Lägga Gummimattor ovanpå bädd??

Netika

Trådstartare
Undrar om detta skulle funka. Orsaken är att av det fyra hästar jag har i stallet är det två som är riktiga grisar; verkligen illa! Hos en får jag i stort sätt mocka ut allt spån varje dag. Hon har gummimattor och spån ovanpå det. Men med tanke på att en spånbal kostar ca 100 kr där jag bor kan jag inte strö in så mycket spån som jag skulle vilja... blir dyrt att byta ut allt varje dag... Vanlig bädd funkar inte heller för den gräver hon upp. (Jag har tjock härlig bädd till de två andra och de funkar fint).
Så nu funderar jag på om man kan lägga en tjock bädd av rent spån och sedan lägga gummimattor ovanpå? Och sedan ett litet lager spån på mattorna som jag klan byta varje dag. Så får hon en ren bädd och tjockt att ligga på.
Den urin som rinner ned i bädden möter ju en lufttät miljö precis som i en vanlig bädd. Men skulle lagret närmast mattorna bli äckligt eller skulle det kunna funka?
Någon som har provat? Andra tankar kring detta??

Sv: Lägga Gummimattor ovanpå bädd??

Jag tror det skulle bli äckligt. MEN, det finns gummimattor med 'ploppar' under, som är gjorda för att dränera. Dvs när hästen kissar så ska urinen rinna genom mattan och ner under. Det kräver dock att boxgolvet också är 'dränerat' på något vis, så att kisset leds bort. (Eller att man har typ infiltrationsbädd under, men det börjar bli överkurs i ett befintligt stall).

Kanske något att klura på till sommaren,att modifiera boxen lite?

Ska du lägga mattor ovanpå något så skulle jag isf hellre lägga spån och stalosan under, men har du ingen luftspalt emellan tror jag det blir väldigt vidrigt närmast mattan, och en inte alls trevlig lukt. Men det är dock bara 'tro', baserat på hur sanslöst ickemysigt vått spån soms amlas under mina gummimattor på stallgången blir..

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 656
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 297
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 751
Senast: emptyrings
·
J
Hästvård jag har ett sto, ett riktigt grisigt sto när det gäller renlighet i boxen. hon river upp allt spån längs kanterna och därav får liggsår...
Svar
14
· Visningar
2 117
Senast: Sundbro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V