Lättglögg (Blossa)

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Clintan

Kan man dricka lättglögg (2,2%) när man är gravid? I vilket fall som helst så har jag redan gjort det, trodde den var helt alkoholfri tills jag läste på den tomma flaskan när jag skulle slänga den. Har inte vågat dricka mer lättglögg sedan dess. Iofs inga större mängder man dricker. Nu är det så att jag är bjuden på den årliga adventsbjudningen hos några vänner och vad jag vet så brukar det vara lättglögg de serverar till de som kör och då i år till mig också. Vågar jag dricka det eller ska man undvika det helt? Är inte speciellt förtjust i saftglöggerna, så det känns inte som ett alternativ utan dricker då hellre julmust, men är väldigt förtjust i glögg och tycker lättglöggen är ett ok ersättare (smakmässigt) till de starkare sorterna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lättglögg (Blossa)

Jag tror inte att det är någon fara med det du redan druckit, fast jag skulle inte ha druckit mera av den.

//r
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

om man kan dricka den och sen köra tror jag inte att det är nån fara. en del bm rekomenderar ju att man ska dricka et glas vin om man har lågt blodtryck=/

fast jag hade dåligt samvete att jag tog lite rödvin på tungan för att pappa tvingade mig att smaka innan jag plussat, men jag va ganska säker på att jag va gravid. kunde ju inte säga nej, då skulle dom misstänka nått=)

men ring din bm och fråga för säkerhets skull
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Ska dit på måndag och tänkte fråga då, men nu ska vi på adventsfest på söndag. Får nog hålla mig till julmust eller nåt.
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

okej. men det måste väl finns nån annan att fråga?
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Jag frågade ju här.:) Mamma säger att det nog inte är någon fara, min syster som fått tre barn visste inte. Det är ingen katastrof om jag får hålla mig till något annat. Var mest lite nyfiken om det var någon här som visste t ex genom att själv frågat BM eller läkare. Det finns ju andra drycker som innehåller lite alkohol som t ex lättöl och cider. Kan man dricka dem bör man kunna dricka lättglöggen.
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Det där är jätteolika hur man är som person och vad man känner är ok för en själv. Jag sa nej till allt som innhöll minsta lilla alkohol, cider osv, eftersom barnets kropp inte är fullt utvecklat och därför inte kan ta hand om det på ett bra sätt. Det går dessutom rakt ut i blodet via moderkakan och även ut i fostervattnet och det som för din kropp inte ens märks kan påverka ett litet barn annorlunda.

När det gäller så små mängder verkar det inte finnas ordentligt med fakta tyvärr. Hittade denna länken med lite iaf http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=3596
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

knapplån:

jag tyckte oxå att den alkoholfria glöggen var äckligt sötsliskig så jag kokade lättglöggen en stund så att alkoholen skulle försvinna :idea:
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Jag dricker lättglöggen men ser till att den kokar innan, då försvinner ju praktiskt taget all alkohol. Och jag tror knappast att det du har druckit har gjort nån skada! Det var väl knappast ett par liter på tom mage? :d
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Man får väl dricka lättglögg/lättöl innan man kör bil, vilket borde tyda på att det faktiskt inte gör någon skillnad. "Allt alkoholintag påverkar fostret och det finns gott om vetenskapliga bevis för att dagligt drickande, liksom kraftiga berusningar, kan medföra allvarliga komplikationer såsom missfall, komplikationer under förlossningen och låg födelsevikt. " hittade jag på gravid.se så jag tror inte att det är någon fara. Men för säkerhetsskull är det nog alltid bäst att låta bli.
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Jag är i vecka 19. Har hört någonstans att när det är så lite alkohol som i typ lättglögg, lättöl, cider osv så förbränns det redan i magen och går inte ut i blodet om man inte dricker mängder. När det gäller lättglöggen handlar det om 1-2 glöggmuggar, inga mängder alltså. När jag drack det förra gången (innan jag upptäckte det här med alkoholen) så råkade jag av misstag koka det en liten stund, som tur var kanske.
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Om du är över vecka 12 så borde små mängder alkohol inte vara någon fara. Det är ju värst i början när alla nya organ och extremiteter ska bildas. Sen ska de bara växa!
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Har funderat över samma sak nu när jag ammar.. :confused:
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Vid ammning ska det inte vara någon fara. Var ju någon test på TV för ett tag sen där det visade sig att bröstmjölken innehöll lika mycket alkohol efter 1 glas 7up som efter 1 glas vin... Vin dricker jag iofs inte nu (ammar jag med) men blossa lättglögg som kokat upp kan jag ta en mugg av. För att vara på säkra sidan så behöver man ju inte dricka glöggen precis före eller när man ammar. Är ju så att bröstmjölken innehåller samma mängd alkohol som blodet.
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Jag kan lova dig att ett par glas lättglögg inte skadar ditt barn. Glögglas är ju jättesmå och 2,2% är ytterst lite.
Om du är orolig kan du ju som sagt koka glöggen lite så finns det inte ett uns alkohol kvar sen, man värmer den ju i vilket fall så..
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

min barnmorska sa att även lättöl ska undvikas(det hade jag druckit redan, men hon sa att en gång inte r någon risk) så det är nog ingen fara om du råkat dricka ett par glas av lättglögg.

Jag tror att "nolltolerans" rekommenderas för att man ska vara på den säkra sidan(fotret /embryot är så så litet så koncentrationen blir så mkt högre)och för att allt fler gravida kvinnor tycker att det är OK med ett halvt glas vin nån gång då och då, alltså man har märkt en generellt slappare inställning till alkohol och graviditet. Då vill man nog gå ut och sätta en skarp gräns så att man inte börjar tumma på reglerna.
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Min BM sa också nolltolerans gällande alkohol, men tänkte då inte på att fråga ang lättglöggen (som jag tog förgivet var alkoholfri, Clintan kanske ska börja läsa på saker och ting innan hon äter, dricker eller använder saker). Skulle absolut inte få för mig att dricka något med alkohol nu när jag är gravid, dricker det nästan aldrig i vanliga fall heller. Lusläser på cidern så att den verkligen är alkolfri, lättöl dricker jag inte, men så är det ju det här med glöggen som jag redan druckit, iofs går det inte att göra ogjort. Ska till BM nästa måndag, så då ska jag fråga henne tills dess håller jag mig borta ifrån lättglöggen, julmust är ju gott också.
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

1 st 33 cl flaska lättöl motsvarar en liten snaps (2 cl) i alkohol! Bara att räkna efter... Hur många snapsar är man beredd att dricka med en växande bebis i magen?

Det som är drucket är drucket och kan inte göras ogjort. Ingen idé att gräma sig. Men man kan ju se till att hålla nolltolerans framöver.
 
Sv: Lättglögg (Blossa)

Nu ska jag berätta hur det var när jag var gravid - för sådär en 20 år sedan. Då var det inte alls lika strängt med alkohol (eller med annan mat heller för den delen...), rekommendationen var att inte dricka mer än "något glas vin ett par gånger i veckan". Alltså typ ett glas vin på fredagkväll och lördagkväll. Jag drack vin och öl vid flera tillfällen när jag var gravid, dock utan att bli berusad på något sätt, och det var inga som helst fel på barnen.

Jag tror att anledningen till den hårda linjen nuförtiden är att man inte ska frestas att tänja på gränserna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp