P

Pia Puff

Någon som vet om det kommer finnas några speciella kvalregler för att ett ekipage ska få delta på Lag-SM?

Sv: Lag-SM

ja, det finns det.
Såväl häst som ryttare ska ha genomfört minst en T80 km med godkänt resultat, men de behöver ej ha genomfört som ekipage (vad jag har förstått).

Tack för svaret! Men måste hästen respektive ryttare ha genomfört en godkänd T80 inom någon speciell tidsram?

Tidsgränsen som anges i TR gäller väl även Lag-SM...?

En ryttares kvalificering gäller för alltid men en hästs kvalificering gäller bara i 24 månader. Om man inte genomför en tävling på befintlig nivå (tex T80) eller nästa nivå (T120) inom 24 månader från senaste tävling på befintlig nivå (alltså T80) så måste hästen kvalificeras igen. Se TR VI, distans-TR, moment 625.

Alltså kan en häst, som har gått T80 för mer än 24 månader sedan och därefter inte startat mer än T50 (eller lägre klasser, eller inte alls), INTE komma i fråga för att starta Lag-SM.
Ryttare däremot, kan ha startat en T80 under 90-talet och ändå vara kvalad för Lag-SM på 80 km.

Med risk för att ha fel, men är det du skriver inte bara för internationella ritter?

De gamla hederliga svenska reglerna har väl ingen tidsbegränsning?

*orkar inte kolla upp nu*

Jo numera finns det tidsgräns även i Sverige. Det infördes förra året. Jag vet för jag svor lite över att jag antingen måste starta en T50 före 15 maj iår eller börja om men CR.
Det lite lustiga i situationen är att startar jag före 15 maj kan jag starta en T80 men efter 15 maj så är det som sagt CR.

För ryttaren hela livet och för hästen 24 månader.

Ryttaren har en kvalificering och hästen en annan. Har du som ryttare ridit t ex en 80km så behöver du inte kvala. Men ifall det var 24 månader sedan HÄSTEN gick en 80km så måste den starta en nivå under sin och därmed gå en 50km Tävlingsklass för att få starta en 80km.

Jo numera finns det tidsgräns även i Sverige. Det infördes förra året. Jag vet för jag svor lite över att jag antingen måste starta en T50 före 15 maj iår eller börja om men CR.
Det lite lustiga i situationen är att startar jag före 15 maj kan jag starta en T80 men efter 15 maj så är det som sagt CR.

Ditt ex grundar sig på hur du måste rida med en specifik häst (din häst).

Ifall du skulle få låna en annan häst så måste du kolla hur den har tävlat tidigare (och även vilken nivå du ligger på)

I min värld är det normala att man rider sin egen häst och jag utgick därför från det i mitt svar.

Folk lånar/lånar ut hästar i bland!

Ifall du köper en ny/till häst så måste den kvala även fast du har ridit 160km.

Fast oftast rider folk sina egna :)

För ryttaren hela livet och för hästen 24 månader.

Ryttaren har en kvalificering och hästen en annan. Har du som ryttare ridit t ex en 80km så behöver du inte kvala. Men ifall det var 24 månader sedan HÄSTEN gick en 80km så måste den starta en nivå under sin och därmed gå en 50km Tävlingsklass för att få starta en 80km.

Hästen som jag funderar på att starta gick ett par godkända T80 2007 med mig som ryttare, vi tävlade inget alls 2008-2009, men gick godkända T50 2010. Om jag tolkar ditt inlägg rätt kan vi starta på lag-sm trots att hon gick T80 för mer än 24 månader sedan?

Som jag har förstått så måste båda vara kvalade, dvs hästen ska ha gått en T80 inom tidsgränsen samt att ryttaren själv ska ha ridit T80 tidigare. Detta för att man inte ska ta en helt orutinerad häst och rida T80 direkt (man själv har ridit sträckan tidigare (kvalad), men har kanske ny häst).
Eller är jag ute och cyklar nu?

När jag nu läser meningen med 80 km ett par gånger blir jag verkligen snurrig. Det står att hästen och ryttaren måste ha gjort en 80 km inom 24 månader. Men ifall hästen gick 100 och över under dessa 24 månader, får den inte starta då?

När jag nu läser meningen med 80 km ett par gånger blir jag verkligen snurrig. Det står att hästen och ryttaren måste ha gjort en 80 km inom 24 månader. Men ifall hästen gick 100 och över under dessa 24 månader, får den inte starta då?

Hej! :laugh:
Det måste väl ändå betyda minimum 80 km?
/Camilla

Så antar jag att det ska tolkas men läser man vad de skrivit i texten jag länkade till (ifall de inte ändrat inför 2011) står det att ryttare och häst SKA ha genomfört minst en godkänd 80 km ritt och det inom en 24 månaders period.

Jag gissar att tilläget kom till för att när man la om reglerna med kval så kunde man gå ifrån 50km till lag-sm-distansen på 100 km (år 2010) med en grön häst.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter 20 lag är anmälda till årets lag-SM i dressyr som avgörs i Linköping den här helgen.
Svar
0
· Visningar
88
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var dressyrbonanza hos Täby Ryttarsällskap i helgen när Folksam lag-SM för ponny avgjordes. Efter två dagars tävland var det...
Svar
0
· Visningar
50
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen avgjordes lag-SM i dressyr på Linköpings Fältrittklubb. Edsbyns Ridklubb red hem SM-guldet i dagens final.
Svar
0
· Visningar
133
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen avgjordes tredje och sista omgången i tre zoner av ponnyallsvenskans elitserie. Sex lag är nu klara för lag-SM första...
Svar
0
· Visningar
105
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10