Lägga ner eller förändra..

polly p

Trådstartare
Har hamnat i en svacka med hästeriet.
Mycket på grund av för mastig häst för mig som dessutom haft otur med skador samt tärande halvvuxna barn som man ska jämka med.
Vi, alltså jag och mina tjejer har två underbara fux-ston. Den ena har jag haft sedan föl och hon är väl mig väldigt kär, men inget är någonsin skrivet i sten.
Men denna lilla häst lyckades iallafall väcka mitt tävlingsintresse och träna har nästan varit ren och skär lycka varje gång. Höjt mitt självförtroende att våga visa mig offentligt och jag tom kan lyckas springa hem en rosett emellanåt.
Fick på våren för två år sedan möjlighet att köpa ännu en häst av samma uppfödare. Men med lite större kaliber än den första. Tävlade smått på hösten och hittade hyfsat knapparna men sedan på våren iom tränarbyte mm så hamnade vi fel.
Hade jag inte styrts så av min dåliga självbild ( eller jag är ju inte bättre men det ska ju liksom kännas kul..)så skulle jag ju helt sonika gått tillbaka till min gamla tränare som iallafall inte fick mig att krympa ihop till en liten skitfläck.
Typiskt mig..
Å så skadar sig hästen, först lymfangit, vrider till ett knä som blir inflammerat och sedan på försommaren fastnar och skadar hasen.
Min första är tänkt att vara barnens häst men även det är väl inte helt komplikationsfritt utan kantas av diverse konflikter..

Det är väl bara att alla motgångar och konflikter och att jag inte riktigt reder ut min sist köpta häst samt skador som tär och oroar. Speciellt som nu när den ena äntligen är under igångsättning så är det något riktigt lurt med den andre.
Orkar snart inte och funderar på om jag mår bättre att sluta med hästar men samtidigt blir jag helt förkrossad av tanken..
Vet ju att jag vill men iom att jag är så långt ifrån begåvad som finns ridmässigt även om jag finner stor glädje i att lyckas göra små framsteg.

Vad jag vill veta är ju om någon lagt ner och blivit gladare? Eller satsat på en förändring på hästfronten och liksom funnit harmonin och glädjen igen för det är det jag helst vill..tror jag.
Alltså innan kärringen här hänger över en rollator så har jag en önskan om att kunna pyssla med hästar och träna tävla på en "lagomnivå"..
Jag delar gärna med dottern som fortfarande bor hemma och "tror" att vi skulle kunna ha en fungerande mor och dotter häst men jag vet inte säkert.

Om jag inte ska kasta in handuken och inse att agility eller knyppling är hälsosammare och mer passande för mig;)..

Jag har inte lagt ner men var hästlös ett år ofrivilligt, inget för mig så jag är inte till nån hjälp tyvärr :p

Men när jag läser texten,
Spontant spånande;
om du säljer den sistköpta hästen och bara har kvar din första?
Kanske bara det skulle hjälpa?

Och känns den andra hästen inte så rolig eller bara inte nåt för dig/er så kanske eventuella skador på den första inte blir lika betungande om du bara har den att bry dig om?

Det första som dyker upp i mitt huvud är, varför inte sälja häst nr. 2 och spara den första, som det ju låter som du verkligen trivs med?
Om barnen ändå inte känner för den hästen på samma sätt som du. Då får du en bra ridhäst du vet att du trivs med, och vill ni så finns det kanske tid, plats och ekonomi för en annan häst som passar barnen bättre?

Tänker att alla någon eller några gånger i livet ifrågasätter detta med häst och tävla.

Men man vet ju inte förrän man provat. Du kan ju att vara utan ett halvår och se om du blir gladare eller inte?
Har en vän som sålde och tycker det är det bästa hon gjort. Hon har all tid i världen och alla pengar också :p

Jag har alltid tyckt livet är tråkigare utan egen häst men periodvis har jag varit utan och det är bra att få lite distans! Om inte annat för att det är lättare att rättfärdiga all tid och pengar om man vet att det var en viktig sak i livet;)

Mmm..inte plättlätt. Försöker tänka att "man är sin egen lyckas smed"..
Å rida vill jag och ha häst!!!
Läser om alla som har roligt med sina hästar och känner verkligen att inte ska jag lägga av..
Har ett himla sug.
Blir nog väldigt halv som människa om jag struntar i hästeriet;).

Magkänslan säger att det inte är så positivt bevänt med häst nr ett..Får ju reda på vilket på fredag då vi ska utreda. Lipar som ett barn av oro och tycker livet är allmänt orättvist..
Nåja, den lilla pluttan kan jag ju betäcka i framtiden om jag behåller, har för tillfället inget eget stall men så är väl eg. mina/våra planer, att hitta gård såsmåningom igen..
Hon har dessutom lite andra krigsskador såsom pålagring si-led. Blev bra efter behandling av inflammationen men en pålagring är en pålagring så just därför vill jag ha en till häst.
Sedan är det också ganska kul med två så man kan träna tsm eller rida ut med barnen.

Även om jag tror hon kan vara fullt fungerande hobbyhäst och till lite lättare klasser dressyr fortsättningsvis om det nu inte är något alltför tras med hennes framben som visar att hon ej är brukbar som ridhäst..
Samtidigt som allt tar så satan i gatans mycket negativ energi med halvkrassliga hästar och allt det andra.
Å ekonomi, stress, dåligt självförtroende, dåligt samvete etc, etc..
Men nää..utan hästarna vill jag inte vara. Inte nu.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag känner igen mig mycket i det du skriver, att det inte är kul när hästarna är skadade och inte motsvarade det jag drömde om. Men jag känner få personer som känner sig hela utan häst. Min gissning är att du också påverkas av andra omställningar i livet, ni har ju flyttat också, från den hästgård som gjorde det enklare. Och ni sålde fina lilla Rut. Det var kanske inte vad du drömt om, men det behöver inte bara vara dåligt i förlängningen.

Vad säger tjejerna? Har du pratat med dem om det här? Om hur du känner? De är vuxna nu att skapa en vuxnare relation till, tror jag.

För egen del får jag bara bita ihop till jag har en ointaglig diagnos på hästen, eller när det visar sig att han håller får jag ta ett nytt beslut. Det här dödläget är det som tar död på mitt intresse också.

Jag tycker att du ska sälja 2-an. Du tycker ju inte att ni passar ihop så varför inte byta ut henne. När man inte stämmer med hästen blir man bara på dåligt humör och ridningen går dåligt och allt blir elände.
Sen om du inte tycker att ettan är tillräckligt bra eller att det räcker med en häst så leta ny.
Jag sålde ju min när jag tröttnade på att det inte funkade och träning och tävling inte var kul. Något som jag nu med distans tycker var ett bra beslut även om det gick ruskigt fort att få henne såld.
Hur intresserad är dottern av att rida? Du kanske ska flytta ettan när hon är enda häst till ett stall med likasinnade så att du får trevligt runt omkring själva ridande också. Då kanske glädjen kommer tillbaka igen.
Om tränaren får dig att känna dig värdelös så byt genast tränare. Så ska det inte vara. Måste ju förklara så man förstår och kan göra lite framsteg.
Hoppas allt går bra med besöket på klinik.

Men å @Amanda_F . Började ju lipa när jag läste ditt svar men visst har du så rätt i att även annat gnager. Men..hästarna är en stor del i hur jag mår. Men försöker bara komma på hur det blir bra/bättre :grin:. Du har ju haft så maximerat mycket otur:(.

@Maui det var förra våren jag red för en som jag inte trivdes med. Tränaren som kommer till stallet är toppen samt min gamla. Så jag är gärna kvar där jag är för tjejerna i det andra stallet är jättegoa. Gubben och jag kommer ok överens i vårt lilla stall och jag gillar ju att dom blir nattade av hyresgästen och jag bestämmer själv.

Ville väl se om andra bytt häst eller lagt av eller hur man tar sig ur en svacka.. men jag vill nog inte lägga av och yngsta dottern vill också rida det vet jag. Så vi får väl försöka härda ut till vi kan ta tag i en förändring så hästen blivit lite något mer stark och igång även om jag sanningsenligt önskat hon kom till någon annan snarast för hennes skull..

Jag har en stallkompis som hade en lång svacka med sin häst. Hon har kämpat som en tok och många pass har varit tråkiga. Nu har hon precis sålt den och köpt en annan som det klickade direkt med. Samma sak med hästen hon sålde, det klickade direkt med den hon sålde till. Både köpare & säljare var nöjda och hästarna är nöjda. Jag funderar på att göra samma sak med min häst som jag tror skulle ha det bättre hos någon annan!

Men vad funkar inte med Bellona egentligen @polly p ? Jag tycker hon verkar så himla trevlig? Nu känns det som jag har ställt denna frågan förr :angel:

Är hon för kvick och för känslig? Eller är det bara så att du inte hittat någon bra tränare?

Jag har ju smygläst lite i 06-tråden och när det gäller hästen med SI-ledsproblem så känner jag igen precis allt. Har själv haft häst med pålagring på högra SI-leden och det kortare steget bak på samma sida var en sekundär knäledsinflammation. Fick även hälta fram eftersom han överbelastade där för att avlasta bakkärran.

@polly p
Jag som också läst mycket du uttryckt tidigare, och utifrån det tolkat tänker såhär :
Utifrån det du uttrycker att du själv vill ha häst, rida, träna, tävla lite - utvecklas och ha kul/må bra osv :

Jag tolkar mycket av det du skrivit (utöver det tråkiga att hästarna varit skadade ) som att en stor del handlar om dina döttrar och att de ska vara delaktiga/ha egen häst osv ?
Du får rätta mig om jag tolkat fel . Men jag har läst det som att det är si och så med döttrarnas engagemang/intresse av och på ? Och att du står där med all service och fix däremellan ?

Utifrån det så tycker jag att om du vet att du själv inte vill vara utan häst - för din egen skull , ska se till just det !
Se över hur DU isåfall vill ha häst - för DIN skull och ditt mående och välbefinnande.
En häst istället för två , och ffa en som passar dig bäst hade jag tänkt och resonerat utifrån det .

Att bägge hästar varit/är (?) skadade är ju en variabel som knäckt de flesta orkesmässigt ... ffa när du som jag tolkat dina inlägg under lång tid, känt det länge , ang motivation och vad du vill / passar med för häst /två hästar/barn som inte är 100 intresserade osv .

Pepp och kram !

Jag tror också @polly p att lösningen är en häst. Iaf under en period...
Eftersom ni strävar efter egen gård så kan ju det bli fler hästar då när du har dem hemma.

Det ska vara roligt med häst! Eftersom vi lägger ner så mycket tid och pengar varje dag så måste det ge mer än det tar...
(Givetvis är skadade hästar ett undsntag)
Jag tror inte B är rätt häst för dig. Bättre att försöka hitta en som passar dig bättre.
Ibland är det svårt att acceptera det själv..

Kommer du ihåg min stora bruna?
Som jag älskade den hästen... hade han fått vara frisk så hade han aldrig flyttat en meter från mig... Men med facit i hand så har båda mina små kvicka, röda två senaste hästar passat mig och min ridstil bättre.

Vad jag vill ha sagt är att ibland ser man inte riktigt klart när man är mitt i det utan, som för mig.. jag tvingades till det och det blev faktiskt mer rätt.

Ang döttrarna så får ni försöka komma fram till någon gemensam överenskommelse. Tror ingen av dem vill ha en mamma som är ledsen och inte orkar med riktigt.

Kram på dig...

Du måste också jobba med din självkänsla att du kan och duger!!!!
Ibland är det så enkelt som att häst och ryttare inte riktigt klickar. Du är duktig!!:heart

Tack alla för värmande ord och pepping!
Ska försöka få till någon förändring och det är väl troligt att i första hand häst nummer två ( Bellona )får byta ägare eftersom hon har lite för mycket stor gång, är inte het eller kvick och världens vänligaste,vackraste häst.
Hade önskat att jag fixade henne bättre ridmässigt då hon har såå mycket plus. En mix av mina röda och jag hade haft den perfekta hästen!

@Speedway Hälta i fram, kom den diagonalt? Jag tänker ju såklart också att hennes si-leds problem kan ge följdskador. Nu KAN ju detta vara något helt annat också..
Men just den problematiken i ryggen som finns gör ju att man alltid när en viss oro om hur hon ska fungera och må väl..
Är en liten luring iom hon inte skriker så högt den hästen..

Sen, om det blir en eller två hästar i framtiden det får vi se. Oavsett har jag ju väldigt svårt att göra mig av med min Loppa, häst nr ett..

Nu har jag ju hästarna inackorderade men ganska billigt och ev. måste jag ha dem på bete här i byn då det är lite begränsat där.

Tycker bara det är tungrott och har varit så länge och skulle vilja förändra saker nu snart men jag måste ge den ena mer tid först och den andra får jag dom på i slutet av veckan. Har en känsla av det blir en lång konvalescens där också.

Yngsta dottern är jag lite "skyldig" att få hålla på för hon vill verkligen och fick se på när storasyster red ponny då den var för liten. Hon är som jag ganska lång och något välväxt;).

Försökt rannsaka om det är andra faktorer som påverkar mig men kanasigt nog är det till 90% häst häst häst..
Skulle jag lägga ner finns risken att jag bittert sneglar på alla som har dessa fantastiska djur så det är väl bara att köra på även om jag i nu är i ett gga låst läge..

Maken är iallafall en sjukt fantastisk support och stöttepelare. Han har ju egentligen väldigt länge uppmanat eller försökt peppa mig att byta ut häst två då han ser hur det påverkar mig. Jag kontrar med att det blir gräsligt mycket pengar emellan ens för att hitta en häst på min lilla nivå men han hävdar att inköpet inte är det dyra med häst:angel:..

• Gilla
Reactions: Ray
THälta i fram, kom den diagonalt? Jag tänker ju såklart också att hennes si-leds problem kan ge följdskador. Nu KAN ju detta vara något helt annat också..
Men just den problematiken i ryggen som finns gör ju att man alltid när en viss oro om hur hon ska fungera och må väl..
Är en liten luring iom hon inte skriker så högt den hästen.

Jag trodde hältan satt diagonalt fram men den visade sig vara dubbelsidig. Han var en sån där häst som bet ihop och gärna ville vara till lags så det tog nog lite längre tid än normalt för mig att fatta exakt hur illa det var. Det är ju alltid lurigare med den typen av häst än dom där som tjuter AJ vid minsta lilla skråma.

Tycker också, som andra påpekat, sälja häst nr 2.

Kan inte döttrarna rida någon annan häst i stallet någon gång i veckan om ni vill rida ihop?
Medryttare kanske passar dem bättre. Sen om ni vill ha en häst till går det att köpa i framtiden men den ni har nu kanske inte är helt rätt?

Har varit i gränslandet där jag inte tyckte de var kul längre pga hästen (skador och olyckor på löpande band). Jag tog beslutet stt sälja och köpte ett par veckor senare en fin häst som jag 3,5 år senare fortfarande har. Den är rolig att rida VARJE dag och jag är så glad att jag inte slutade med ridningen.
Tycker du ska sälja/låna ut och skaffa en annan häst :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka