Låg form?

F

FiaPiaLisa

Jag skall börja med att klargöra att jag inte vet något alls om westernridning, utan jag rider distans.
Frågan jag har är om det finns ngt i sättet att rida när man rider western som gör att hästen lär sig att gå i väldigt låg form.
Min arabkille är fd. westernhäst och när jag rider långt med honnom så vill jag att han skall bära sig själv och jag inte skall behöva kommunicera med tyglarna hela tiden (mil efter mil....).
Men så fort han får själv bestämma formen så tappar han huvudet ner i marken känns det som. Oavsett gångart!!!! Jag undrar om det finns något i hanns bakgrund som w-häst som förklarar dett eller om det bara är som han är. Skall tillägga att det stör mig mest i gallopperna att det inte finns något hästhuvud framför mig!?

Någon som har ngn ide om detta?

Sv: Låg form?

Det är inte meningen att hästarna ska gå med huvudet släpandes i backen. Öronen får inte vara under mankhöjd. Kanske har han trots det blivit lärd att gå med huvudet så långt ner. Mitt sto gör likadant ibland, men bara tillfälligt. Då brukar jag lyfta lite i tygeln och driva fram henne så att huvudet kommer i rätt position igen.

Det är inte meningen att hästarna ska gå med huvudet släpandes i backen. Öronen får inte vara under mankhöjd. Kanske har han trots det blivit lärd att gå med huvudet så långt ner. Mitt sto gör likadant ibland, men bara tillfälligt. Då brukar jag lyfta lite i tygeln och driva fram henne så att huvudet kommer i rätt position igen.

Precis, inga öron i sikte! Min tränare säger att jag skall smackapå honnom och ev skänkla lite för att han skall öka och förhoppningsvis få upp huvudet. Men det brukar inte hjälpa utan jag får fiska upp huvudet med hjälp av tyglarna...

hmm... Jag är tyvärr ingen expert på området då jag inte stött på problemet speciellt mycket så.... Förhoppningsvis kan du få ett bra svar från någon annan här på forumet! :D

tyvärr inget svar men hjälper till att puffa upp tråden

hej
det låter som om du skulle ha en usa utbildad häst ,,en sk "peanut roller" (stavning??)

En del tränare i usa (säkert andra länder med ) tvingar ner hästarna i en extremt låg form vid inridningen .
Du kan nog söka lite på amerikanska sidor om detta fenomen.

hej
det låter som om du skulle ha en usa utbildad häst ,,en sk "peanut roller" (stavning??)

En del tränare i usa (säkert andra länder med ) tvingar ner hästarna i en extremt låg form vid inridningen .
Du kan nog söka lite på amerikanska sidor om detta fenomen.

Ok, men hur skall jag fiska upp honnom igen? det har verkligen blivet en ovana....

Hittade detta på horsechannel.com, det kanske kan hjälpa, värt att testa i alla fall.

"Too low to the ground (peanut roller). McCamy and Heckaman recommend picking the horse's head up to the desired level, or even over-elevating the head a bit, and to teach the horse through repetition to ease away from the pressure by raising its head.

Riding with an over-check can also help a horse that carries its head too low. Notes McCamy, without you having to constantly pull all the time, this teaches them that the more they raise their head up, the less pressure they have; the more they lower their head, the more pressure they have." To make an over-check, take a small rope, and either (1) tie it from the top of the bridle from the poll back to the saddle horn or (2) attach it to each side of the bit, then run it across the nose, up the forehead, underneath the bridle, and back to the saddle horn. McCamy warns against tying the over-check too tightly to the saddle horn. It should not prevent the horse from comfortably lowering its head to a desired position. Lunge the horse five to ten minutes first, to ensure that it won't resist the device."

Du plockar upp huvudet med tygeln samtidigt som du driver och ger eftergift när hästen bär huvudet rätt. Precis på samma sätt som du skulle lära en häst att sänka sig med att ge eftergift när den sänker huvudet.

Samma proincip, bara att du plockar upp huvudet istället. Hästen kan lära om och den lär genom eftergiften. Du får jobba på det ett tag och kan låta den gå fritt längre och längre perioder utan att plocka i den.

Jag förutsätter att den jobbar under sig osv, och har styrkan att bära sig. Jag pratar bara om huvudets placering ovan.

Du plockar upp huvudet med tygeln samtidigt som du driver och ger eftergift när hästen bär huvudet rätt. Precis på samma sätt som du skulle lära en häst att sänka sig med att ge eftergift när den sänker huvudet.

Samma proincip, bara att du plockar upp huvudet istället. Hästen kan lära om och den lär genom eftergiften. Du får jobba på det ett tag och kan låta den gå fritt längre och längre perioder utan att plocka i den.

Jag förutsätter att den jobbar under sig osv, och har styrkan att bära sig. Jag pratar bara om huvudets placering ovan.

Ja, han bär sig ok -det kan ju alltid bli bättre men det är mest en störande detalj att hästen inte har ngt huvud vid ridning.

Ibland kan ju obalans hos unga hästar ge dem överdrivet låg form... sen hittar de rätt när de byggt upp bärigheten...

Men så var inte fallet...?! :)

Som gammal distansryttare, kan jag tipsa om att du bör dock vara lite rädd om den låga formen, (men ändå ej överdrivet låg, men undvik att få hästens huvud högre än manken!) Den låga formen främjar lägre puls, lugn och i och med detta också en uthålligare och piggare häst som har mycket mer krafter kvar att ge när det behövs! ;)

(Jag har ridit distans i 13 år på internationell nivå, godkänd 160 km... bara som en liten referens att jag har en susning om vad jag just skrivit om ;) ).

Lycka till i alla fall!

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Western Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att det ska bli rätt.... men jag ska försöka. Jag har ridet dressyr i hela mitt...
2
Svar
30
· Visningar
3 399
Senast: noreen
·
Western Jag fick en prova-på-western-ridning av tralala i julklapp och igår åkte vi en jäkla massa mil åt helt fel håll för vår utflykt...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: sthu
·
S
Western Jo, jag har en fundering som har hängt med mig ett tag och tänkte lägga ut den här för att få lite klarhet. Har ridit i hela mitt liv...
Svar
1
· Visningar
790

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka