Låg, rund, lugn...

Thera

Trådstartare
Jag behöver era bästa tips på hur man får en häst låg och rund.

I nuläget är hon otroligt pigg, extremt känslig och krullar ihop sig i en hög form med sänkt rygg, benen går som trumpinnar.

Skritten gränsar till passage, traven är kort och hetsig. Jag vill ha henne låg, rund och lugn.

Tar tacksamt emot era bästa råd för en sådan häst, hur hade ni gjort?

(Kan tillägga att hon är genomkollad, tänder och allt, dock har hon haft problem med hovlederna vilket jag antar är framkallat av ridningen. Hon är helt ren nu.)
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Jag behöver era bästa tips på hur man får en häst låg och rund.

I nuläget är hon otroligt pigg, extremt känslig och krullar ihop sig i en hög form med sänkt rygg, benen går som trumpinnar.

Skritten gränsar till passage, traven är kort och hetsig. Jag vill ha henne låg, rund och lugn.

Tar tacksamt emot era bästa råd för en sådan häst, hur hade ni gjort?

(Kan tillägga att hon är genomkollad, tänder och allt, dock har hon haft problem med hovlederna vilket jag antar är framkallat av ridningen. Hon är helt ren nu.)


Mitt bästa råd, är att du ber din tränare som regelbundet ser er tillsammans IRL om råd.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Er tränare? Jag blir lite trött när det alltid förutsätts att alla har möjlighet att rida för tränare.
Nuförtiden står hon visserligen på anläggning, men förr hade det inte funkat, får man inte fråga om råd då?

Det är min egen häst som varit utlånad på foder på grund av bebis, nu ska jag "låna" henne en dag i veckan. Inte helt lätt att få ihop det med tränare då, dessutom hade jag henne för första gången igår.
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Nu är jag inte jätteskicklig på detta men jag tror att det första du måste göra är att få hästen att få förtroende för bettet och våga gå fram till det. Detta kan innebära en absolut blixtstilla, mjuk hand.
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Se över och träna på din egna sits, är min erfarenhet av hästar som är så som du beskriver din. Känslig och pigg och sitter inte ryttaren helt i balans så springer de på. Sitter man helt i balans så är det som att luften går ur dem, de lugnar ned sig på studs och väntar på ryttaren.

Kanske inte det lättaste att träna på sitsen när man inte har någon på backen som kan kolla åt en. Men dels försöka tänka på att hitta balansen i fötterna, inte knipa någonstans och så kan man prova att rida med omvänd tygelfattning - alltså att tygeln går från hästens mun, mellan tumme och pekfinger och ut mellan ringfinger och lillfinger. Då kan man inte låsa sig på samma sätt som man lätt gör annars och man får hjälp med att hitta en fin kontakt med hästens mun.

Sen skulle jag prova att longera eller löslongera om möjlighet finns, lite innan passet för att låta hästen springa av sig, är de lite stressade till sättet så är motion ett bra sätt för dem att stressa av.

Ett annat tips är att ta ned tempot, inte rida så mycket i skritt förrän hon är avslappnad så att man inte förstör skritten men i traven t.ex så försök rida lätt sakta så att du sätter takten, ta förhållningar på yttertygeln när du ställer dig upp och var riktigt envis om att hon ska jogga sakta, sakta och vänta på dig.

Att rida skänkelvikning på volten med så mycket tvärning att hästen går som visaren på en klocka i korta sträckor är också ett bra sätt att få hästen att bromsa upp och få ryttaren att komma till drivning.
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Instämmer!

Samt en klassiker, kan den reagera på sadeln?
Vissa hästar talar om att det klämmer eller att det är obalans genom att stressa!
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Så är det precis.... har själv varit "där" lösningen kom när jag hittade balansen.
Lät spännande det med tygelfattningen, ska prova i morgon
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Er tränare? Jag blir lite trött när det alltid förutsätts att alla har möjlighet att rida för tränare.
Nuförtiden står hon visserligen på anläggning, men förr hade det inte funkat, får man inte fråga om råd då?

Det är min egen häst som varit utlånad på foder på grund av bebis, nu ska jag "låna" henne en dag i veckan. Inte helt lätt att få ihop det med tränare då, dessutom hade jag henne för första gången igår.

Jag ber om ursäkt, men det framgick inte och du bad om vårat bästa råd och då gav jag MITT bästa råd. Och jag vidhåller att det fortfarande är MITT bästa råd. Och jag ber återigen om ursäkt om det inte passar. Men vill man ha ANDRAS bästa råd, så kanske inte alla passar.

Mvh

Ingela
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Men jag tänker lite att det framgår rätt tydligt att man inte har någon tränare om man ställer frågan här överhuvudtaget. För ingen är väl så dum att man inte frågar tränaren utan istället vänder sig hit i första hand?

Förlåt om jag lät sur!
 
Sv: Låg, rund, lugn...

:angel:

har haft liknande sötnosar...

ETT tips är att rida med längre tyglar och sära händerna ifrån varandra så att du till en början får nacken rundare och lägre. Sen får man smyga kortare tyglar eftersom. och som någon redan skrev, försök rida mot handen, även fast man i all reflex vill dra tyglarna bakåt, men prova ge tygel.
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Jag hade en häst som alltid gick med turbon "i bott". Från början hade hon i princip ingen skritt för hon taktade så, och allt annat gick i 200 med.

Vad som funkade för oss var (alltså inte säkert att det funkar för andra);

• svaga skänkelvikningar längs långsidorna med rumpan innanför spåret.
• åttvolter. Små i skritt och större i trav.
• miljoner tiometersvolter.
• inte sitta och öva övergångar! Hon blev helt tossig då och kunde inte hålla sig till rätt gångart då utan låg och laddade/väntade på vad hon förväntade sig skulle ske.
• som ryttare -öva på att sänka din energinivå. Töm huvudet och försök vara nollställd. Jag kunde inte vara fokuserad som man "ska" vara utan under tiden jag lärde mig att vara så kall som det krävdes på henne så hjälpte det att sitta och fundera över kvällens middag, planera veckohandlingen osv.
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Kolla så att hon har ett bett som hon verkligen gillar så att hon vågar ta stöd och var mjuk i handen. Ge också mer tygel så att du rider på nästan halvlång tygel och låt hästen hitta sin balans istället för att din hand blir ett stödben. Låt henne springa på och gör halvhalter med sitsen då och då. Sitt inte och harva på ridbanan utan ut i skog och mark så att hon måste lyfta på benen och se var hon går. Då brukar det ge sig eftersom hästen måste lyfta huvudet och inte bara kan springa på i 120. När hon väl vågar länga halsen så kan du efter ett tag försiktigt börja visa henne var du vill att huvudet ska vara men se till den övriga formen först innan du ber henne böja på halsen igen. Använd hennes energi så att du verkligen får ihop hästen bakifrån istället för att bara bromsa bort energin.
Ofta blir de ihopkrullade utav en för hård hand, någon som rider enbart med handen och sågar, ett bett som är för skarpt eller som de inte gillar eller att de helt enkelt inte förstår vad som förväntas av dem. Vissa hästar stannar och blir sega medans andra försöker springa ifrån obehaget.
Kolla också igenom övrig utrustning så att allt verkligen passar och sitter bra.
Det är ju självklart svårare när du bara rider en gång i veckan men kanske kan du prata med den/de andra som rider så att ni gör likadant allihop ett tag tills hon har lugnat ner sig?
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Under förutsättning att hästen är OK och utrustningen tillpassad har jag fått lära mig att göra så här:

1. Vid stillastående lära in kommando för att sträcka ut halsen nedåt.

2. Göra detsamma i skritt rakt fram och träna MASSOR på detta - helt enkelt att man påminner hästen om att länga halsen så snart den börjar bli hög i nacken. Genom att få hästen att sänka huvudet hjälper man den helt enkelt att slappna av. Man kan också prova att kräva mycket samling i skritten så snart hästen kör upp huvudet och börjar takta - då brukar de mycket tacksamt sträcka ut och slappna av när man sedan "lättar på trycket".

3. Göra detsamma i trav på volt och använda volten till att reglera hastigheten. (Vill man ha en avslappnad häst får man inte bromsa med båda tyglarna.)

4. När hästen börjar förstå konceptet med avslappning och "att sträcka ut halsen är bekvämt" så är det hög tid att börja aktivera dess bakdel. Skritta på volt och flytta ut bakdelen. När hästen korsar med inner bak kommer längden på halsen och då belönar du med eftergift och rider "rakt fram" på volten. Men så snart den visar tendenser till att höja nacken flyttar du ut bakdelen igen.

På en islandshäst är nästa steg att göra nr 4 i tölt, men jag antar att det är trav som gäller för er med tregångare.
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Jag behöver era bästa tips på hur man får en häst låg och rund.

I nuläget är hon otroligt pigg, extremt känslig och krullar ihop sig i en hög form med sänkt rygg, benen går som trumpinnar.

Skritten gränsar till passage, traven är kort och hetsig. Jag vill ha henne låg, rund och lugn.

Tar tacksamt emot era bästa råd för en sådan häst, hur hade ni gjort?

(Kan tillägga att hon är genomkollad, tänder och allt, dock har hon haft problem med hovlederna vilket jag antar är framkallat av ridningen. Hon är helt ren nu.)

Jag skulle råda dig att utnyttja piggheten, genom den ska du få henne att gå fram bra i skritten, använd den för att öka traven. Håll inte tillbaka och försök få ner henne i lågt tempo nu! Det kommer sedan! Låt hästen på så vis få jobba igenom kroppen. börja med detta i början av passet. När hästen är uppvärmd är en bra övning att skritta fram 5 steg, halt, skritta 5 steg halt. osv, ganska snabbt lär sig hästen då att trampa under sig, att sätta sig lite på bakbenen och aktiverar dem. ju starkare hästen blir i detta ju närmre samling kommer du, när hästen har styrkan kommer den att trampa under sig, höja ryggen och sänka halsen. Den blir med balanserad och på så vis lugnare, du får nu en häst som är lösgjord och lättare att arbeta med i olika tempoväxlingar.
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Fast en häst som springer på så som ts beskriver sin, den hästen springer inte i balans. Att bara då låta den gå fram fram fram sliter bara, fart i obalans sliter otroligt mycket... Skritten ska man dessutom strunta i tills hästen är mentalt och fysiskt lösgjord och bara skritta på långa tyglar till en början. Skritten är bland det lättaste att förstöra och bland det svåraste att rätta till.
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Mitt tips är att öva in sidförande hjälper ordentligt. Det absolut bästa sättet att få möjlighet att driva hästen till att använda sin kropp ordentligt istället för att drivning betyder att man ska kuta järnet. Öva öppnor och att verkligen få upp och ut bogarna. När poletten trillar ner går hästen från att vilja framåt uppåt till att koncentrera sig på vad vikthjälper/ skänkeln vill, och då kommer nosen ner och halsen ut :)
 
Senast ändrad:
Sv: Låg, rund, lugn...

Lösgör hästen på stor volt i skritt genom att föra inner hand mot din yttre höft.
Tygelkontakten skall inte vara mer än att hästen kan söka sig framåt nedåt.
Mindre volt om det går för fort.
Ut på fyrkantsspåret inte bara volter det sliter på hästen.
Ge efter direkt hästen svarar på hjälpen så att du inte sitter och håller hästen.
Det är inte meningen att hästen skall böja sig mycket inåt utan den ska söka sig fram och ned.
När hästen har lärt att länga överlinjen så kan man fortsätta med sidförande,
balansera upp hästen( halvhalt) mm.
Man kan också träna att skritta ytterst långsamt på volt med lång överlinje för att samla den innan man börjar trava.
 
Sv: Låg, rund, lugn...

Tusen tack för alla kanontips!

Red för tränare idag, och allt handlade om att få henne att ta ett riktigt stöd och kunna länga halsen och steget.

Först jobbade vi i skritt. Miljoner förhållningar, halvhalter, hon fick inte ila iväg. Jobbade i serpentiner med svaga sidförande hjälper i bågarna. Efter ett tag förstod hon att det inte blev nån vidare action och jag fick henne för första gången på länge att ta ett bra stöd. Min tränare var noga med att jag inte skulle vara för passiv, utan hela tiden ge henne små uppgifter utan att öka takten.

Efter ett tag gav vi oss på traven, med samma filosofi. Och bitvis var hon jättefin, traven var inte längre som en symaskin, halsen kom fram och ner.
Fortfarande ville hon gärna springa lite, och många gånger ramlade bogen ut, men allt som allt var det ett jättesteg framåt.

Känner mig mycket lättad över att bitvis fått tillbaka min gamla häst, även om det finns mycket jobb kvar att göra!

Tack alla! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp