låg form?

T

Tjalfe

Vad menas med att hästen går i låg form och hur får man den till det?
 
Sv: låg form?

Hästens form är hästens arbetsställning. Om formen är hög eller låg ser du på siluetten. I låg form är hela överlinjen en mjuk "låg" båge, alltså hästen har sänkt huvud och hals och är inte samlad.

Om hästen är ärligt på tygeln kan du lägga hästen i den form du önskar, du "helt enkelt" erbjuder hästen att länga sig framåt och neråt.
 
Sv: låg form?

Jag red en av ridskolehästarna i trav, på lång tygel igår. Och han sänkte huvet så pass mycket att han gick öronen i mankhöjd.. Betyder det att han gick i låg form?? :crazy:
 
Sv: låg form?

Jag skulle inte säga att en låg form = inte samlad. Hästen kan ju samla sig oavsett var den håller huvudet...?
 
Sv: låg form?

Beror på vem du frågar. För mig betyder "form" att hästen jobbar korrekt och samlar sig. Att den bara länger halsen och lunkar på med mulen i backen är för mig inte att "gå i form" utan snarare UR form! ;) Men visst finns det dem som skulle påstå att en häst som sträcker ut halsen går i "låg form".

För mig är "låg form" någonting som man framförallt ser hos unghästar, och hästar som inte har styrkan att bära sig i högre form. Men som jag skrev i inlägget ovan så kan ju hästen fortfarande samla sig, men kanske inte riktigt i samma grad som en häst som går i högre form.

Usch, vad luddigt det här blev, det är för sent på natten för sånt här! :D
 
Sv: låg form?

Jag skulle säga att "låg form" betyder att hästen är ordentligt lösgjord och går med höjd rygg men med huvudet lägre än vid samling. Jag rider i "låg form" när jag värmer upp och travar av hästen, för att låta den sträcka lite på halsen och tänja ut ryggmusklerna. Skönt för hästen efter ett träningspass. Är ju inte så bra att börja ett pass med att kräva att hästen ska gå i hög, samlad form. :bump:
 
Sv: låg form?

tack för alla svaren:) det var kanske ganska logist det hela men;)

Nu kan jag ju passa på och ställa en fråga till som jag länge undrat över, vad är överlinje?:confused:
 
Sv: låg form?

Tjalfe skrev:
tack för alla svaren:) det var kanske ganska logist det hela men;)

Nu kan jag ju passa på och ställa en fråga till som jag länge undrat över, vad är överlinje?:confused:

Överlinjen är så att säga "ovansidan" på hästen. "Rygglinjen" som sträcker sig från översta halskotan, vidare över ryggen och ut till svanskotorna.

Mvh

IH
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp