Låg hund av foderbyte

pepp

Trådstartare
Förra veckan började jag fasa in min pudel på nytt foder. Han har tidigare ätit Hills z/d och nu köpte jag Acana som ska vara spannmålsfritt.

Från att ha varit glad och ärtig är han nu jättehåglös och kan sitta/ligga på golvet och bara stirra. Han får samma aktivering som tidigare osv, inget förändrat förutom maten. Han äter med god aptit, dricker, kissar och bajsar som han ska...

Någon som upplevt samma?

Sv: Låg hund av foderbyte

Det är det vi inte vet, vi fick aldrig göra nån utredning för just vad han inte tålde i foder... han har inte svarat så bra på hills, utan kliat mycket och slickat tassar, detta har nu i princip försvunnit med nya fodret?!

En allergiutredning vore nog på sin plats. Hundar kan precis som vi vara allergiska mot kvalster och dyl också.

Kvalster och omgivningsallergi har han :) och foder då, men dom skickade bara hem oss med hills, kortison samt sånt där caccin (som vi slutade med)

Acanan är faktiskt ganska stark misstänker jag. Gav det till mina valpar och de hade lös mage så fort de fick mer än 1 dl om dagen, tillslut bytte jag för det gick inte att ge som helfoder utan att blanda med färskfoder. Det kan hända att hunden är känslig i magen och inte tål att det är så pass kraftigt?

Caccin? Kommit åt fel bokstav så det ska stå vaccin? Ett sådant vaccin kallas hyposensvaccin. Det ska ges oftare i början och sedan trappas ut till 1 gång i månaden. Ibland livslångt. Varför slutade ni med det?

Vad för foderallergi då? För att komma tillrätta med det så brukar man säga att man ska ge allergifoder i minst 8 veckor (endast det fodret) och sedan tillför man försiktigt olika saker för att se om man får en reaktion igen.
Finns olika allergifoder, inte bara hills.
Tål han inte spannmål kanske ett färskfoder utan spannmål kan fungera?

Jo, skrev från mobilen så det blev lite fel :) vaccin skulle det vara!
Vi slutade ge det för att det inte hjälpte nånting, han fortsatte klia/slicka som besatt (vi gav det ett bra tag) vissa fungerar det ju inte för heller sa vet.

Det är ju det vet. inte sa, hon sa bara foderallergi och tipsade oss om hills. Som vi fick börja fasa in han på (han åt royal canin tidigare)
Färskfoder är tyvärr inte en möjlighet då jag måste börja placera ut färskfoder hos mina föräldrar, pojkvännen och mig själv. Därför jag kollar runt på torrfoder utan spannmål :)

Har ingen allergihund men har gått från Färskfoder som på min hund inte alls var så "super" till spannmålsfritt torrfoder. Jag ger Brit Care med lamm och är jättenöjd. Valde mellan Brit och Acana.

Vad fick dig att välja brit? :)

Ska avvakta nån dag och se om han blir bättre... börjar fundera om han kan ha sträckt sig eller vad det är... han hade detta beteende tre jular sen också. Både jag och pappa har klämt igenom hela hunden utan nån reaktion (möjligen lite stel i nacken) han bajsar normala högar 2-3 ggr/dag.

Jag hade som krav att torrfodret skulle vara spannmålsfritt frågade mig fram och hörde gott om dom. Jag hade själv missat märket helt och hade tänkt ge Acana när jag övergav färskfodret. Enligt butikspersonalen skulle de vara likvärdiga varandra. Brit Care var liiite billigare så jag tänkte "jag testar det först" och jag har inte haft någon anledning att byta.
Innan hade min hund lite taskig andedräkt och den är bra nu :)

För att få veta om det är fodret som påverkar hans sätt att vara, så hade jag bytt till det gamla fodret igen. Om han blir sitt vanliga jag då så är det något med det nya fodret som inte "passar" honom. Fortsätter han att vara som nu så är det förmodligen något annat fel. Troligtvis kommer slickandet tillbaks så du måste nog leta upp ett annat foder.

Klämde igenom han mer idag och hittade en punkt vid halsen på sidan ner mot bogen där han skrek till :( så är nog nån slags sträckning. Han är lite piggare nu och försöker leka lite försiktigt. Travar bara ute ingen galopp, får bli en lugn vecka så han får hela ihop sig.

Smärtstillande?

Om det inte hade varit det, så kan de säkert bli lite orkeslösa av mat de inte tål. Är han symtomfri nu?

Han är i princip symtomfri nu, kliar i princip inte öronen eller slickar tassar (förut var det frenetiskt) ska ringa vet. imorgon och fixa en tid till nästa vecka, han är fortfarande inte sig själv :( det skär i mammahjärtat!

Be att man röntgar bogen på honom. Kan kanske vara en benflisa som har gått loss.

Tack för tipset, det ska jag göra :) förstår inte hur han lyckats göra illa sig, tänk om dom bara kunde prata!

Fick en tid klockan 15.00 idag, mamma och pappa ska åka med honom då jag inte kan ta ledigt med så kort varsel.
Nu när jag kom hem på lunchen kom han iallafall travande mot mig och var glad samt snodde min vante. Han ska åka till mamma och pappa efter lunchen så får se hur han är med deras hund då...

39 graders feber. Blodprov taget, nål kvar i benet ifall han behöver läggas in :(

Nu är han i alla fall under vård, så de kan hjälpa honom och du slipper gnugga huvudet hemma.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Katthälsa Hej kära Buke, En av våra stallkatter har tunnat ur under vintern. Runt jul var han normal, men hade enorm aptit. Vi gav honom normalt...
Svar
3
· Visningar
1 984
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka