Lättglögg (Blossa)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lättglögg (Blossa)

men grejen är ju inte bara att det kan bli fel på barnen, utan att det faktiskt kan påverka barnen, dvs de får ta del av alkoholen via både blodet (moderkakan) och fostervattnet. Det är dessutom svårare för ett foster att ta hand om alkoholen eftersom de inte är helt utvecklade än.

Så även om barnen kommer friska ut så skulle jag vilja veta hur många som skulle ge sina småbarn en lättöl eller två... det borde ju inte heller göra nån skada?

Det som är gjort är gjort, naturligtvis. Men är det verkligen så viktigt att inta nåt med alkohol?
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Jag är inte intresserad av att dricka alkohol, dricker som sagt nästan aldrig annars heller så jag kan lätt hålla mig borta ifrån det nu också. Jag har hört att när det är så lite alkohol (högst 2.2%) så förbränns det redan i magen och kommer inte ut i blodet och på så sett ingen fara för barnet, men har ingen vetenskaplig fakta på om det är sant. Tänker inte dricka någon lättglögg om det är fara för barnet, men är ovanstående sant så kan jag tänka mig en glöggmugg vid något/några tillfällen.
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Det är klart att det kan påverka fostret och när man drar liknelsen att "ge lättöl till en bäbis" eller "ge 2 cl snaps till fostret" så låter det ju otänkbart. Vad jag vill få fram är att det är mycket lätt som blivande mamma att få all sorts dåligt samvete och ångest för en massa olika saker under graviditeten. Jag vill avdramatisera lite helt enkelt. Jag tycker tex att en mugg med lättglögg inte är något alls att haka upp sig på, vill du dricka det så gör det. Vill du avstå så gör det, men ha inte dåligt samvete för att du har druckit lite lättglögg innan du visste att du var gravid. elller för att du dricker lite lättglögg vid något/några enstaka tillfällen.

För övrigt kan jag berätta att en kompis till mig som var gravid inte fick måla sina naglar för hennes kille (blivande pappan) trodde att oset från nagellacket kunde skada fostret..för att då inte tala om acetonen som hon tog bort nagellacket med...
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Nja, det är väl snarare så att på den gamla goda tiden, då allt var tillåtet, så visste man inte bättre helt enkelt. Forskningen har trots allt gjort stoooora framsteg sedan dess. Numera vet man vilka skador rökning och alkohol under graviditeten kan ställa till med. Tillika passiv rökning under uppväxten. Det visste man inte då.

Du kan aldrig veta vilka fel det blivit på dina barn och hur de skulle blivit om du låtit bli alkoholen. Det man VET numera är att även små mängder alkohol som modern intar dödar hjärncellerna hos fostret. Vissa förluster kan säkert kompenseras, men inte alla. Och det är olika skador beroende på var fostret befinner sig i utvecklingen och man vet aldrig hur stora skadorna blir för just det fostret just då. DÄRFÖR vill man ha nolltolerans.
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

.

För övrigt kan jag berätta att en kompis till mig som var gravid inte fick måla sina naglar för hennes kille (blivande pappan) trodde att oset från nagellacket kunde skada fostret..för att då inte tala om acetonen som hon tog bort nagellacket med...

det varnas iofs ganska starkt för alla typer av lösningsmedel, ångor som man andas in överförs ju också till barnet. Så pappan har nog väldigt rätt där...


självklart ska man inte ha dåligt samvete som blivande mamma om man råkat ta en lättglögg eller målat naglarna, men man kan ju ta det säkra före det osäkra under de 9 mån man är gravid, och göra det man kan. Sen finns det ju massor av barn som föds utan synliga "fel" vars mammor både rökt och supit rejält, och kanske tom knarkat. Men för de som inte har rena missbruksproblem förstår jag inte att det ska vara så svårt att avstå från nikotin och alkohol till 100 % när man är gravid, ser en arbetskompis som är gravid och springer och blossar titt som tätt, ofattbart tycker jag....om det är så svårt att avstå cigg kanske man ska vänta med barn:o
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Varför ska man chansa ?

Att det inte var några fel på just dina barn kan bara ha varit ren lycka/ tur..

En annan person som dricker ( samma mängder ) kan få ett barn som har handikapp av något slag..
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Exakt! Och det är därför man inte ska dricka något öht. Man spelar rysk roulett med fostret i magen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp