Lag om att föra språngrulla

Iglatjarn

Trådstartare
Alla "vet" att i Sverige har vi en rapporteringsplikt gällande att föra språngrulla över vad hingstarna betäcker. Vad jag utgår ifrån gäller det hingstar som är boende i Sverige, även om man råkar registrera avkommorna utomlands, har jag rätt eller fel?
Och till själva frågan, VAR hittar man den här lagen/förordningen? Har letat men hade gärna velat ha själva lagtexten.
Kan någon hjälpa mig med det?
 
Kan det inte vara http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006680/1279268840236/2010-061.pdf
och den här texten?

20 § En stoägare är skyldig att lämna uppgifter om resultaten av genomförda
betäckningar till hingstägaren och till avelsorganisationen. En hingstägare är skyldig
att rapportera genomförda betäckningar till avelsorganisationen. Hingstägaren ska
behålla en kopia av rapporten i minst 20 år. Resultaten av en hingsts betäckningar
ska registreras och publiceras så att branschen får del av uppgifterna.
 
Kan det inte vara http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006680/1279268840236/2010-061.pdf
och den här texten?

20 § En stoägare är skyldig att lämna uppgifter om resultaten av genomförda
betäckningar till hingstägaren och till avelsorganisationen. En hingstägare är skyldig
att rapportera genomförda betäckningar till avelsorganisationen. Hingstägaren ska
behålla en kopia av rapporten i minst 20 år. Resultaten av en hingsts betäckningar
ska registreras och publiceras så att branschen får del av uppgifterna.

Tack för input!
Den första länken berörde mest avelsorganisationen som sådan med dess förpliktelser, jag vill åt detaljnivån på just lagen att föra språngrulla i landet där betäckningen skedde, och där verkade ju texten i ditt andra stycke vara det jag är ute efter. Var hittade du den?
 
Här är info om vad som iaf gäller för SAAHR, som är den organisation som bildades för American Quarter, American Paint och Appaloosa för att möta jordbruksverkets krav.

http://www.sqha.se/content/view/485/277/

Som hingsthållare inom dessa raser rapporterar man enbart till de amerikanska förbunden. Sedan inhämtas viss info däifrån av SAAHR för att rapporteras till SJV. Men det är alltså inte om jag förstår det rätt varje enskild betäckning som rapporteras då, utan antal födda föl utfärdade pass och antal registrerade hästar av respektive ras i Sverige. Men alltså inte hingstarnas individuella betäckningar.

Förmodar att det kan se lika ut för andra utlandsregistrerade raser.
 
Tack för input!
Den första länken berörde mest avelsorganisationen som sådan med dess förpliktelser, jag vill åt detaljnivån på just lagen att föra språngrulla i landet där betäckningen skedde, och där verkade ju texten i ditt andra stycke vara det jag är ute efter. Var hittade du den?
Texten kommer från länken så om du skrollar ner till sidan 5 så finns den där :-)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 246
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 580
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 739
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp