låga vs höga värden

L

lie

Om ni hade haft tre ston som är dräktiga och ska föla nästa år och två tävlingshästar som går hårt. Är det bättre att köpa hö med två olika värden på, ett högt med mycket protein till fölmärrarna och ett hö med värden runt 6 till starthästarna? Kan jag fodra med ett hö med sämre värden och sen ändå komma upp i dem värderna som fölmärarna kommer behöva? Med lusern och kraftfoder. Eller är det bara väldigt dumt att göra så?

Sv: låga vs höga värden

Jo du kan komma upp i samma värden med lucern och kraftfoder, men det känns dumt ur pengasynpunkt, mkt dyrare. Får du ett kraftigare hö till samma pris kan du tjäna mycket pengar på att fodra fölstona med det och halvera eller ta bort hela kraftfodergivan om du har tur:)

Sv: låga vs höga värden

Blir lite undrande? Varför skulle hårt arbetande tävlingshästar har sämre foder än dräktiga ston?
Jag har ju övervägande dräktiga ston och växande unghästar men de få gånger vi också har häst i träning här så är det tvärt om. De kräver mer än avelsdjuren och unghästarna, även om de i sin tur kräver mer än en "vanlig" vuxen ridhäst som bara promenadrids.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka