar väl.

Jag sag en kille vara riktigt hardhant och skalla pa sin lilla pitbull valp i ett liknande scenario som du beskriver. Jag stannade och talade om hur vansinnigt sot valpen var for att fa igang en dialog, och hur svart det kan vara att trana dem att gora som man vill. Nar killen frustrerat forklarade hur jobbig hans valp var holl jag med (;)) och hade ett par omedelbara tips (som jag visade dar pa parkeringen) och berattade var det fanns hundtranare han kunde ta hjalp av. Eftersom jag pa mindre an tva minuter fick valpen att gora vad jag ville var han riktigt imponerad och kom till traning pa klubben nagra dagar senare. Den valpen far ett mycket battre liv for att jag tog nagra minuter av min tid att visa att det gar pa andra satt utan att komma med pekpinnar.

Tycker ovan är en klok inställning. Att bli arg och defensiv fungerar sällan, då blir du bara likadant mött tillbaka. Men om det är möjligt i situationen kan man fråga artigt och försöka släppa lite på spänningen.

Jag ser också hellre att folk faktiskt kommer fram och frågar mig, om det nu skulle vara något, än att de sitter vid sidan av och himlar med ögonen. Har inga problem med (hövliga) frågor.

Men folk brukar vara bra med sina hundar i mitt område...det är väldigt sällan jag ser några rena elakheter.

Senast ändrad:

Eller atminstone inte vara sa snabb att rulla med ogonen och demonstrativt skaka pa huvudet nar det galler hundar och forare som kommit en bit i sin traning.

Jag hade ungefar samma erfarenhet som du beskriver, Miss Mandy pa elit niva och blev lagre och lagre pa tavling da beloning uteblev och hon inte hade nagra problem att se skillnad pa traningar och tavlingar hur mycket man an forsokte gora traningen lika. Jag var dum nog att lyssna pa "experterna" och Mandy blev lagre och lagre pa traning ocksa tills jag tog mig samman och bestamde att JAG kanner min hund bast. Da jag har den ras jag har, och lydnaden ar som den ar pa den har kontinenten, valde jag att droppa lydnad och ga over till IPO istallet och nu har vi superkul i traning och tavling igen.
(Jag maste bara komma ihag att beloningen maste vara 'random' sa hon inte tycker sig veta nar den ska komma i fortsattningen, ingen pa lydnads plan har papekade att jag var for forutsagbar ... men det var det forsta IPO folket sa ... lydnads folket tyckte bara att jag belonade for ofta. Nu belonar jag hur ofta som helst i bland ... och supersallan ibland och min hund vantar ivrigt.)

Eller atminstone inte vara sa snabb att rulla med ogonen och demonstrativt skaka pa huvudet nar det galler hundar och forare som kommit en bit i sin traning.

Jag hade ungefar samma erfarenhet som du beskriver, Miss Mandy pa elit niva och blev lagre och lagre pa tavling da beloning uteblev och hon inte hade nagra problem att se skillnad pa traningar och tavlingar hur mycket man an forsokte gora traningen lika. Jag var dum nog att lyssna pa "experterna" och Mandy blev lagre och lagre pa traning ocksa tills jag tog mig samman och bestamde att JAG kanner min hund bast. Da jag har den ras jag har, och lydnaden ar som den ar pa den har kontinenten, valde jag att droppa lydnad och ga over till IPO istallet och nu har vi superkul i traning och tavling igen.
(Jag maste bara komma ihag att beloningen maste vara 'random' sa hon inte tycker sig veta nar den ska komma i fortsattningen, ingen pa lydnads plan har papekade att jag var for forutsagbar ... men det var det forsta IPO folket sa ... lydnads folket tyckte bara att jag belonade for ofta. Nu belonar jag hur ofta som helst i bland ... och supersallan ibland och min hund vantar ivrigt.)

Bra skrivit och ja Kanske är det de som föraren gör fel, har inte tänkt på de själv och känner inte föraren så väl men det är ju heltklart en möjlighet-att träningen är för enformig eller ja belöningarna för förutsägbara :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka